شاخصه های وزیر آینده علوم از نگاه دانشگاهیان - ۲،

ورود دانشجویان به خط و ربط های سیاسی فاجعه است

ورود دانشجویان به خط و ربط های سیاسی فاجعه است

به گزارش دانلود عکس رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف ورود دانشجویان به خط و ربط های سیاسی را فاجعه دانست و اظهار داشت: وزیر آینده علوم باید یک شخصیت برجسته و سیاسی هم باشد که بتواند در عین قد علم کردن در میان سیاسیون، مأموریت واقعی دانشگاه ها را به آنها بازگرداند.


دکتر رضا روستا آزاد در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب به چالش ها و مشکلات عمده آموزش عالی و اولویت های وزیر آینده علوم برای رفع این چالش ها اشاره و اظهار نمود: یکی از مهم ترین مشکلاتی که امروزه آموزش عالی ما با آن مواجه می باشد عدم تطبیق رشته های دانشگاهی با نیازهای جامعه است، متاسفانه آموزش هایی که امروزه در دانشگاه های ما عرضه می شود به درد جامعه ما نمی خورد و ناظر بر نیازهای کشور نیست.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: هم اکنون شرایط دانشگاه های ما -حتی دانشگاه های برتر - بگونه ای است که اگر می خواهند درسی و آموزشی را ارائه نمایند ابتدا دنبال این هستند که دانشگاه های مطرح دنیا چه رویکرد و برنامه ای در مورد آن آموزش به کار گرفته اند و چه درس ها و سرفصل هایی برای رشته ها راه اندازی شده است؛ بعد با اقتباس از شرایط آن دانشگاه ها رشته های دانشگاهی را عرضه می دهند.
رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف با تکیه بر این که سرفصل های دروس دانشگاهی باید منطبق با شرایط آن جامعه تدوین و عرضه شود، تصریح کرد: به صورت مثال، آموزش های دانشگاهی در حوزه نفت که حوزه تخصصی ام هم هست، باید متفاوت با دانشگاه های دیگر دنیا باشد چون که مخازن نفت در کشور ما از نوع آهکی است در حالیکه غربی ها بخصوص انگلیس و نروژ مخازن نفت از نوع ماسه و سنگ را دارند. به همین جهت کتابی که در مورد استخراج نفت مختص به کشورهای غربی باشد به درد کشور ما نمی خورد که این مورد در حوزه های کشاورزی، حقوق، محیط زیست، فنی و مهندسی و غیره هم صدق می کند.
دکتر روستا آزاد همینطور با تکیه بر این که اغلب سرفصل های درسی ما از دانشگاههای اروپایی و غربی اقتباس شده اند، اظهار داشت: متاسفانه به جای این که اساتید ما دست به قلم شوند و مبادرت به نوشتن کتاب های جدید متناسب با شرایط کشور کنند همان کتاب های غربی را عرضه می دهند این در حالیکه نیاز کشور ما با عنایت به شرایط اقلیمی و غیره با کشورهای غربی متفاوت می باشد. بنابراین اغلب کسانی که فارغ التحصیل از دانشگاه های داخلی می شوند عملاً نمی توانند به بازار کار ورود پیدا کنند و منشاء اثرشوند.
وی همینطور پرداختن به مسائل پژوهشی را از دیگر مشکلات آموزش عالی عنوان نمود و تصریح کرد: با کمال تاسف باید عنوان کنم پژوهش های ما هم از نوع پژوهش های غربی ها اقتباس شده و شرایط بگونه ای است که وقتی استادی می خواهد مبحث پژوهشی را انتخاب نماید ابتدا سرچ می کند که این پژوهش در کشورهای دیگر انجام شده است یا نه. در حالیکه مسائل پژوهش ما هم هم باید منطبق با نیازهای جامعه خودمان باشد.
این استاد دانشگاه صنعتی شریف، با اشاره به اینکه اغلب پژوهشها در دانشگاه های ما کپی پژوهش در کشورهای دیگر است، اظهار نمود: به همین جهت ما در پژوهش های خود به یک یافته جدیدی نمی رسیم.
رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف، بحث فرهنگ را هم از دیگر مباحث اصلی آموزش عالی عنوان نمود و اضافه کرد: دانشجویان طراز اولی که وارد دانشگاه های ما می شوند از همان ابتدا دنبال این هستند که در کشورهای خارجی با حقوق بالا بعنوان استاد، هیات علمی جذب شوند و یا این که وارد صنابع و شرکتهای صنعتی این کشور ها شوند. در حالیکه لازم است دانشجویان باید از همان ابتدا از خود گذشتگی را فرا بگیرند و مانند خیلی از شهدای ما بمانند و خویش را وقف کشور کنند. ازاین رو باید از لحاظ فرهنگی هم علاقه به مسائل کشوری، مسائل اعتقادی و مذهبی در درون دانشجویان نهادینه شود که البته امروزه این علاقه در میان دانشجویان اندک است.
دکتر روستا آزاد همینطور تصریح کرد: در حوزه فناوری وضعیت ما بگونه ای است که دانشجویان آموزش را می بیند و پژوهش های خود انجام می دند اما در عمل این فعالیتهای علمی نتیجه مشخص منتج نمی گردد و اغلب پژوهش های ما صرفاً به رساله منتهی می شود و عملاً به حوزه فناوری و کاربرد نمی رسد.
وی تصریح کرد: بحث مسائل صنفی و دانشجویی از گذشته در دانشگاه ها چالش هایی وجود داشت همچون این که دانشگاه ها با مشکلاتی در حوزه خوابگاه ها و سایر مسائل صنفی مواجه بودند. با اینکه هم اکنون با ادامه روند آموزش مجازی، خیلی از این مشکلات دیگر وجود ندارد اما سوال اینجاست که خود مبحث "آموزش مجازی" هم به یک چالش تبدیل گشته و خیلی از دانشجویان و اساتید از روند آموزش مجازی راضی نیستند.
دکتر روستا آزاد اضافه کرد: البته به شخصه ترجیح من این است که برای دانشجویان دوره کارشناسی، آموزش ها به شکل مجازی باشد و اساتید با روش هایی نظیر فیلم، انیمیشن و پویانمایی آموزش ها را عرضه بدهند تا دانشجویان بهتر توجیه شوند. اما دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی لازم است آموزش های خویش را در محیط های کارگاهی و آزمایشگاهی طی کنند.
وی با اشاره به اینکه مسایل سیاسی و اجتماعی در کشور ما بیشتر از مسائل آموزش و پژوهش فرهنگ و فناوری، بزرگ می شوند، تصریح کرد: دانشگاه ها به سمت این خط رفتند که نهایتا دانشجویان بگونه ای تربیت شوند که گرایش های سیاسی چپ یا راست داشته باشند. اما به اعتقاد من این روند در هیچ کشور توسعه یافته ای شامل آلمان، ژاپن، نروژ و انگلیس مورد تایید نیست. دانشجویان ما به جای این که به مسائل آموزش، پژوهش و فناوری فکر کنند وارد خط و ربط های سیاسی می شوند و عملاً از تیم خاص سیاسی طرفداری می کنند و به جای کار تخصصی و کارشناسی صرفاً مسائل پیش و پا افتاده سیاسی که طرفداری از احزاب است ورود می کنند.
این استاد دانشگاه شریف با اشاره به اینکه ورود دانشجویان به خط و ربط های سیاسی در دانشگاه، به شکلی فاجعه است، اظهار داشت: دانشگاه های ما با پشتیبانی از دانشجویان برای گرایش به جریانات سیاسی، نوعی کم کاری های خود در حوزه آموزش، پژوهش و غیره را توجیه می کنند.
وی با اشاره به اینکه دانشجویان می توانند به مسائل سیاسی حساس باشند، تصریح کرد: آنها نباید وارد جریانات سیاسی شوند. دانشجویان می توانند طرفدار هر حزب یا هر جریان سیاسی باشند و فارغ از جناح بندی های سیاسی از اقدامات و فعالیتهای خوب هر حزب حمایت کنند، بدون این که در این حوزه برخورد سیاسی و جناحی صورت بگیرد. در این شرایط است که میتوان گفت فعالیتهای سیاسی در دانشگاه های ما سازنده است.
وی در انتها تصریح کرد: وزیر آینده علوم باید شخصیتی برجسته باشد که بتواند وظایف اصلی دانشگاه یعنی آموزش، فناوری، فرهنگ و پژوهش را هدایت کند. به همین جهت لازم است شخصیت سیاسی برجسته ای هم داشته باشد تا در عین حال که مأموریت های واقعی دانشگاه را باز می گرداند، بتواند در میان سیاسیون قد علم کند.




منبع:

1400/05/04
09:42:23
5.0 / 5
1135
تگهای خبر: آموزش , اقلیم , دانشجو , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
دانلود عکس