كارزار دانشجویان دانشگاه آزاد برای كاهش شهریه متغیر؛

شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد را کاهش دهید

شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد را کاهش دهید

به گزارش دانلود عکس با عنایت به این که دو سال است آموزش در دانشگاه های کشور به صورت مجازی عرضه می شود، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد کارزاری، از ریاست این دانشگاه خواستند که میزان شهریه متغیر آنها کاهش پیدا کند.


به گزارش دانلود عکس به نقل از ایسنا، دو سالی است که آموزش در دانشگاه های کشور و جهان به صورت مجازی عرضه می شود و فضای دانشگاه های کشور را با فضایی جدید مواجه کرده است. البته پس از گذشت این مدت، حدودا همه اساتید و دانشجویان به این شیوه آموزش عادت کرده اند.
به نحوی که خیلی از اساتید معتقدند در دوران پسا کرونا هم باید از عرضه شیوه آموزش مجازی غافل نشد؛ چونکه این شیوه آموزش مزایای خاص خویش را هم دارد.
در این میان، از این مورد هم نمی توان غافل شد که این شیوه آموزش، برای خیلی از دانشگاه های کشور هم صرفه اقتصادی داشته است، بخصوص دانشگاه هایی که از دانشجویان شهریه دریافت می کنند.
دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن تعداد زیادی دانشجو در سرتاسر کشور، یکی از پرجمعیت ترین دانشگاه های کشور است و با عنایت به این که دانشجویان این دانشگاه، متناسب با ساختار دانشگاه آزاد، شهریه می پردازند، انتظار دارند که مطالبات دانشجویی آنها برطرف شود.
دانشجویان این دانشگاه در موارد مختلف و بارها از مسؤلان دانشگاه آزاد خواسته اند که در ارتباط با میزان شهریه متغیر دانشجویان تجدید نظر کنند.
نکته قابل توجه این است که در این دو سال کرونایی اغلب بخش های کشور و مردم با مشکلات اقتصادی گوناگونی روبه رو شدند که تبعات آن همچنان ادامه دارد.
دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی معتقدند که با عنایت به کاهش هزینه های جاری دانشگاه همچون هزینه های تغذیه، ایاب و ذهاب، آب، برق، گاز، تلفن، خدمات و نگهداری تاسیسات در این زمان، شهریه متغیر دانشجویان هم باید کاهش پیدا کند. چونکه دانشجویی به صورت حضوری در دانشگاه نیست که برای دانشگاه هزینه ای ایجاد شود.
این دانشجویان در شرایط کنونی اقتصادی کشور باردیگر خواهان کاهش شهریه متغیر خود شده اند و با ایجاد کارزاری خطاب به دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از وی درخواست نمودند که میزان شهریه متغیر آنها کاهش پیدا کند.
متن این کارزار که در استارتاپ اجتماعی کارزار انتشار یافته، به شرح ذیل است:
"جناب آقای دکتر طهرانچی
رئیس محترم دانشگاه آزاد اسلامی

با سلام
همان گونه که مستحضرید جوانان ایرانی، برای کسب علم و ساختن آینده بهتر برای خود و کشور از هیچ کوششی دریغ نمی کنند؛ درصورتیکه طی سالهای گذشته افتخارات علمی آنها در حوزه های مختلف مبین این مورد است.

باتوجه به شرایط اقتصادی کشور و هزینه های فرعی و جانبی تحصیلات و همچین با عنایت به مجازی بودن سیستم آموزش کشور طی دوران همه گیری کرونا و کمتر شدن هزینه های جاری دانشگاه مانند سلف، گرمایشی و... از جنابعالی تقاضا داریم هزینه شهریه متغیر دانشگاه آزاد را کاهش داده و از بار اقتصادی و روانی آن بر دانشجویان و خانواده هایشان بکاهید.

به صورت مثال در نیمسال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ هزینه رساله مقطع کارشناسی ارشد از پنج میلیون و ۸۰۰هزار به هفت میلیون و ۱۶۰هزار تومان رسیده است که با احتساب هزینه شهریه ثابت و خدمات دریافتی آن قابل مقایسه و قابل درک نیست.
بنابراین تقاضا می شود با عنایت به منطق مبحث دستورات لازم را جهت اعمال تخفیف، مبذول فرمایید."
همچنین، در اوایل سال تحصیلی جاری بود که تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، نظارت مسؤلان بر شهریه های این دانشگاه را خواهان شدند و تاکید نمودند که دانشگاه آزاد یک دفعه در اواسط ترم تا ۷۷ درصد افزایش شهریه داشته است، اما سخنگوی دانشگاه آزاد تصریح کرد که افزایش شهریه این دانشگاه متعارف است و سقف آنرا وزارت علوم مشخص می کند.
احمد حیدری در آن زمان و در پاسخ به این اعتراض دانشجویان اظهار داشت: هر سال ۲۰ تا ۲۵ درصد حقوق کارمندان دانشگاه آزاد بر مبنای مصوبه دولت افزایش می یابد و بر همین مبنا با عنایت به این که این دانشگاه ۶۰ هزار عضو هیئت علمی و کارمند دارد و باید هزینه های جاری را هم پرداخت کند، افزایش شهریه دارد.
وی با تکیه بر این که تمام درآمد دانشگاه آزاد از طریق شهریه است، تصریح کرد: با عنایت به شرایط کشور به صورت متوسط هر سال این دانشگاه ۲۰ درصد افزایش شهریه دارد که این مقدار متعارف است.
حیدری همینطور تصریح کرد که سقف افزایش شهریه دانشگاه آزاد توسط وزارت علوم تعیین می شود.
سخنگوی دانشگاه آزاد همینطور تصریح کرد که اگر موردی خلاف افزایش به صورت متوسط ۲۰ درصدی در این دانشگاه هست، اعلام گردد تا بررسی شود اما حالا، دانشجویان آزاد اسلامی در اعتراض خود به میزان شهریه، آموزش مجازی را دلیل اعتراضات خود می دانند.




منبع:

1400/11/17
13:37:56
5.0 / 5
957
تگهای خبر: آموزش , خدمات , دانشجو , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
دانلود عکس