خصوصیت های دانشگاه علوم پزشکی تراز از نگاه معاون وزیر بهداشت

خصوصیت های دانشگاه علوم پزشکی تراز از نگاه معاون وزیر بهداشت

به گزارش دانلود عکس معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اولین جلسه تخصصی نهمین همایش ملی قرآن، عترت و سلامت که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت: بر مبنای بند دوم نخستین سیاست ابلاغی از سیاست های کلی سلامت، مراکز درمانی ما باید به مراکز اثرگذار فرهنگی، تبدیل بشوند. یکی از الزامات تحقق این بند این است که قانون انطباق که شامل اصول خدمت رسانی توسط کارکنان همگن، عرضه امکانات برای رعایت احکام و وظایف شرعی توسط بیمار، توجه به حقوق بیمار و تکریم وی و پوشش مناسب همکاران، بخوبی رعایت شود.



به گزارش دانلود عکس به نقل از ایسنا، دکتر عباس شیراوژن در ابتدای سخنان خود ضمن اشاره به الگوی دانشگاه تراز جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: یک دانشگاه علوم پزشکی تراز در جمهوری اسلامی ایران باید دارای چهار چشم انداز شامل ۱. فرهنگی-تربیتی، ۲. آموزشی، ۳. پژوهش و فناوری و ۴. مدیریتی باشد.

وی در مقدمه سخنان خود، اظهار داشت: در سالهای ابتدایی گام دوم انقلاب اسلامی و در آستانه قرن جدیدی قرار داریم. هر آن چه در سال ها و دهه های گذشته، در دانشگاه ها و نظام سلامت اتفاق افتاده را که اتفاقات خوب و مبارکی هم هست، باید گام اولی حساب نماییم و با یک نگاه تحول آفرین که مدنظر دولت سیزدهم است، با اراده ای قوی در زمانه جنگ اراده ها و با مدیریتی جهادی و همت دانشگاهیان جوان، تحولی جدی در عرصه خدمت رسانی به مردم اتفاق بیفتد.

دکتر شیراوژن در تعریف دانشگاه تراز نظام اسلامی، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی تراز باید با برنامه ریزی راهبردی، جامع و مبتنی بر نظرات نخبگان و صاحبنظران، یک برنامه عملیاتی با اخلاق و چشم اندازی هم آرمانگرایانه و هم واقع بینانه داشته باشد. سیاست های کلی سلامت و جمعیت، نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی، بعضی از اسناد بالادستی این حرکت هستند.

وی اضافه کرد: دورنما و چشم انداز دانشگاه تراز این است که دانشگاه علوم پزشکی سهم خودش را در این که بیمار و همراهان او رنجی به جز بیماری نداشته باشند ایفا کند. دانشجو بیشتر به دنبال کسب علم و دانش و تجربه و فرهنگ و اخلاق و معنویت باشد و استاد هم به دنبال پژوهش های کاربردی و آخرین یافته های علمی مرز دانشی و تولید علم سودمند و آموزش کامل به دانشجویان باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با تاکید بر شکل گیری فرهنگ اسلامی در دانشگاه ها اظهار داشت: همه ارکان و عناصر دانشگاهی شامل مدیران، اساتید و کارکنان دانشگاهی باید توجه داشته باشند مجموعه رفتارها و گفتارها و پوشش هایشان و تعاملاتی که با دانشجویان برقرار می کنند، بر شکل گیری فرهنگ دانشگاه و دانشجو اثر می گذارد. اگر با کرامت و تکریم و دلسوزی مومنانه با او مواجه شوند، او هم فرا می گیرد که دلسوزانه با بیمار و همراهش برخورد کند. اگر عطش دانش پژوهی و یافتن جدید ترین راهکارهای حل مسائل علمی را از استادش ببیند، او هم دانش را بر ثروت ترجیح می دهد.

دکتر شیراوژن در ادامه به توضیح چشم اندازهای دانشگاه علوم پزشکی تراز پرداخت و اظهار داشت: این چشم اندازها دارای ابعاد بسیاری است که به بعضی از آنها اشاره می کنم: بعد علم و فناوری که شامل آموزش موثر، هدفمند و با کیفیت است. دومین بعد، پژوهش است و تحقیقاتی که در خدمت منافع جامعه و در جهت خودکفایی و تأمین نیازهای نظام سلامت کشور باشد. بعد بعدی، اخلاق و معنویات پرورش یافتگان دانشگاهی باید رشد اخلاقی و معنوی پیدا کنند (قدم اول: خود ما مسؤلان دانشگاهی و مدیران بویژه مدیران فرهنگی این گونه باشیم. قدم دوم: زمینه های رشد اخلاقی و معنوی را فراهم نماییم و از فعالیتهای خودجوش اخلاقی و معنوی حمایت نماییم. قدم سوم: معقولانه و قانونمند با تضعیف کنندگان اخلاق و معنویات برخورد نماییم و آنها را کنترل نماییم.) چهارمین بعد، عدالت و محرومیت زدایی است که شامل: بسط خدمات پایدار سلامت در نقطه نقطه مناطق جغرافیایی که زیر پوشش دانشگاه های علوم پزشکی است و کاستن از هزینه های اصلی و جانبی مردم بخصوص محرومان، در زمانی که برای دریافت خدمات سلامت رجوع می کنند.

وی همینطور با تاکید بر حاکمیت ارزش های دینی و اعتقادی و احکام اسلامی، اظهار داشت: بر مبنای بند دوم نخستین سیاست ابلاغی از سیاست های کلی سلامت، مراکز درمانی ما باید به مراکز اثرگذار فرهنگی، تبدیل بشوند. یکی از الزامات تحقق این بند این است که قانون انطباق که شامل اصول خدمت رسانی توسط کارکنان همگن، عرضه امکانات برای رعایت احکام و وظایف شرعی توسط بیمار، توجه به حقوق بیمار و تکریم وی و پوشش مناسب همکاران، بخوبی رعایت بشود.

همچنین، در فضای مدیران و کارگزاران باید خردمند و با نگرشی راهبردی، اخلاق گرا و مردم دار، دلسوز نسبت به دانشجویان و کارکنان، جهادی و انقلابی، وقت گذار و پاسخگو به مردم و ضدفساد که این ها بخشی از خصوصیت هایی است که برای یک مدیر در دانشگاه های علوم پزشکی تراز، مورد توجه قرار بگیرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه به خصوصیت های دانشگاه علوم پزشکی تراز، شامل "اجتماعی و مردم مدار باشد"، "برخوردار از اعضای هیئت علمی و اساتید فرهیخنه و باسواد، متدین و دلسوز، شاگرد پرور، آرمانگرا و امیدوار به آینده"، "اهل ولایت و محبت و در رابطه با نظام امامت"، "بانشاط، پویا، خلاق و نوآور باشد"، "متعهد به آرمانهای انقلاب اسلامی"، "کرامت محور بودن و تکریم کننده مخاطب های دانشگاهی"، "حاکمیت عقلانیت در مدیریت و روابط و خردورزی و آزاداندیشی حتی در کلاس های درس"، "مسجد محوری در دانشگاه"، "حرکت جهادی و خدمت رسانی"، "جهاد علمی و تولید علمی در مرز دانش"، "فضای عمومی، سالم، پاک و اخلاق مدار باشد و تلاش نماییم قدسی بودن علم و محیط های علمی به دانشگاه ها برگردد"، "خانواده محوری، تقویت نظام خانواده و ترویج ازدواج دانشجویی" و... اشاره نمود.

وی درانتها اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی تراز باید برپایه اسناد بالادستی و حاکمیت قانون حرکت نماید، فرآیندهای قانونی باید پذیرفته بشود و اسناد بالادستی هم مسیر حرکت های کلان را مشخص می کند.

بنابر اعلام معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت؛ در این همایش با حضور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، از والدین داوود غفاری شهید مدافع سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، تجلیل به عمل آمد.





منبع:

1400/12/16
09:37:54
5.0 / 5
874
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
دانلود عکس