رئیس سازمان امور دانشجویان در گفتگو با دانلود عكس مطرح كرد؛

۲ سناریو برای هزینه تغذیه دانشجویان درنظر داریم

۲ سناریو برای هزینه تغذیه دانشجویان درنظر داریم

به گزارش دانلود عکس، معاون وزیر علوم، با اعلان اینکه درارتباط با افزایش قیمت تغذیه دانشجویان هنوز تصمیم قطعی نگرفته ایم، اظهار داشت: دراین زمینه ۲ گزینه را مدنظر قرارداده ایم؛ یکی از گزینه هایمان این است که به روال فعلی ادامه دهیم و قیمت غذای دانشجویان را اندکی افزایش دهیم. دیگر این که یارانه ای که برای تغذیه دانشجویان اختصاص دهیم و آنرا بصورت مستقیم به خودشان پرداخت نماییم.


دکتر هاشم داداش پور در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مبحث تغذیه دانشجویان از چالش های آموزش عالی به حساب می آید، خاطرنشان کرد: باآنکه قیمت غذا و موادغذایی به شدت افزایش پیدا کرده است اما قیمت غذای دانشجویی همچنان ارزان است. به صورت مثال، قیمت یک بطری آب معدنی حدود ۵ هزار تومان است اما دانشجویان برای یک وعده غذایی مبلغ ۳ هزار تومان پرداخت می کنند.
رئیس سازمان امور دانشجویان اضافه کرد: ادامه این وضعیت برای دانشگاه های کشور دشوار می باشد اما برای افزایش قیمت تغذیه دانشجویان، دو مبحث "اقتصاد خانوار" و "اقتصاد دانشجویی" را در کانون توجه قرارداده ایم. در ارتباط با افزایش قیمت در حوزه تغذیه نسبت به این مورد آگاه هستیم تا قیمتها شرایط اقتصادی دانشجویان را تحت تأثیر قرار ندهند.
معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه برای گزینه نهایی به جمع بندی نرسیده ایم، خاطرنشان کرد: قیمت غذاها تا جایی که امکان دارد، گران نمی شود؛ اگر هم افزایش یابد در حدی نازل خواهد بود تا به شرایط مالی دانشجو تأثیر زیادی نگذارد. مبلغ مدنظر هنوز مشخص نشده است اما تا آخر شهریور ماه اعلام می شود.
رئیس سازمان دانشجویان ضمن اشاره به مبالغ پرداختی برای تغذذیه دانشجویی توسط خود دانشجویان توضیح داد: زمانی که دانشجویان برای هر وعده غذایی مبلغ ۱۶۰۰ تومان پرداخت می کردند، مبلغ پرداخت شده معادل ۲۵ درصد قیمت تمام شده غذا بود. هم اکنون، مبلغی که توسط دانشجویان پرداخت می شود، معادل ۵ درصد قیمت تمام شده غذا است. اگر بخواهیم این اختلاف ۲۰ درصدی را جبران نماییم باید به منابع دیگر متوسل شویم. نباید تصور نماییم که منابع نامحدود و قابل توجه هستند. سازمان امور دانشجویان باید میان اقتصاد خانوار، اقتصاد دانشجویان و افزایش قیمت غذا، تعادل ایجاد نماید تا علاوه بر این که به دانشجویان فشار وارد نشود، منابع هم اتلاف نشوند.
وی در پاسخ به این پرسش «آیا این امکان وجود دارد که موادغذایی خام در اختیار دانشگاه ها قرار گیرد. دانشگاه ها هم غذا را به صورت مجانی در اختیار دانشجویان قراردهند و دانشگاه ها تنها هزینه پخت و پز را پرداخت کنند؟» اظهار داشت: تأمین منابع به آسانی نیست. شاید یارانه به دانشجویان پرداخت گردد، این احتمال وجود دارد که برخی غذاها گران تر و برخی ارزان تر باشند. بدین سان مدیریت هزینه در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.

تعداد خوابگاه های متاهلی را افزایش می دهیم
دکتر داداش پور در رابطه با افزایش قیمت خوابگاه ها در سال تحصیلی جدید اظهار داشت: باآنکه قیمت خوابگاه ها سالانه چنددرصد افزایش خواهد یافت اما کمتر از حد تورمی جامعه است. اقتصاد خانواده های دانشجویان نباید تحت تأثیر هزینه های جاری زندگی دانشجویی قرار بگیرد؛ حضور تمام اقشار جامعه در دانشگاه ها اهمیت دارد.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درارتباط با خوابگاه های متاهلی توضیح داد: قانونی وجود دارد که دانشگاه ها را برای ساخت خوابگاه های متاهلی مکلف کرده است. برمبنای این قانون، دانشگاه ها باید ۱۰ درصد از درآمد اختصاصی یا ۱۰ درصد تملک دارایی خویش را برای ساخت خوابگاه متاهلی درنظر بگیرند یا برای این مورد وام دریافت نمایند. اگر سازمان برنامه و بودجه کشور و خیرین در عرصه ساخت خوابگاه های متاهلی وارد شوند، جهش در حوه خوابگاه متاهلی را مشاهده خواهیم کرد.
رئیس سازمان دانشجویان با اشاره به اینکه سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی در یک دهه گذشته افزایش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: باآنکه میزان این گروه از دانشجویان افزایش پیدا کرده اما تعداد خوابگاه های متاهلی کاسته شده است. بعضی از دانشگاه های کشور، خوابگاه های متاهلی را به خوابگاه مجردی تبدیل نموده بودند. با عنایت به افزایش سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی، یه جای ایجاد شرایط برای ازدواج دانشجویی از این مورد غفلت کرده ایم. در ۱۵ سال گذشته، تعداد خوابگاه های متاهلی که ساخته شدند به شدت کاسته شده است.
دکتر داداش پور خاطرنشان کرد: با عنایت به "قانون پشتیبانی از خانواده و جوانی جمعیت" و رویکرد وزارت علوم درنظر داریم که کاهش ساخت خوابگاه های متاهلی را جبران نماییم. در یک افق ۴ یا ۵ ساله، درنظر داریم که ۱۰۰ هزار خوابگاه متاهلی بسازیم. اگر بخواهیم تمام تقاضاها را پوشش دهیم به ۷۰ هزار میلیارد تومان احتیاج داریم اما تأمین این مبلغ، راحت نیست. قطعا، به شرط تأمین منابع، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. ضمن این که در زمینه ساخت خوابگاه خیرین همواره پای کار بوده اند، ورود آنها به این حوزه اثربخش بوده است.

خوابگاه های خودگردان تغییر کاربری دادند
رئیس سازمان دانشجویان اظهار نمود: در دو سال گذشته، تغییر کاربری خوابگاه های خودگردان را شاهد بودیم. این شرایط طبیعی است، چون که خوابگاه های خودگردان در اختیار بخش خصوصی است. آنها می خواهند از ظرفیت دارایی خود، بیشتر و بهتر استفاده نمایند. وقتی در فضایی تقاضایی وجود ندارد، قطعا، به سمت کاربری دیگر گام برمی دارند. از زمان بازگشایی باردیگر دانشگاه ها در فروردین ماه، به نظر می آید که اتفاقاتی درحال رخ دادن است. بعضی از پیمانکاران می خواهند که خوابگاه داری چه در بخش مجردی و چه متاهلی را تجربه کنند.
معاون وزیر علووم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در این حوزه هنوز با چالش هایی مواجه هستیم، امیدوارم که بتوانیم کمبودها را تأمین نماییم. بخشی از درخواست خوابگاه های خودگردان در بهار تأمین شد؛ من در بازدیدهای دوره ای می بینم که روسای دانشگاه ها برای جبران بخش باقیمانده تلاش می کنند.



1401/06/12
10:18:45
5.0 / 5
508
تگهای خبر: آموزش , دانشجو , دانشگاه , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
دانلود عکس