بررسی نقش تشکل های دانشجویی در حفظ دستاوردهای انقلاب

بررسی نقش تشکل های دانشجویی در حفظ دستاوردهای انقلاب

به گزارش دانلود عکس فارس عصر دوشنبه ۱۸ بهمن ماه برخی از دانشجویان تشکل های مختلف دانشجویی شیراز در دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در یک نشست هم اندیشی گرد هم آمده و به بررسی نقش تشکل های دانشجویی در حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداختند.


علیرضا زارع، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شیراز در ابتدا با اشاره به اینکه نقش تشکل های دانشجویی در حفظ دستاوردهای انقلاب از موضوعات بسیار مهمی است که جزوه رسالت های گمشده این روزهای دانشجویان است، اظهار نمود: با عنایت به هجمه های فرهنگی و تزریق ناامیدی که در جامعه اتفاق افتاده پرداختن به آن لزوم دارد.
زارع ضمن اشاره به این که پیش از آن به صدمه ای اشاره می کنم که گریبانگیر تشکل های دانشجویی است، اضافه کرد: متاسفانه امروز مهم ترین و اصلی ترین صدمه ای که گریبان تشکل های دانشجویی را گرفته، گم شدن نقش اصلی و رسالت مهم این تشکل هاست و با عنایت به تغییر نسلی که اتفاق افتاده شناخت این نقش سخت و ناممکن شده است.
زارع افزود: شاید تشکل های دانشجویی باید راهبری جدیدی را دنبال کنند تا مفهوم جنبش های دانشجویی و معنای واقعی تشکل های دانشجویی درک شود چون تا این اتفاق نیافتد و دانشجو نداند که برای چه و چرا باید در تشکل ها حضور داشته باشد قادر نیست هیچ فعالیت موثر یا هدفی را دنبال کند.
او ضمن اشاره به فرمایش امام راحل و شهید بهشتی که فرمودند “دانشجو باید فعالیت سیاسی داشته و موذن جامعه باشد"، اظهار داشت: این سخن دنیایی از حرف های ناگفته به دنبال دارد.
به قول زارع یکی دیگر از صدمه هایی که گریبان دانشجویان و تشکل های دانشجویی را گرفته، تبدیل شدن به پیاده نظام بعضی از احزاب است، بدین سان دانشجو قدرت تحلیل و استقلال فکری خویش را از دست می دهد و وقتی این این امر حادث شود می بینیم که تشکل های دانشجویی خیلی کم رنگ تر و غیر فعال تر از سال های ابتدایی انقلاب فعالیت دارند.
دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شیراز افزود: وقتی دانشجو نتواند مسائل را برای خود تحلیل و بررسی کند و با قدرت فکری به تجزیه و تحلیل مسائل و مباحث بپردازد نمی تواند در زمینه های مختلف فرهنگی، علمی، مذهبی و سیاسی اثرگذاری لازم را داشته باشد و شاید دلیل این اتفاق، نقش گمشده وزارت علوم و آموزش و پرورش است که نقش موثری را در پرورش یک جوان ایفا می کنند بخصوص وزارت آموزش و پرورش که صیقل اصلی جوانان آن جا داده می شود.

او دلیل دوم را تقلید و رهاشدگی دانشجویان از وظیفه اصلی خود دانست و اظهار داشت: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به تزریق امید به دانشگاه ها اشاره کرده اند و به نظر اگر از بین بردن این یأس و ناامیدی در دانشگاه ها توسط تشکل ها دنبال شود، می تواند پیش زمینه ای باشد برای حفظ دستاوردهایی که در انقلاب اسلامی به دست آورده ایم.
زارع با اشاره به اینکه دانشجویی که گرفتار یاس و ناامیدی شده هر چقدر هم از دستاوردهای انقلاب در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، نظامی، علمی، سیاسی و اقتصادی سخن گفته شود به شکلی گزافه گویی است، اظهار نمود: این ناامیدی و خودباختگی باید از درون درمان گردد تا ارزش ها و آرمان ها برایش معنی و مفهوم پیدا کند وقتی آرمان ها برای نسل جدید دانشجو تعریف و بازبینی شود می توان دستاوردهای به دست آمده را برایش قابل لمس کرد.
او در مورد باورپذیری دستاوردها توسط تشکل های دانشجویی و دانشجویان و این که آیا این دستاوردها توسط این قشر قابل درک و باور است، اظهار داشت: همانطور که ذکر شد چون تغییر نسل اتفاق افتاده و بیشتر از چهل سال از انقلاب گذشته باید به شیوه های موثری آرمانهای انقلاب بازبینی شود تا به این نسل بفهمانیم معنای انقلاب چیست و ارزش واقعی و آرمان هایی که امام راحل عنوان کرده اند به چه معنا است وقتی این اتفاق بیافتد دستاوردها برای دانشجو ملموس می شود.
طرح دستاوردهای فکری انقلاب مهم ترین رسالت تشکل های دانشجویی است
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد شیراز هم در ادامه به جمله معروف دانشجو موذن جامعه است اشاره نمود و اظهار داشت: گرچه این جمله کلیشه ای است اما میتوان این برداشت را کرد که دانشجو موثر است و به جهت اینکه بتوانیم جنبش های دانشجویی و انقلاب اسلامی و دستاوردهای آنرا مورد بررسی و تحلیل قرار داده و به نتایجی برسیم باید سالها به عقب بازگردیم و بازبینی در نهضت های مختلفی که در کشور صورت گرفت داشته باشیم.
محمد محمدی، افزود: نهضت هایی که باآنکه در جایگاه خود امکان دارد تاثیراتی داشته اند اما اغلب با شکست رو به رو شده اند چون در آن زمان بر این باور بودند که دین با تغییر نامساوی است یعنی اگر بخواهیم دیندار باشیم نمی گردد اوضاع مملکت را تغییر داد و اگر مقرر است اوضاع مملکت تغییر کند با دین امکان پذیر نیست.
محمدی با اشاره به اینکه اما انقلاب اسلامی ایران با مکتب امام خمینی(ره)، مکتبی که از اسلام ناب شکل گرفت، هم عدالت کمونیست، هم آزادی دموکراسی غرب و هم معنویت متحجران دینی را در چارچوب انقلاب اسلامی شکل داد، اظهار داشت: این بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی بود که توانست مکتبی برای جهانیان شکل دهد، مکتبی که تا آن زمان وجود نداشت و تقریباً برای نخستین بار به وجودآمد.
این فعال دانشجویی اظهارکرد: جنبش های دانشجویی از همان سال های ۱۳۳۲ شکل گرفتند و در شرایط کنونی مهم ترین رسالت آنها عنوان کردن دستاوردهای فکری انقلاب اسلامی است.
دانشجوها گوشه گیر شده و به سمت عزلت رفته اند
خلفی، دبیر جامعه اسلامی دانشگاه شیراز هم که به صورت آنلاین در این جلسه هم اندیشی شرکت داشت، با اشاره به اینکه متاسفانه دانشجوها گوشه گیر شده و به سمت عزلت رفته اند، اظهار داشت: یک سری از عوامل سبب شده دانشجو نسبت به حوادث و جریان های اطرافش بی تفاوت باشد.
او حوزه و دانشگاه را دو پایه اصلی انقلاب اسلامی عنوان نمود و اضافه کرد: با اینکه وحدت این دو در عنوان کردن دستاوردهای انقلاب بسیار موثر است اما متاسفانه می بینیم که هم اکنون این پایه ها به شکل عجیبی سست شده و قدرت خویش را از دست داده اند.
خلفی با طرح این پرسش که چه شده که این پایه دانشجویی ضعیف شده و دانشجویان نسل جدید نسبت به حوادث و رخدادهای اطراف بسیار بی تفاوت هستند، اظهار داشت: یکی از این عوامل در ارتباط با خود تشکل های دانشجویی است که بسیار هم مهم و حائز اهمیت می باشد. دومین عامل دانشگاه و مسئولین دانشگاه هستند که مدام به دانشجو القا می کنند که شما وظیفه ای برای تحلیل ندارید و باید درستان را بخوانید و چه کار دارید که در دنیا چه اتفاقی درحال رخ دادن است، آنها فقط شرکت دانشجویان در جشنواره های علمی و و دانشجویی را سفارش می کنند و گاهی هم به صورت غیرمستقیم دانشجو را تهدید می کنند که کاری به مباحث سیاسی جامعه نداشته باشند.
به قول او، عامل سوم خارج از دانشگاه است و جای تاسف دارد که عوامل خارج از دانشگاه این باور را القا می کنند که نهایت فعالیت یک دانشجو باید حضور در فعالیتهای فرهنگی و جشن و اعیاد باشد و لازم نیست در دیگر مباحث مداخله کنند، این عوامل تلاش می کنند که حرکت جنبش های دانشجویی را کند کرده و جلوی آنرا بگیرند.
به عقیده خلفی، عامل سوم خود تشکل های دانشجویی هستند که اگر علاقه ای به حضور در فعالیت ها نداشته باشند مورد اول و دوم در مقابل عامل سوم بسیار ضعیف است، چون تشکل های دانشجویی باید وقت گذاشته و دانشجویان را در مقابل مباحث و مسائل مختلف آگاه سازند اگر این تشکل ها در جهت رسالت ذکر شده حرکت کنند مورد اول و دوم قابل چشم پوشی است.
او با اشاره به اینکه تشکل دانشجویی باید اقداماتی را در جهت رسالت اصلی خود انجام دهد، اظهار داشت: اول خودسازی، یعنی دانشجو باید اولویت خویش را در بحث سیاسی، فرهنگی، معارف اسلامی و مسئولیت پذیری ها مشخص نماید و تا زمانی که نتواند این اولویت ها را بشناسد و در این جهت حرکت نماید نمی تواند بقیه را آگاه کند. مرحله دوم پردازش بر روی دانشجویان است یعنی همانگونه که خود تشکل آگاه شد آغاز به آگاه سازی دیگر دانشجویان کند و مورد سوم جامعه پردازی است، یعنی تا وقتی که تشکل های دانشجویی خود سازی نکنند و در ادامه به آگاه سازی دانشجویان نپردازند، نمی توانند در جهت مباحث جامع اقدام نموده و گام بردارند این سه مورد از رسالت های مهم دانشجویی که باید به آن توجه گردد.
درماندگی سیستمی و چندگانگی تشکل ها
مجید طهماسبی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این جلسه هم اندیشی با طرح یک پرسش که آیا در خود تشکل های دانشجویی تکاپو وجود دارد یا آنها هم گرفتار یک انسداد و افول و کرختی شده اند؟ اظهار داشت: وقتی درست و با دقت نگاه می نماییم، می بینیم تشکل هایی که امروز باید میدان دار مباحث باشند همه گرفتار یک درماندگی سیستمی و چندگانگی شده اند که نمی دانند چه کار باید انجام دهند.
وی در ادامه اضافه کرد: امروز تشکل های دانشجویی باید مجدد مورد بررسی قرار گرفته و با یک نگرش جدید به رسالت آنها نگاه کرد.
طهماسبی، اشاره ای به رسالت های دانشجویی در زمان انقلاب و پس از آن در دوران دفاع مقدس کرد و اظهار داشت: تعداد زیادی از دانشجویان فعال و نخبه آن زمان دانشگاه را رها کرده و به سمت رسالت های مهمی همچون ایجاد انقلاب و دفاع از کشور در دوران هشت سال دفاع مقدس پرداختند اما حالا انگار جریان های دانشجویی از آن رسالت اصلی فاصله گرفتند.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه اظهارکرد: چه می شود که آن دانشجویان که به حدی از بلوغ رسیده که حرکت های ضد آمریکایی، ضد امپریالیستی را در خفقان رسانه و نبود شبکه های اجتماعی و امکانات امروزی انجام می دهند، اما امروزه با وجود تمام تجهیزات، امکانات رسانه ها و شبکه های اجتماعی و فضای مجازی و ابزارهایی که موجود است دانشجو رسالت خویش را فراموش کرده و تشکل ها به سمت و سوی دیگری حرکت می کنند.
طهماسبی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۳۲ تشکل های دانشجویی به صورت پلکانی حرکت کرده و جریان های مختلفی را در ادوار متفاوت رقم زده اند، اظهار داشت: چطور شد که حالا تشکل های دانشجویی درگیر و گرفتار یک افول شده اند و از حرکت پلکانی آرمان خواهانه ضد استعماری، ضد امپریالیستی، ضد آمریکایی، همراه با امام(ره)، اسلحه به دست در دفاع مقدس و مطالبات دانشجویی سالهای بعد از انقلاب به این نقطه رسیده اند که اوج فعالیتشان در روز دانشجو برگزاری جشن و ساز و دهل است.
جریان دانشجویی آنچنان که باید در ریل انقلاب قرار ندارد
او با تکیه بر این که این چرخشی که جریان دانشجویی پیداکرده، خود یک صدمه بزرگ و جدی به حساب می آید، خاطرنشان کرد: پس میتوان گفت جریان دانشجویی امروز آنچنان که باید در ریل انقلاب قرار ندارد و کماکان ساز خویش را کوک می کند و کاری به مباحث اطراف ندارد.

این فعال دانشجویی در ادامه اظهار داشت: مقام معظم رهبری از ۲۲ بهمن سال ۹۷ فضای جدیدی را برای تمام جوانان بخصوص دانشجویان ترسیم کرده و عنوان کردند که شما باید ۴۰ سال دوم را در این ریل حرکت کنید که همان گام دوم انقلاب است، اما هنوز بسیاری از دانشجویان این مورد را درک نکرده و با خیلی از دستاوردها آشنایی ندارند و فقط بسنده می کنند به اطلاعات و آمار اینترنتی و اخبار ضد و نقیضی که در شبکه های اجتماعی و رسانه های بیگانه وجود دارد و اغلب آنها چندان رسمیتی هم ندارد.

طهماسبی اظهار داشت: اساسا حوزه و دانشگاه بعنوان دو بال اصلی انقلاب، باید دستاوردهای انقلاب اسلامی را برای دانشجویان ترسیم بازبینی و معرفی کنند تا در نهایت بتوانیم نقش تشکل های دانشجویی را در حفظ دستاوردهای انقلاب عنوان نماییم، باید این حرکت بگونه ای صورت گیرد که دانشجو جایگاه خویش را در ریل اصلی انقلاب پیدا کند و بداند در پازل موجود چه جایگاهی دارد.





منبع:

1400/11/19
11:59:36
5.0 / 5
884
تگهای خبر: آموزش , انجمن , اینترنت , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
دانلود عکس