مدیركل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تاكید كرد

لزوم تعیین شرایط پذیرش دانشجویان در رشته های پرطرفدار

لزوم تعیین شرایط پذیرش دانشجویان در رشته های پرطرفدار

به گزارش دانلود عکس مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم باید شرایط پذیرش دانشجویان در رشته های پرطرفدار تعیین شود، اظهار داشت: ضروریست در نسخه نهایی شرایط پذیرش دانشجو در این رشته قید شود که چه زیر نظام هایی و با چه مشخصاتی اجازه دارند در این رشته پذیرش دانشجو داشته باشند.


به گزارش دانلود عکس به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا آهنچیان در جلسه ۱۹۳ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن بیان این مطلب به وضعیت دانش آموختگان رشته های پر طرفداری مثل روانشناسی و حقوق اشاره نمود و اظهار داشت: در این رشته ها به قدری تولید انبوه صورت گرفته است که هم اکنون مواجه با بیکاری دانش آموختگان این رشته ها شدیم، و این نگرانی در زمینه رشته روابط هم وجود دارد که به علت اسقبال زیادی که در گام اول صورت می گیرد سبب شود مجدداً دانشگاه ها پذیرش بالایی داشته باشند، و در نتیجه گسترش زیاد این رشته سبب می شود که فارغ التحصیلان این رشته در زمینه اشتغال گرفتار مشکل شوند.
وی خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از مخاطرات خاصی که رشته های پرطرفدار با خود دارند و برای جلوگیری از صدمه های بعدی به شان و جایگاه این رشته، ضروریست در نسخه نهایی شرایط پذیرش دانشجو در این رشته قید شود که چه زیر نظام هایی و با چه مشخصاتی اجازه دارند در این رشته پذیرش دانشجو داشته باشند.
دکتر آهنچیان به پنج گرایش این رشته اشاره نمود و اظهار داشت: اساسا هر کدام از این گرایش ها وزن یکسانی از لحاظ میزان اشتغال زایی ندارند، اگر تعداد این گرایش ها کاهش پیدا کند بهتر است چونکه کاهش گرایش ها هم مقبول سیاست های وزارت علوم و آموش عالی است و همینطور امکان بیکای فارغ التحصیلان این رشته را کم و فرصت اشتغال را زیاد می کند.
در ادامه دکترغلامعلی حداد عادل رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ضمن اشاره به جایگاه بالای روابط عمومی در دستگاه ها و سازمان ها عنوان کرد: روابط عمومی در دستگاه ها حلقه اتصال دستگاه با بیرون و بالعکس می باشد و امروزه با ظهور و بروز رسانه های جدید اجتماعی و فضای مجازی، روابط عمومی به حلقه اتصال تولید کننده و مصرف کننده تبدیل گشته است.

وی با اشاره به اینکه روابط عمومی جزء جدایی ناپذیر از حقیقت های دنیای امروز است، اظهار داشت: یکی از مهم ترین دغدغه های هر مدیری داشتن یک روابط عمومی کارآمد است و نوعاً، روابط عمومی دستگاه ها از افراد متخصص و تحصیل کرده این رشته نیستند و عمدتاً مسئولیت این بخش در سازمان ها و دستگاه ها، به افراد توانمندی که روابط اجتماعی بالایی دارند سپرده می شود.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به نقش حساس روابط عمومی در سازمان ها اشاره نمود و اظهار داشت: اگر مسئول روابط عمومی فرد ورزیده و شایسته ای باشد، خیلی از نارضایتی های عامه مردم برطرف می شود چونکه روابط عمومی در تعامل بین مردم و سازمان و انتقال مشکلات مردم به دستگاه، نقش اساسی دارد.
دکتر حداد عادل افزود: روابط عمومی از رشته هایی پر طرفداری است که بازار کار دارد و اگر توسعه صحیح پیدا کند، فارغ التحصیلان این رشته در زمینه اشتغال مشکلی نخواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه این رشته در ایران دارای سابقه است و در سایر کشورهای دنیا دکترای این رشته هم وجود دارد، اظهار داشت: تصویب کارشناسی ارشد رشته روابط عمومی گام مثبتی است برای تاسیس دوره دکتری این رشته، تا دانشگاه ها بتوانند افراد متخصص و کار بلد در این عرصه تربیت کنند.
به گزارش مرکز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمد مهدی فرقانی رئیس کارگروه فرهنگ، ارتباطات ورسانه شورای تحول و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه رشته کارشناسی ارشد روابط عمومی یکی از رشته های کاربردی علوم اجتماعی در حوزه علوم ارتباطات است، اظهار داشت: رشته روابط عمومی بعنوان یکی از رشته های زیرمجموعه علوم انسانی برای تأمین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بخش های مختلف کشور و درک نیازها و لزوم ها و نوآوری و خلاقیت در عرصه نظر و عمل، نیازمند ارتقا به مقاطع تحصیلات تکمیلی و تربیت کارشناسان و متخصصان برای دستگاههای اجرایی کشور است.
دکتر فرقانی افزود: رشته روابط عمومی در مقطع کارشناسی ارشد در ۵ گرایش "روابط عمومی و امور اجتماعی"، " روابط عمومی و امور بین الملل"، "روابط عمومی و امور فرهنگی"، "روابط عمومی و صنعت و بازرگانی" و "روابط عمومی و رسانه های اجتماعی" با رعایت معیارهای اسلامی سازی، بومی سازی، روزآمدی و کارآمدی تدوین شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: توسعه روزافزون ارتباطات و رسانه ها از لزوم های مبرم در جوامع معاصر است، و احتیاج به کارشناسان توانمند که بتوانند از ابزارها و کانال های ارتباطی و شرایط پیچیده حاکم بر آنها به نفع مطلوب استفاده کنند، همواره رو به افزایش است.
وی اظهارکرد: روابط عمومی یکی از حوزه های تخصصی علوم ارتباطات است و در مفهوم کاربردی، یکی از اعمال مدیریت به حساب می آید که مدیر به وسیله آن ضمن شناخت عامه به منظور ایجاد حسن رابطه و تفاهم متقابل، برنامه های ارتباطی را طرح ریزی و بین سازمان و عامه در سطح ملی و جهانی به اجرا می گذارد.
دکتر فرقانی افزود: دانشجوی دوره کارشناسی ارشد رشته روابط عمومی، از میان فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی رشته های روابط عمومی، روزنامه نگاری و مطالعات ارتباطی و رسانه ای، ارتباطات اجتماعی، فرهنگ و ارتباطات و نظایر این از راه آزمون ورودی پذیرفته می شود و فارغ التحصیلان سایر رشته ها شامل علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر، علوم پایه، مهندسی، کشاورزی و پزشکی هم می توانند در آزمون ورودی آن شرکت نمایند.
وی تصریح کرد: این دسته از داوطلبان در صورت موفقیت در آزمون ورودی ملزم به گذراندن درس های جبرانی دوره کارشناسی ارشد رشته روابط عمومی تا سقف ۶۳ واحد از دروس کارشناسی هستند که عناوین آنها برای هر داوطلب، طبق تشخیص گروه آموزشی تعیین می شود.
در ادامه دکتر حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار نمود: روابط عمومی باید در حوزه مسائل ملی، خطرها و حوادث دوران بحران حساس باشد و آنها را مساله و مشکل خود بداند و با رفتار سازمانی صحیح در بحران های عمومی به حل این مسائل ملی کمک نماید.
وی ادامه داد: رشته روابط عمومی تا حد زیادی می تواند مسائل عمیق ملی و بحران های موجود را شناسایی و تبدل به سرفصل کرده و برنامه تهیه نماید و از این طریق می تواند خدمات شایسته ای در جامعه انجام دهد.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین علی محمد حکیمیان رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سخنانی اظهار داشت: نزدیک چهار میلیون جامعه علمی، دانشگاهی و پژوهشگاهی در کشور داریم، ولی زبان علمی مشترک که بتواند محاوره بین دانشگاه ها و جامعه علمی ایجاد نماید وجود ندارد.
وی پیشنهاد داد: در رشته روابط عمومی، گرایشی برای روابط عمومی دانشگاهی و پژوهشگاهی ایجاد شود، تا با عنایت به جایگاه رفیع این مراکز علمی، یک روابط عمومی علم و فناوری داشته باشیم.
دکتر فرقانی تصریح کرد: تعدد، تعداد گرایش ها امکان دارد اختلال هایی را ایجاد نماید اما ما یک نیاز انباشته در مورد این رشته در کشور داریم که سالیان سال طول می کشد تا به این نیاز پاسخ داده شود و تمایل زیادی جهت استفاده از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد روابط عمومی در همه موسسات سازمان ها وجود دارد.
وی تصریح کرد: اگر نظارت شورای گسترش وزارت علوم، برای احراز شرایط پذیرش دانشجو وجود داشته باشد، بطور قطع از جذب بی رویه دانشجو در این رشته جلوگیری می کند.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سخنانی اظهار داشت: بحث بومی سازی، اسلامی سازی و کارمدی باید با دقت بیشتری در این رشته لحاظ شود.
وی با اشاره به اینکه روابط عمومی نسبت وسیعی با رسانه دارد، اظهار نمود: بحث اخلاق روابط عمومی و ارزش های دینی حاکم بر این حوزه باید در این رشته به دقت مورد ملاحظه قرار گیرد.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد حسین کاظمینی معاون ارتباط با حوزه دبیرخانه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در این نشست طی سخنانی عنوان کرد: اهتمامی که به رویکرد بومی سازی و اسلامی سازی در این رشته شده است و همینطور انسجام سر فصل های دروس از نقاط قوت این برنامه است.
وی افزود: دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته روابط عمومی باید نسبت به چهار مولفه مردم، سازمان ها به معنای اعم، ارتباط و تعامل بین مردم و سازمان ها که در این ارتباط رسانه محوریت دارد و نظام هنجاری و ارزشی که حاکم بر اینها است، تسلط داشته باشند.
حجت الاسلام و المسلمین کاظمینی افزود: از بین این چهار مولفه، فقط به بحث رسانه در منابع و درس ها به خوبی پرداخته شده است اما سه مولفه دیگر کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: مولفه مردم، نیازمند این است که در این خصوص یا درس تالیف شود یا ذیل برخی درس ها منابعی تدارک دیده شود، همینطور مولفه سازمان هم در سرفصل ها و گرایش ها ضعیف است بنابراین اگر سازمان را یک متغییر کلیدی بدانیم، خود سازمان ها، اقتضائات و هنجارهای سازمانی و حتی قواعد حقوقی و تفاوت بین سازمان نیازمند تقویت است و در مولفه نظام هنجاری هم جایگاه هایی وجود دارد که باید تقویت شود.
همینطور دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه کارشناسی ارشد رشته روابط عمومی باید بعنوان یک مقطع حرفه ای دیده شود، اظهار داشت: برای دانشجویانی که اخیرا وارد این رشته می شوند باید اطلاعاتی در حوزه سیاست، جامعه شناسی، مطالعات فرهنگی و حقوق ارتباطات لحاظ شود چونکه بیشتر مسائل روابط عمومی ها در این حوزه است و این اطلاعات به غنای بیشتر رشته کمک می نماید.
به گزارش مرکز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، در انتها این جلسه بعد از اظهار نظر و پیشنهادات اعضا، کلیات سرفصل آموزشی و برنامه درسی رشته روابط عمومی در مقطع کارشناسی ارشد به تصویب رسید و بررسی جزئیات این برنامه به جلسه آینده موکول شد.




منبع:

1399/12/01
13:50:57
0.0 / 5
170
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
دانلود عکس