در چهارمین همایش دانشگاه اخلاق مدار عنوان شد
رئیس دانشگاه تهران: تلاش لازم را جهت نهادینه کردن اخلاق نداشته ایم
به گزارش دانلود عکس رئیس دانشگاه تهران اجرای مفهوم دانشگاه اخلاق مدار در دانشگاه کارآفرین را مستلزم طراحی راهکار عملیاتی مرتبط دانست و اظهار داشت: باید اخلاق مداری و حکمرانی اخلاقی را در سازمان ها نهادینه نماییم.
به گزارش دانلود عکس به نقل از ایسنا، دکتر سید محمد مقیمی در چهارمین همایش دانشگاه اخلاق مدار که امروز همراه با تجلیل از مقام آیت الله حسن زاده آملی و همینطور رونمایی از کتاب «سرباز مکتب» پایان یافت، اظهار داشت: دانشگاه اخلاق مدار در سیاست ها و راهبردهای کلان دانشگاه تهران در دوره مدیریت جدید در شعار «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی» دیده می شود و در تک تک عناصر این شعار، نشانه ای از اخلاق مداری وجود دارد.
رئیس دانشگاه تهران، اجرای مفهوم دانشگاه اخلاق مدار در دانشگاه کارآفرین را مستلزم طراحی راهکار عملیاتی مرتبط دانست و تصریح کرد: سه مؤلفه عقلانیت، معنویت و عمل گرایی بعنوان مؤلفه های مورد توجه در مفهوم جهاد علمی، مطرح هستند.
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در سطح بندی اخلاق در سازمان ها و دانشگاه ها به سه سطح مختلف پیش قراردادی، قراردادی و فراقراردادی می رسیم، اظهار داشت: در سطح اول و دوم، نوع نگاه به اخلاق تاکتیکی است و برای رسین به اهداف سازمان صروری است. اما در سطح سوم، نوع نگاه نه بر مبنای تأمین منفعت اقتصادی، بلکه بعنوان جزئی از نهاد رفتاری ما توجه می شود.
دکتر مقیمی اضافه کرد: توجه به اخلاق حرفه ای برای شروع کار خوب است، اما باید فراتر از اخلاق حرفه ای عمل نماییم. اخلاق حرفه ای نیازمند استانداردهای رفتاری قانونی می باشد اما بر مبنای آموزه های دینی ما رفتار اخلاقی، ذاتی و ارادی است که رفتار ارادی بر ذاتی اولویت دارد.
وی با اشاره به اینکه اخلاق ارادی نوعی تمرین و ممارست برای فرمان بردن از خداوند است، تصریح کرد: نقطه کمال ما اخلاق حرفه ای و سازمانی نیست و ما باید برای فراتر رفتن از این سطح، کدهای اخلاقی را در حوزه های مختلف آموزش، فنی و حرفه ای و سازمانی نهادینه نماییم و از اخلاق تاکتیکی فاصله بگیریم.
رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگر سخنانش خاطرنشان کرد: به رغم تلاش در زمینه اخلاق، جایگاه خوبی در این حوزه نداریم و در جهت نهادینه کردن اخلاق تلاش لازم را نداشته ایم.
دکتر مقیمی اظهار نمود: ما دارای مبناهای فکری و عقیدتی غنی هستیم که باید بحث اخلاق مداری و حکمرانی اخلاقی را در سازمان ها نهادینه نماییم.
رئیس دانشگاه تهران ابراز امیدوار کرد: در همایش بعدی دانشگاه اخلاق مدار، درباره کدهای اخلاقی در دانشگاه بیشتر تأمل شود.
همینطور دکتر غلامعلی حداد عادل، مشاور عالی مقام معظم رهبری هم در این مراسم ضمن اشاره به اهمیت مسأله اخلاق در دانشگاه، اظهار داشت: یکی از آثار و ثمره های وحدت حوزه و دانشگاه، حضور اخلاق در دانشگاه و بارزترین جلوه اخلاق در دانشگاه، رابطه استاد و دانشجو است.
دکتر سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهوری هم در آئین اختتامیه این همایش، با تکیه بر این که «نگاه ما به اخلاق، ابزاری و برای بهره برداری دنیوی نیست» اظهار داشت: «در نظام سرمایه داری، آداب و رفتارهایی به کارکنان می آموزند که اخلاق نامیده می شود اما نگاه آن صرفا بر مبنای منفعت شخصی و سازمانی است.»
استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: در بحث اخلاق در دانشگاه، عناصر علمی و اعضای هیأت علمی، مدیران و مسؤلان دانشگاه و کارشناسان مورد توجه قرار می گیرند. استادان الگوی علمی و عملی برای دانشجویان هستند و صرف انتقال علم و معلومات کافی نیست.
دکتر حسینی با اشاره به اینکه «در کنار آموزش علم، آموزش اخلاق هم ضروریست.» اظهار نمود: دانشگاه اخلاق مدار نسبت به جامعه تعهد دارد. دانشگاه باید در حل مسائل مبتلابه کشور نقش اساسی داشته باشد و گره گشایی کند.
بر اساس این گزارش، دکتر محمدباقر لاریجانی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در این مراسم با مبحث بزرگداشت علامه حسن زاده آملی سخنانی ایراد کرد و اظهار داشت: شخصیت آیت الله حسن زاده آملی درحال شناخته شدن است، چونکه ایشان انسان گوشه گیر و اهل تدریس و تحقیق بودند. بحث ها و مطالب ایشان مباحث نظری نبود و به آنچه می گفت عمل می کرد و حرفی نمی زد که به آن اعتقاد نداشت.
وی ادامه داد: جامعیت وسیع آیت الله حسن زاده آملی در رشته های مختلف علوم به صورت دایره المعارفی و سطحی نبود و در خیلی از جمله فلسفه و عرفان، هیئت قدیم و طب قدیم، تألیف و تقریر داشته است. آیت الله آملی در طب قدیم، قانون را تدریس می کرد و در مقابل پیشرفت علوم جدید موضع نمی گرفت. شاید بتوان گفت تعداد ۲۰۰۰ جلد کتاب و همین تعداد رساله از ایشان باقی مانده است.
دکتر لاریجانی افزود: آیت الله حسن زاده آملی، انسانی درون گرا بود و درباره خودش کار می کرد و معتقد بود اگر انسان رشد نکند و ارتقا پیدا نکند، خیلی از یافته ها را نمی تواند تبیین کند. همینطور اعتقاد داشتند با سطحی نگری و عدم رشد نفسانی نمی توان پیش رفت. ایشان می تواند برای استادان و دانشجویان با جامعیت علمی و روش عملکردی الگو و در بسیاری مسائل راهگشا باشد.
در ادامه این مراسم، دکتر جعفر گل محمدی، دبیر کمیته ی علمی چهارمین همایش «دانشگاه اخلاق مدار» گزارشی از عملکرد کمیته ی علمی همایش عرضه کرد و اظهار داشت: اهمیت اخلاق در زندگی بشر ناظر به سلوک فردی افراد نیست بلکه ناظر به سطح اخلاقی در سطح حکومت و نظام است.
وی فلسفه چیستی این همایش را ایجاد مطالبه گری عمومی و ایجاد اخلاق در تراز تمدن نوین اسلامی دانست و تصریح کرد: با اخلاقی شدن دانشگاه، جامعه اخلاقی می شود و اخلاقی شدن مسؤلان هم از مسیر دانشگاه می گذرد.
دبیر علمی چهارمین همایش «دانشگاه اخلاق مدار» در انتها اظهار داشت: در این همایش، چند مبحث شامل طراحی الگوی اخلاق مدار و تعیین شاخصهای آن، عرضه راهکار برای تحقق اصول و شناسایی موانع و چالش ها و تبیین وظایف و مسئولیت ها را پیگیری می نماییم.
منبع: imgdl.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب