مدیرگروه رشته سینما دانشگاه هنر:

باكمبودفضا و امكانات آموزشی مواجهیم

باكمبودفضا و امكانات آموزشی مواجهیم

مدیرگروه رشته سینما دانشگاه هنر درباره میزان تطابق برنامه های علمی و آموزشی رشته سینما دانشگاه هنر با نیازها برای ورود به بدنه حرفه ای سینما در کشور اظهار نمود: بنظر می رسد برای تطابق بهتر برنامه های درسی، تغییراتی در شرح دروس و ورود رشته های جدید مورد نیاز باشد که البته در دست انجام است. از نظر فضای آموزشی، دانشکده سینما و تئاتر با کمبود جدی فضا و امکانات آموزشی روبرو است که امیدوارم در روزها و سال های پیش رو با نگاه جامع تر افراد و مسئولین ذیربط و توجه سازنده به اهمیت آموزش آکادمیک رشته های هنری، شاهد توجه بیشتری به بخش دانشگاهی هنر و خصوصاً سینما باشیم.


مسعود سفلایی مدیرگروه رشته سینما و عضو هیات علمی دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر، در گفتگو با ایسنا، در ارتباط با شرایط رشته سینما در این دانشگاه و نسبت رعایت استانداردهای آموزشی در این عرصه با استانداردهای جهانی اظهار داشت: استانداردهای آموزشی در هر دانشگاه و شاید هر کشور باتوجه به سیاست های کلی آن کشور تعیین و تبیین می شود. با توجه به این که دانشگاه هنر زیر مجموعه وزارت علوم تحقیقات و فناوری است، اساسا بخش زیادی از این استانداردها باتوجه به سیاست های اعلامی وزارت علوم و همین طور توجه مادی و معنوی صورت گرفته از طرف آنها تدوین شده است.
ایشان سپس اضافه کرد: در سال های گذشته تلاش زیادی شده است تا با بهره بردن از روش های نوین ارتباطی و همین طور پژوهش های صورت گرفته، استانداردهای آموزشی ارتقاء یابند که این مسئله هم در دانشگاه هنر و هم در سطح وزارت علوم صورت گرفته است. اما متاسفانه یکی از عمده ترین مشکلات، مسئله بودجه و به ویژه تجهیزات مورد نیاز فرآیندهای آموزشی به ویژه در حیطه آموزش هنر است که همین مسئله چالش های بسیاری را ایجاد کرده است.
سفلایی در ادامه اشاره کرد: البته ناگفته نماند که تمام مسائل تنها با بودجه حل نمی گردد. ولیکن تامین تجهیزات و ارتقاء استانداردها جز با تامین هزینه های درست و منطقی خیلی مشکل و در بعضی موارد غیر امکان دارد. مسئله بودجه، مساله ای است فراگیر که در عموم کارهای کشور مشاهده می شود، اما دانشگاه هنر به ویژه دانشکده سینما و تئاتر علی رغم مشکلات مالی بسیار در سال های اخیر همیشه به دنبال ارتقاء استانداردهای آموزشی بود و از همین رو تغییراتی چشمگیری هم در این عرصه صورت گرفت.
این مستندساز دانشگاه هنر، در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آیا سرفصل های این رشته به روز است و اگر نیست، آیا برنامه هایی برای بازبینی آنها وجود دارد، بیان کرد: در چند سال اخیر، نسبت به سالهای قبل، تمرکز بیشتری بر به روز کردن سرفصل های رشته سینما شده است؛ ولی طراحی و اجرای سرفصل های جدید که در حال انجام می باشد، فرآیندی زمان بر است. بنده باتوجه به اختیاراتی که در گروه سینما دارم با وجود همین سرفصل ها، تغییراتی را در محتوای دروس اعمال کرده ام که در خیلی از موارد موفق هم بوده است. این تغییرات با مشورت گرفتن از اساتید و همراهی شایسته اعضای هیات علمی و اساتید مدعو و باتوجه به تغییرات تکنولوژی سینما و همین طور نیازهای دانشجویان سینما صورت گرفته اند.
مدیرگروه رشته سینما دانشگاه هنر افزود: باتوجه به طراحی رشته های جدید در دانشگاه هنر و به تبع آن دانشکده سینما و تئاتر، طراحی دروس و سرفصل های دروس توسط اساتید گروه سینما با همراهی دست اندرکاران سینما در حال پیگیری و انجام است که امیدوارم شاهد تغییرات خوب و تاثیرگذاری باشیم.
سفلایی درباره میزان تطابق برنامه های علمی و آموزشی رشته سینما دانشگاه هنر با نیازها برای ورود به بدنه حرفه ای سینما در کشور اظهار نمود: بنظر می رسد برای تطابق بهتر برنامه های درسی، تغییراتی در شرح دروس و ورود رشته های جدید مورد نیاز باشد که البته در دست انجام است. از نظر فضای آموزشی، دانشکده سینما و تئاتر با کمبود جدی فضا و امکانات آموزشی روبرو است که امیدوارم در روزها و سال های پیش رو با نگاه جامع تر افراد و مسئولین ذیربط و توجه سازنده به اهمیت آموزش آکادمیک رشته های هنری، شاهد توجه بیشتری به بخش دانشگاهی هنر و خصوصاً سینما باشیم.
این فیلم ساز درباب تامین آینده شغلی فارغ التحصیلان که بعنوان مهم ترین معیار سنجش شرایط و برنامه ریزی و سیاست گذاری شناخته می شود، اظهار داشت: یکی از این راه ها ارتباط موثر با بدنه سینمای ایران از مناظر مختلف است که در سال های گذشته و نیز حالا در حال پیگیری و انجام بوده است. اما برای ارتبط موثر و سازنده، اینطور ارتباطات باید شکلی بغیر از ارتباطات و معرفی فردی به خود بگیرند و این مسئله نیازمند توجه سازمان های موثر سینمای ایران است. موردی که همیشه هم وجود داشته است اما با تغییرات افراد و سیاست ها هیچ وقت شکل قانونی ثابتی به خود نگرفته و همیشه در حال تغییر است.
عضو هیات علمی دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر در ادامه اضافه کرد: همین طور باتوجه به ورود بیش از پیش افرادی بدون تحصیلات آکادمیک به بدنه سینما، نگاه تامین کننده نیازهای سینمای ایران به بخش آکادمیک هم کم رنگ تر شده است. البته فارغ التحصیلان سینما در سالهای اخیر گاهی بسیار موفق عمل کرده اند. همین مسئله هم قابل توجه و اشاره است که البته با ورود موثر نهادهایی چون خانه سینما به تعامل با دانشکده سینما و تئاتر این مسئله رفع خواهد شد. موردی که تلاش هایی هم برای انجام آن صورت گرفت ولی با تعطیلی حضوری دانشگاه ها فعلا امکان برقراری ارتباط جدی وجود ندارد.
سفلایی درباب میزان و تاثیر همکاری با دانشگاه هنر، توسط نهادهایی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما که به شکل غیر مستقیم می توانند در تکمیل آموزش ها و رفع نیازهای این رشته فعال باشند، توضیح داد: این همکاری ها موردی هستند و بیشتر با معرفی و ارتباطات شخصی و یا در مواقعی همچون برگزاری جشنواره ها و معمولا به صورت محدود صورت گرفته اند. حالا زمانی است که نهادهای ذیربط باید به شکل موثر به همراهی با دانشکده سینما و تئاتر بعنوان قدیمی ترین نهاد آکادمیک سینما در ایران بپردازند. بغیر از وابستگی دانشگاه به وزارت علوم، دانشگاه هنر می تواند نهادی قدرتمند برای تربیت بخشی مهم از بدنه اصلی سازمان هایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و صنوف سینما باشد. پس در حقیقت همراهی و پشتیبانی از این نهاد، به صورتی پشتیبانی از دیگر نهادها هم می تواند باشد. اساسا در پیشبرد سیاست های فرهنگی کشور، دانشگاه هنر بعنوان بزرگترین و جامع ترین دانشگاه هنری کشور، نقشی موثر تر از آنچه تا کنون داشته است می تواند ایفا کند.
ایشان سپس به ارزیابی امکان ورود و تحصیل دانشجویان خارجی برای رشته سینما و میزان کیفیت خروجی این فارغ التحصیلان در دانشگاه هنر پرداخت و بیان کرد: در سالهای گذشته با خروجی قابل توجهی از دانشجویان خارجی در رشته ی سینما روبرو بودیم. از طرفی دیگر دانشجویان خارجی بغیر از ارتباط فرهنگی موثر با دانشجویان ایرانی، بعنوان سفرای فرهنگی سینمای ایران نیز عمل کرده اند. بخش عمده ای از آثار خوب این دانشجویان با محوریت موضوعات فرهنگی در رابطه با ایران تولید و اجرا شده است و امیدوارم باتوجه به محبوبیت و سرشناس بودن سینمای ایران در خیلی از کشورها، به ویژه کشورهای منطقه، در سال های بعد شاهد حضور گسترده تر دانشجویان خارجی در دانشکده سینما و تئاتر باشیم. این مسئله اساسا سازنده خواهد بود و موجب گسترش روابط موثر فرهنگی چند جانبه می شود. پیشنهاد میکنم نهادهایی موثر مانند سازمان اکو و همین طور یونسکو دراین زمینه وارد عمل شوند و به جذب بیشتر دانشجویان علاقمند کمک کنند.
این مدیرگروه سینما در پاسخ به پرسشی درباره مهم ترین مشکلات رشته سینما در دانشگاه هنر و وجود یا عدم وجود راهکارهای احتمالی برای حل آنها اظهار داشت: از مهم ترین مشکلات می توان به مساله دسترسی به تجهیزات آموزشی مناسب و امکان به کارگیری مدرسین مختلف اشاره نمود. همین طور مسائل مربوط به تامین بودجه برای برگزاری کارگاه های بیشتر یکی دیگر از مشکلات ما در رشته سینما است. در سالهای اخیر، مضیقه بودجه و به تبع آن افزایش بی رویه قیمت ها، حدودا ورود تجهیزات و امکانات جدید را برای رشته هایی همچون سینما که بسیار روزآمد هستند غیرممکن کرده است. به دنبال این مشکلات و باتوجه به مضیقه بودجه وزارت علوم و شرایط اقتصادی کشور و همین طور قوانین موجود برای پرداخت حق التدریس، به کارگیری مدرسین هم خیلی مشکل تر از قبل شده است. خیلی از مدرسان مدعو، بواسطه شور و علاقه ای که به دانشگاه و کوشش و پشتکار دانشجویان آن دارند، قبول می کنند به فعالیت خود ادامه دهند که از این بابت از آنان تشکر می کنم. اما در وضعیت فعلی و با سخت تر شدن آموزش سینما، ورود تجهیزات گوناگون، توجه به شیوه های آموزشی جدید و همین طور پشتیبانی بهتر از مدرسین در زمینه های مختلف، برای بهبود بخشیدن به وضعیت آن ضروری می باشد. این مسئله همین طور موجب ارتقای تولیدات دانشجویی نیز می شود.
سفلایی درباره پتانسیل اقتصادی رشته سینما و تاثیر آن در چرخه اقتصادی کشور اظهار نمود: در تمامی کشورهای توسعه یافته شاهد می باشیم که سینما و رسانه های بصری نقش مهمی در تولیدات فرهنگی کشورها دارند. در دوران و شرایط جدید، اهمیت سینما بیشتر از قبل قابل توجه است. به شخصه عقیده دارم با پشتیبانی از سینمای ایران می توان به کالای فرهنگی صادراتی قابل توجهی، حداقل در منطقه و در بین کشورهای همسایه، دست یافت که نقشی موثر در چرخه اقتصادی ایران هم خواهد داشت. البته این مسئله به سیاست گذاری موثری هم نیاز دارد. اساسا رقبایی قوی برای پر کردن جای سینمای ایران در سبد فرهنگی مردم منطقه وجود دارند، پس باید در این راه گام های بلندی برداشت و سریع تر دست به کار شد. دانشجویان اندیشمند و آینده نگر سینما می توانند نقشی موثر و سازنده در این راه ایفا کنند.
وی در پاسخ به آخرین پرسش در خصوص اینکه در بحث پایان نامه های گروه سینما، آیا دانشجویان بیشتر به کار علمی - پژوهشی تشویق می شوند یا کار عملی و این پایان نامه ها تا چه حد می توانند جنبه کاربردی پیدا کنند، اشاره کرد: پایان نامه های سینما هر دو بخش را شامل می شوند برای اینکه بخش نظری و عملی از هم مجزا هستند و ارائه هر دو بخش ضروری می باشد. در سالهای اخیر تعداد موثری پایان نامه در مورد سینمای ایران نگاشته شده است که اتفاقا تعدادی از آنها کاربردی هستند و برخی توسط نهادهایی مرتبط یاد شده و استفاده قرار گرفته اند. این موضوعات زمینه های مختلف سینمای ایران از منظر مضمونی، فنی و حتی اقتصادی را شامل می شوند. گروه سینمای دانشکده سینما و تئاتر و اساتید و دانشجویان آن، آمادگی و توان پشتیبانی پژوهشی موثر و آینده نگری برای ارتقای سینمای ایران را دارند.




1399/12/25
02:23:51
0.0 / 5
414
تگهای خبر: آثار , آموزش , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
دانلود عکس