تصویب شیوه نامه ترفیع پایه اعضای هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی

تصویب شیوه نامه ترفیع پایه اعضای هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی

به گزارش دانلود عکس، اعضای شورای دانشگاه شهیدبهشتی در رابطه با «شیوه نامه‌ی ترفیع پایه اعضای هیئت علمی» و «ایجاد و اجرای دوره های مصوب حوزه دانشی مهندسی و معماری» به جمع بندی نهایی رسیدند.


به گزارش دانلود عکس به نقل از ایسنا، مبحث «شیوه نامه‌ی ترفیع پایه اعضای هیئت علمی» در دویست ودومین شورای دانشگاه شهیدبهشتی مطرح شد؛ کلیات این شیوه نامه بعد از اعمال اصلاحات پیشنهادی اعضای شورای دانش این مرکز آموزشی از جانب کمیسیون دائمی هیئت امناء تاییدشد. همینطور ایجاد و اجرای دوره های مصوب حوزه دانشی مهندسی و معماری در این نشست عنوان شد.
برگزاری دوره کارشناسی ارشد رشته «مهندسی کامپیوتر گرایش رایانش امن» مشروط به بازبینی برنامه درسی این رشته تا 6 ماه آینده، درخواست دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر؛ برگزاری دوره‌ی کارشناسی ارشد رشته «مهندسی محیط زیست گرایش مواد زائد جامد»، درخواست دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست؛ برگزاری دوره‌ی مجازی کارشناسی ارشد رشته «مهندسی عمران گرایش مهندسی محیط زیست»، درخواست دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست؛ برگزاری دوره‌ی دکتری رشته «مهندسی متالوژی و مواد»، درخواست دانشکده‌ی مهندسی مکانیک و انرژی از مصوبات دویست ودومین شورای دانشگاه شهیدبهشتی بود.

مسئولیت حراست آزمون های سراسری را برعهده داریم
دکتر سعدالله نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در این جلسه ضمن اشاره به سفر گروهی از اعضای دانشگاه شهیدبهشتی به کشور روسیه اظهار داشت: این دانشگاه بعنوان مرجع ملی تعاملات علمی دانشگاه های ایران با کشور روسیه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعیین شده است، باید در ارتقاء سطح دیپلماسی علمی با کشور روسیه نقش مهمی بازی کند. حالا که پیشرفت های ایران در عرصه علمی، مورد تایید و شناسایی بین المللی قرار گرفته است، میتوان از دیپلماسی علمی بعنوان قدرت نرم ایران در تعامل با کشورها در جهت تأمین اهداف صلح آمیز و منافع مشترک استفاده نمود. در این خصوص و جهت تداوم و تقویت روابط دانشگاهی پیشین که در دوران همه گیری کووید گرفتار رکود شده بود، همینطور جهت پیشبرد طرح کلان پژوهشی-فناوری در حوزه زمین شناسی نفت و گاز، و اجرایی کردن صدور مدارج کفایت زبان روسی به دعوت برخی از دانشگاه های کشور روسیه، خردادماه به این کشور سفر کردم.
وی افزود: دکتر حجت رسولی مشاور رئیس دانشگاه و مدیر حوزه ریاست؛ دکتر بهروز ابطحی، استاد دانشکده علوم و فناوری های زیستی و مسئول مرکز همکاریهای دانشگاهی ایران و روسیه (مرکز رازی- لومونوسف) در این سفر من را همراهی کردند. در این مأموریت ضمن بازدید از دانشگاه ­های کشور روسیه، ارتقاء سطح همکاریهای دو جانبه مورد توجه و پیگیری قرار گرفت.
دکتر نصیری قیداری ضمن اشاره به برگزاری آزمون سراسری دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی به میزبانی دانشگاه بهشتی اظهار داشت: از دوسال گذشته حراست دانشگاه شهید بهشتی مسئول حراست آزمون کل استان تهران است.
رئیس دانشگاه شهیدبهشتی توضیحاتی در رابطه با برگزاری جشن دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در سال 1401، برگزاری آیین تقدیر از ورزشکاران مدال آور در آیین تقدیر از مدال آوران مسابقات ورزشی دانشجویان دانشگاه های منطقه یک کشور، حضور دکتر وحید حدادی اصل، قائم مقام وزیر در امور بین الملل و رئیس همکاری بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هیأت رئیسه دانشگاه، ملاقات و گفتگو با دکتر حسن ملکی، رئیس شبکه جام جم عرضه داد و اظهار داشت: در بیست ونهمین آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، دکتر علیرضا قاسم پور و دکتر علی اکبر متکان؛ اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی بعنوان استاد نمونه کشوری معرفی گشتند. این افتخار بزرگی برای دانشگاه است که دو استاد در طول یک دوره بعنوان استاد نمونه کشوری معرفی و برگزیده شدند.

انتصاب های جدید دانشگاه شهید بهشتی
دکتر حجت رسولی، مشاور رئیس و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی؛ به مهم ترین مصوبات هیأت رئیسه دانشگاه طی یک ماه اخیر همچون شیوه نامه دستیار آموزشی اشاره نمود و با برشمردن انتصابت اخیر در دانشگاه، با قدردانی از تلاشهای دکتر علیرضا طالب پور در مدت تصدی ریاست پژوهشکده فضای مجازی، انتصاب دکتر احمد محمودی ازناوه را به سرپرستی این پژوهشکده تبریک گفت و همینطور انتصاب دکتر عباس قاسمی حامد بعنوان سرپرست دانشکده حقوق را تبریک گفت و از تلاشهای دکتر بیک زاده تقدیر و تشکر کرد.

افزایش اعضای هیئت علمی و رشته های تحصیلی
در بخش دوم نشست شورای دانشگاه، دکتر مجید یادآور نیک روش، رئیس دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی؛ گزارش برنامه پیشرفت بهبود این دانشکده را عرضه کرد و به بررسی شاخصهای بهبود عملکرد پرداخت و با تحلیل شاخصهای «تعداد دانشجویان مشروطی» و «سرانه ی تعداد طرح های برون سازمانی»؛ راهکارهای دانشکده را برای حل چالش های موجود بیان کرد.
دکتر علی نورزاد، رئیس دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست؛ دیگر سخنران نشست شورای دانشگاه بود که گزارش بهبود عملکرد مجموعه تحت مدیریت خویش را ارئه داد. ایشان توضیحاتی در مورد افزایش تعداد اعضای هیأت علمی، افزایش رشته های تحصیلی، تعداد دانشجویان و گروههای آموزشی دانشکده عرضه داد و از روند صعودی تعداد مقالات حاصل از همکاری با مؤسسات بین المللی و استادان خارج از کشور؛ تعداد کتاب های انتشار یافته و ارتقای میزان استنادات در پایگاه اسکوپوس خبرداد.
دکتر بهروز دری نوکورانی، رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری هم در گزارشی به بررسی برنامه پیشرفت بهبود این دانشکده پرداخت و عملکرد دانشکده را در سه شاخص «نسبت استاد به دانشجو»، «طولانی شدن سنوات تحصیلی دانشجویان دکتری» و «نرخ دانشجویان مشروطی» تحلیل کرد و جذب اعضای هیأت علمی شایسته و توانمند؛ آشنایی دانشجویان دکتری با قوانین و مقررات و حضور تمام وقت ایشان در دانشکده؛ بهبود فرآیندهای انتخاب و تعیین موضوعات رساله ها و رساله ها را همچون راهکارهای پیشبینی شده برای بهبود شاخص ها دانست.
دکتر محمدرضا فقیهی، مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه شهیدبهشتی؛ در سخنانی عنوان کرد: از سالجاری فرایند ممیزی استاندارد را در دانشگاه شکل خواهیم داد، در این فرایند افراد بی طرف تربیت شده در واحدها حضور پیدا می کنند. این بهبود تدریجی مستمر را به صورت استاندارد ارزیابی می نماییم، گزارش شاخص ها را می دهیم و فقط ارزیابی می نماییم که پیشرفت چگونه خواهدبود.
«شیوه نامه‌ی ترفیع پایه‌ی اعضای هیأت علمی» توسط دکتر فخاری زواره، مدیر امور هیأت علمی و دکتر زنگیان معاون این مدیریت عنوان شد. دکتر زنگیان توضیح داد: این شیوه نامه به منظور رتبه بندی پایه دریافتی با عنایت به عملکرد فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی اعضای محترم هیأت علمی تدوین شده و برای این منظور سه پایه‌ی ویژه و ممتاز در نظر گرفته شده است.

سنوات تحصیلی، ماهیت متفاوتی دارد
در بخش های مختلف این نشست، اعضای شورای این دانشگاه در رابطه با مباحث مختلف اظهار نظر کردند.
دکتر فارسی، معاون دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در این نشست تصریح کرد: سنوات تحصیلی یک چالش و مساله اصلی و اساسی است و باید صدمه شناسی شود؛ این مساله در دانشکده ها و پژوهشکده های مختلف ماهیتی متفاوت دارد. نمره زبان یکی از مواردی است که سنوات تحصیلی را زیاد می کند بنابراین باید راهکارهای جدی برای آن اندیشید و اجرایی کرد.
دکتر دری، رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی هم اظهار داشت: سفارش می کنم کلمه "مستمر" را به بهبود اضافه نماییم چون واژه بهبود مستمر در ادبیات مدیریت بار معناداری مهمی دارد یعنی تکلیف دائمی برای هر سازمانی بوجود می آورد. پیشنهاد می شود در جدولی که تهیه شده است یک ستون هم به موانع یا به اصطلاح عوامل بازدارنده برنامه ها اختصاص پیدا کند.
دکتر افضلیان، معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی هم در سخنانی اظهار نمود: اگر اقداماتی در سطح دانشکده قابل انجام است با اختیارات گروه آموزشی صورت گیرد و اگر این اقدامات احتیاج به مصوبه در سطح بالاتری در دانشگاه دارد باید اعلام کنند تا پیگیری شود.
دکتر قاسم پور، رئیس پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه داروئی دانشگاه شهید بهشتی هم اظهار داشت: طول مدت تحصیل شاخص مهمی در دنیای امروز نیست؛ شاخصهای نسبت استاد به دانشجو، طول مدت سنوات و تعداد مشروطی شاخصهای رشد یک مجموعه نیستند.
دکتر داورانی، رئیس دانشکده مهندسی شیمی و نفت هم در سخنانی عنوان کرد: در بحث فراغت از تحصیل دانشجویان و برگزاری لابراتوار ها مدام گرفتار مساله هستیم که حل آن جز با تکمیل آن ساختمان ممکن نیست، ضمن این که کارهای توسعه ای مراکز دیگری مثل دانشکده ریاضی و پژوهشکده علوم شناختی و مغز به دانشکده شیمی متصل است و آنها هم گرفتار مشکل هستند. دانشگاه وظیفه دارد اهدافش را دراز مدت تعریف کند.
دکتر آقامحمدی، رئیس دانشگاه مهندسی برق کنترل-قدرت؛ در چرخه‌ی معیوبی قرار گرفتیم. شاید معیارهای دیگری برای یک عملکرد مناسب که منجر به کیفیت خوب آموزشی شود باید لحاظ باشد؛ شاید این کیفیت هایی که در حال حاضر مد نظر هست از جهت بهبود عملکرد اقتصادی و کارایی کلی دانشگاه خوب باشد ولی آن کیفیت بالای خروجی را نداشته باشد که ما یک دانشجوی خیلی خوب ارشد یا دکتری یا کارشناسی تحویل جامعه بدهیم. یقینا استفاده از آموزش مجازی یک فرصت فوق العاده است و می تواند باعث تقویت آموزش شود ولی آنچه که تهدید جدی در این رابطه است، عدم حضور اساتید است.
دکتر کامبوزیا، رئیس پژوهشکده علوم محیطی؛ تدریس در دوران همه گیری کرونا با چالش هایی همراه بود که افت تحصیلی همچون آنهاست. تلاش فراوانی برای بازگشت به روال عادی فعالیت استادان، دانشجویان و کارمندان صورت می گیرد اما تصویب برخی قوانین و مصوبه ها مثل مجازی کردن برخی هفته های ترم یا کم کردن ساعت کار، این تلاش ها را با چالش روبرو می کند.
دکتر شاملو، مدیر امور حقوقی دانشگاه شهید بهشتی هم اظهار داشت: در «شیوه نامه‌ی ترفیع پایه‌ی اعضای هیأت علمی» قید شده که اگر کسی مرخصی بود به این شرط که امتیازات پژوهشی را بیاورد پایه به او تعلق می گیرد. پیشنهاد می کنم این را تعمیم بدهیم به موارد دیگری که به سبب موجه، استاد امکان انجام وظایف آموزشی یا اجرایی اش را نداشت به آنها هم بتواند تسری پیدا بکند صرفا مرخصی تنها نباشد، حالا این مرخصی امکان دارد علل مختلف داشته باشد.





منبع:

1401/06/28
11:50:00
5.0 / 5
344
تگهای خبر: آموزش , بازی , جشن , دانشجو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
دانلود عکس