علت انفعال دانشجویان در دانشگاه ها

علت انفعال دانشجویان در دانشگاه ها

به گزارش دانلود عكس همدان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا اظهار داشت: یكی دیگر از عواملی اثرگذار در ركود فعالیتهای دانشجویی این است كه برخی مواقع دانشجویان احساس می كنند فعالیت دانشجویی برای آنها هزینه بر است ازاین رو نمی خواهند این هزینه را پرداخت كنند.


دکتر اکبر عروتی موفق در نشست تخصصی با مبحث مساله انفعال دانشجویان در فعالیتهای سیاسی اجتماعی دانشجویی در دفتر ایسنا، اظهار نمود: در بحث انفعال یا اثرپذیری دانشگاه معانی و برداشت های متفاوتی وجود دارد؛ گاهی از انفعال، یک برداشت مثبت داریم و امکان دارد در مواقعی هم برداشت منفی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: برداشت مثبت این است که به هر حال دانشگاه یک نهاد زنده و پویا است و بدین واسطه طبیعتاً هم اثرگذار و مؤثر و هم اثرپذیر است ازاین رو تأثیرپذیری دانشگاه از جامعه را نمی گردد بعنوان یک نقطه ضعف برای دانشگاه تصور کرد چونکه دانشگاه به میزانی که اثر گذاشته، از بعضی مسائل و جریانات هم اثر پذیرفته است.
عروتی موفق تصریح کرد: اگر بخواهیم انفعال را بدین صورت معنا نماییم که دانشگاه غیرمبتکر و غیرخلاق است، پیشرو نیست، منتظر تحولات و تغییرات بیرونی مانده است و برپایه آنها خط مشی، استراتژی و تاکتیک ­های خویش را مشخص می کند، تصمیماتش تماماً وابسته به یک سلسله عوامل و شرایط گوناگون بیرونی است، این برداشت از انفعال کاملاً منفی است. این­که دانشگاه جایگاه نهاد مرجع بودن خویش را از دست داده و دیگر نمی تواند مبتکرانه وارد مسائل جامعه شود، سخن قابل تأملی است اما باید به این نکته هم توجه گردد که در ارتباط با مسائل دانشگاه ما نباید نگاه صفر و صدی داشته باشیم، یعنی یک قله هایی را آرمان گرایانه درنظر بگیریم و چون به آن قله ها نرسیده­ ایم نمره صفر را برای آن درنظر بگیریم.
وی افزود: مساله دیگر، ایده آل ­گرایی غیرواقع گرایانه است، به هر حال در ارتباط با مباحث مربوط به حوزه دانشگاه، باید به واقعیت ها، ظرفیت ها، امکانات و داشته های دانشگاه توجه داشته باشیم و سنجش و ارزیابی ما از نقش و جایگاه دانشگاه باید یک سنجش واقع گرایانه باشد، ما باید ببینیم انتظارات ما از دانشگاه چیست؟ کار ویژه ای که برای دانشگاه تعریف شده شامل چه چیزهایی است؟ برپایه آن انتظارات مشخص نماییم و ببینیم آیا انتظارات ما واقع بینانه است یا خیر؟ و آیا دانشگاه توانسته این انتظارات را برآورده کند؟ و چه اندازه نتوانسته برآورده کند؟
عروتی موفق با اشاره به اینکه طبیعتاً انتظاراتی که ما از دانشگاه داریم، باید مطابق با تصمیم گیری های کلانی باشد که در کل کشور برای دانشگاه صورت می گیرد، توضیح داد: در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ تعاریفی انجام شده و یا انتظاراتی مشخص شده که از مجموع دانشگاه های کشور چه انتظاراتی داریم همینطور در برنامه های توسعه کشور مشخص شده از دانشگاه ها چه انتظاراتی داریم و طبیعتاً متناسب با آن انتظارات و امکاناتی که در اختیار قرار می گیرد، باید ارزیابی شود که آیا دانشگاه توانسته به اهداف خود نائل آید یا نتوانسته است؟
وی اذعان کرد: فعالیت­ های فرهنگی و ­سیاسی اجتماعی در کار ویژه دانشگاه بعنوان یک نهاد اجتماعی تعریف شده و دانشگاه باید در این عرصه ­ها پویا و فعال باشد اما دانشگاه صرفا محل فعالیت سیاسی اجتماعی دانشجویان نیست بلکه فعالیت سیاسی اجتماعی دانشجویان بخشی از کارویژه دانشگاه است، دانشگاه وظیفه آموزش و پژوهش را هم بر عهده دارد، در دانشگاه های نسل سه بحث دانشگاه کارآفرین مطرح است، در دانشگاه کارآفرین انتظار این است که نیروی انسانی کارآفرین به جای نیروی انسانی ماهر تربیت شود و در نسل چهارم دانشگاه ها بحث ارتباط با جامعه مطرح می شود و دانشگاه باید در خدمت جامعه باشد، در دانشگاه های نسل چهار، دانشگاه در سطحی بالاتر به اثرگذاری بر جامعه، شکل دهی آینده جامعه و ارتقاء فرهنگی جامعه باید کمک نماید و این مساله حاصل نمی­ شود مگر اینکه همه کمک کنند تا دانشگاه نهاد مرجع بودن خویش را در عالی ترین حد احیاء کند. جایگاه و نقش فعالیتهای فرهنگی و سیاسی اجتماعی دانشجویان را در این نوع دانشگاه ها می توانیم بیشتر و بهتر شاهد باشیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا تاکید کرد: یکی از کارویژه های اصلی دانشگاه، آموزش و پژوهش است و اولین چیزی که برای دانشجو تعریف شده این است که برای تحصیل، رشد علمی و رشد پژوهشی وارد فضای دانشگاه می شود اما این مساله بدان معنا نیست که ساحت دیگری مانند فرهنگ و اخلاق را مورد غفلت قرار دهیم چونکه آموزش، پژوهش و فرهنگ سه ضلعی هستند که مثلث فعالیت دانشگاه را می سازند اما متأسفانه آن رسالتی که در حوزه فرهنگ باید صورت گیرد، کمرنگ تر از مسائل آموزشی و پژوهشی است و این نقد بسیار جدی است که به دانشگاه ها وارد است.
عروتی موفق بیان نمود: دانشگاه بوعلی سینا خانواده فرهنگی بزرگی دارد که فعالیتهای خوبی را در طول سال دارند اما این صحبت که فعالیتهای دانشجویی بخصوص در بخش سیاسی اجتماعی ضعیف شده، را من می پذیرم، با وجود اینکه از نظر کمّی برنامه های زیادی انجام می شود. در دانشگاه بوعلی سینا سالانه بین 700 تا 1000 فعالیت توسط مجموع­ه های فرهنگی دانشگاه شامل تشکل ­های اسلامی، انجمن ­های علمی دانشجویی، کانون ­های مذهبی، فرهنگی، هنری، بسیج دانشجویی، بسیج کارکنان و اساتید، هیئت دانشگاه، نهاد رهبری و... انجام می شود اما بحث کم رنگ شدن فعالیتهای دانشجویی بخصوص در حوزه فعالیت ­های سیاسی و کرسی­های آزاداندیشی قابل تأمل است.
وی در ارتباط با نقش حمایتی نهادهای بیرونی از بسیج دانشجویی و نقش آن در رخوت سایر مجموعه ­ها مثل انجمن های علمی، کانون های فرهنگی و تشکل های اسلامی دانشجویی، تشریح کرد: نقش حمایت نهادهای بیرونی از بسیج دانشجویی بسیار ضعیف است و بیشتر مربوط به فعالیتهای بسیج در خارج از دانشگاه می‎شود و تأمین اعتبار برای فعالیتهای داخل دانشگاه آنها مانند سایر تشکل های دانشجویی در داخل دانشگاه و تصویب شورای فرهنگی و اجتماعی و هیئت نظارت بر فعالیت تشکل­ های اسلامی انجام می شود. بسیج یک مجموعه فراتشکلی است و همه دانشجویان را باید با هر گرایش و سلیقه سیاسی جذب نماید. جذب حداکثری باید شعار بسیج باشد و برای آن فرقی ندارد که یک فرد اصلاح طلب یا اصول گرا باشد. همه کسانی که علاقه مند به کشور و نظام و انقلاب و رهبری هستند باید بتوانند زیر این چتر جمع شوند اما متولیان آن امکان دارد گاهی در عمل رسالت خویش را انجام ندهند که آن بحث دیگری است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا در پاسخ به این مساله که بعضی از جریانات و نهادهای بیرون از دانشگاه نسبت به فعالیت دانشجویان تحول خواه با سعه صدر برخورد نمی کنند؟ اظهار نمود: در بعضی موارد دغدغه هایی که بیرون از مجموعه دانشگاه وجود دارد، سبب رکود در فعالیتهای دانشجویی می شود. ما که در دانشگاه حضور داریم، دانشجویان و ذائقه آنها را می شناسیم اما امکان دارد افراد خارج از دانشگاه شناختشان به این اندازه نباشد و ازاین رو برخی مواقع از فعالیتهای دانشجویی احساس خطر کنند در صورتی که دانشگاه بعنوان یک مجموعه سازوکارهایی دارد که اگر یک تشکل یا مجموعه­ ای در فعالیت ­های خود حدود قانونی را رعایت نکرد، نهادهای داخلی مانند کمیته انضباطی و حراست می توانند با دانشجویان برخورد کنند.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از عواملی که در رکود فعالیتهای دانشجویی تاثیر دارد این است که در واقع برخی مواقع دانشجویان احساس می کنند فعالیت دانشجویی برای آنها هزینه بر است و مجموعه های دانشجویی و دانشجویان نمی خواهند این هزینه را پرداخت کنند به همین علت ترجیح می دهند فعالیتی نداشته باشند. ما باید بتوانیم با صبر و متانت بیشتر، زمینه فعالیت قانونی و چارچوب مند دانشجویان را برپایه دستورالعمل­ ها و قوانین و مقررات موجود فراهم نماییم.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا تصریح کرد: در دانشگاه فضای فعالیت برای همه به شرطی که در چهارچوب قانونی باشد، وجود دارد و ما بیشتر از هرچیزی احتیاج به این داریم که تشکل های اسلامی با انجام فعالیت­ سازنده و مفید زمینه ارتقاء بینش و نگرش را که یکی از مهم­ترین دغدغه های مقام معظم رهبری است، در دانشجویان فراهم نمایند.




منبع:

1399/07/15
23:10:22
5.0 / 5
167
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
لینک دوستان دانلود عكس
دانلود عکس