مدیركل امور دانش آموختگان اعلام كرد

ملاک اعتبارسنجی دانشگاه ‏های خارجی تا آخر سال علمی و منطقی می شود

ملاک اعتبارسنجی دانشگاه ‏های خارجی تا آخر سال علمی و منطقی می شود

به گزارش دانلود عکس، مدیرکل امور دانش ‏آموختگان سازمان امور دانشجویان با اعلان اینکه رتبه ‏بندی دانشگاه ‏های خارج از کشور از وظایف مهم اداره کل امور دانش ‏آموختگان است و باید همه موارد اشاره شده و سیاست­ ها و راهبردهای کلان جمهوری اسلامی در زمینه علم و فناوری مدنظر قرار گیرد، اظهار داشت: در همین راستا، پژوهشی با همکاری دانشگاه‏ های معتبر در حال انجام می باشد که ان شاءالله تا آخر سال، ملاک اعتبارسنجی دانشگاه ‏های خارجی علمی و منطقی خواهد شد و بر طبق آن با روندی استاندارد و معتبر، دانشجوهای خارجی جذب خواهد شد.


به گزارش دانلود عکس به نقل از ایسنا، دکتر محمدصالح لباف‏زاده درباره ی ماموریت سازمانی اداره کل امور دانش ‏آموختگان و اقدامات این سازمان برای بالابردن اعتبار مدارک دانشگاه ‏های کشور و دانش ‏آموختگان داخلی اظهار داشت: اعتبارسنجی مدارک دانشگاه ‏ها در کشورهای مختلف بر طبق ملاک‏ ها و سیاست‏ های وزارت علوم آن کشور انجام می‏ شود که در وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران (اداره کل امور دانش ‏آموختگان سازمان امور دانشجویان) نیز قواعد و معیارهایی حکم فرما است.
مدیرکل امور دانش ‏آموختگان در پاسخ به این پرسش "اعتبار دانشگاه ‏های فنی و مهندسی یا دانشگاه‏ های علوم انسانی کشور ایران در بین کشورهای منطقه بالاتر است؟" اظهار داشت: این مسئله بر طبق شاخصی که در رتبه‏ بندی در نظر گرفته می ­شود، دقیق ‏تر قابل بررسی است. در نظام ‏های رتبه ‏بندی، گرچه رتبه ‏بندی های موضوعی نیز انجام می ‏شود ولی عمدتاً بصورت کلی به رتبه دانشگاه توجه می شود. از آنجائیکه یکی از معیارهای رتبه‏ بندی بین ‏المللی تعداد مقالات انتشار یافته در مجلات نمایه ‏دار بین ‏المللی است، پس دانشگاه ‏های علوم انسانی شاید از این منظر امتیاز کمتری بگیرند. بنا بر این است که ما باید حداقل در جهان اسلام و کشورهای منطقه، ملاک رتبه ‏بندی را ISC قرار دهیم و لازم است مؤسسه ISC تلاش بیشتری کند تا این رتبه ‏بندی در کشورهای جهان اسلام خصوصاً کشورهای منطقه به عنوان اصلی ترین مؤسسه رتبه‏ بندی لحاظ شود.
وی افزود: شاخص ‏های جهت‏ دار در نظام ‏های رتبه ‏بندی بین ‏المللی، اخیراً سبب شده است تا تعدادی از دانشگاه‏ های کشور چین به اعتراض، خودرا از این رتبه‏ بندی ها خارج کنند و این نیز هشداری برای ما خواهد بود تا در راه ریل‏گذاری شده غرب در زمینه علم و فناوری حرکت نکنیم که این مسیر بطور قطع ما را به تمدن نوین اسلامی سوق نخواهد داد.
دکتر لباف زاده اظهار داشت: اگر جستجویی در مقالات علمی نماییم، خواهیم دید که نظامات رتبه ‏بندی جهانی نظیر QS و Times منتقدان جدی در دانشگاه ‏های غربی دارد و در بعضی از کشورها حتی کشورهای اروپایی برخی از دانشگاه ­هایشان حاضر به تسلیم در مقابل خواسته ‏های آنها نمی‏ شوند و اعتبار خودرا منوط به تأیید یا رد این رتبه‏ بندی‏ ها نمی‏ کنند.
مدیرکل امور دانش ‏آموختگان با اعلان اینکه این مؤسسات رده‏ بندی، خصوصی هستند و حمایت‏ های مالی دانشگاه‏ ها و لابی‏ های سیاسی در جایگاه این دانشگاه‏ ها تأثیر به سزایی دارد؛ اشاره کرد: اساسا جایگاه دانشگاه‏ های ایران با رتبه‏ آنها در سطح جهانی تطابق ندارد. یکی از اصلی‏ ترین شاخص ‏های مدنظر این رتبه‏ بندی‏ی ها که وزنی بیش از ۵۰ درصد در بین شاخص‏ ها دارد، خوداظهاری دانش ‏آموختگان و کارفرمایانی است که آنها را به استخدام درآورده ‏اند.
وی اضافه کرد: واضح و مبرهن است که تاکید بر خوداظهاری نمی تواند اعتبار دقیق دانشگاه ‏ها را به درستی نشان دهد. پرسشنامه‏ هایی که از طرف مؤسسات رتبه­ بندی مزبور هم اکنون در بین دانش ‏آموختگان در بعضی از دانشگاه‏ های خارج از کشور توزیع می ‏شود، عمدتا بر مسائلی غیر از مباحث آموزشی و علمی استوار است و اصلی‏ ترین شاخص ‏های آن مبتنی بر سیاست‏‏ های سند ۲۰۳۰ یونسکو است.
دکتر لباف زاده با اعلان اینکه بنده معتقد هستم به جز موارد رایج در شاخص‏ های رتبه ‏بندی، بایستی به موضوعات مهم‏تری همچون دیپلماسی علمی که ذیل دیپلماسی عمومی تعریف می‏ شود، توجه ویژه داشت؛ اظهار داشت: باید جهت­گیری دیپلماسی عمومی و دیپلماسی علمی کشور هم­راستا باشد. همسو کردن این دو دیپلماسی بسیار اهمیت دارد و در تبادلات علمی و فناوری، نقش کشورهای منطقه نباید نادیده گرفته شود.
مدیرکل امور دانش ‏آموختگان در ادامه تاکید کرد: نظام دانشگاهی کشور برای نیل به قلّه ‏های تعالی و توسعه همه جانبه، ناگزیر باید در جستجوی الگوی کارآمد از دانشگاه فعّال، سرآمد و تمدّن‏ ساز باشد که بتواند با تعمیق باورها و اعتقادات دینی و توجه به دیرینه باستانی و اسلامی، توسعه علمی، پژوهشی و فناوری مناسب داشته باشد؛ مهندسی و مدیریت دانش کند؛ بینش‏ ها، باورها و فرهنگ جامعه را در راه درست محقق ساخته و بتواند نسلی دین‏دار و دانش ‏پژوه، معنوی، اخلاقی، علمی و تمدن‏ساز را به درستی تربیت کند.
وی اظهار داشت: اینجاست که نقش سوزن‏بانی دانشگاه در انتخاب مسیر دوگانه تمدن نوین اسلامی و سراب توسعه غربی به وضوح مشخص خواهد شد؛ نقشی بسیار مهم و تعیین کننده در جهت‏ گیری جامعه. پس فعالیت‏ های دانشگاه با الگوی متداول غربی، ناخودآگاه جامعه را به سمت سراب توسعه غربی خواهد کشاند.
دکتر لباف زاده با اعلان اینکه درست است که تعدادی از شاخص ‏های مدنظر نظام ‏های رتبه‏ بندی، تولید علم و دانش را در نظر می‏ گیرد، ولی این همه واقعیت‏ ها نیست، اظهار داشت: اگر دانشگاه ‏های ما بخواهند خودرا فقط با شاخص‏ های ارائه شده توسط این مؤسسات خصوصی و انتفاعی که تحت حمایت و هدایت بنگاه‏ های سرمایه ‏داری بین ‏المللی هستند، تطابق دهند، اساسا از مسیر تمدن نوین اسلامی دور خواهیم شد.
وی افزود: از طرف دیگر، اگر سیاست­ های اعزام و هدایت تحصیلی دانش ­آموختگان ایرانی جهت ادامه تحصیل در سایر کشورها تنها مبتنی بر رتبه ­بندی­ های مطرح جهانی باشد، خیلی از دانشگاه­ های خوب دنیا خصوصا در رشته ­های خاص مورد نیاز کشور، گرایش ­های مختلف هنر و دانشگاه ­های فنی و حرف ه­ای در سایر کشورها به سبب تعریف شاخص ­های رتبه­ بندی که بیشتر مبتنی بر تولید مقالات در نشریات نمایه دار با زبان انگلیسی و نگرش های فرهنگی اجتماعی مد نظر یونسکو است، حذف خواهند شد.
دکتر لباف‏زاده اشاره کرد: رتبه ‏بندی دانشگاه ‏های خارج از کشور از وظایف مهم اداره کل امور دانش ‏آموختگان است و باید همه موارد اشاره شده و سیاست­ ها و راهبردهای کلان جمهوری اسلامی در زمینه علم و فناوری مدنظر قرار گیرد. در همین راستا، پژوهشی با همکاری دانشگاه‏ های معتبر در حال انجام می باشد که ان شاءالله تا آخر سال، ملاک اعتبارسنجی دانشگاه ‏های خارجی علمی و منطقی خواهد شد و بر طبق آن با روندی استاندارد و معتبر، دانشجوهای خارجی جذب خواهد شد و دانش ­آموختگان ما نیز به سمت دانشگاه‏ ها و کشورهایی سوق داده می شوند که علاوه بر رفع نیاز داخلی به دانش و فناوری آنها، از سطح علمی و اعتبار خوبی برخوردار باشند.
مدیرکل امور دانش ­آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به قرابت کشور ایران با کشورهای همسایه اضافه کرد: در روند جذب دانشجویان خارجی، اهداف جمهوری اسلامی فقط محدود به جغرافیای کشور خودمان نیست و از نظر فرهنگی و مذهبی نزدیکی با کشورهای منطقه بیش از کشورهای اروپایی است.
وی افزود: کشورهای منطقه چه در مبادلات اقتصادی و چه در مبادلات علمی باید اولویت ما باشد. ایران هنوز در بازار منطقه سهم زیادی ندارد و می‏توان بواسطه جذب و دانشجویان بین ‏المللی از کشورهای همسایه و هدایت تحصیلی هدفمند دانش آموختگان خود به این کشور ها، تبادلاتی موثر و سازنده با این کشورها داشته باشد.
به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، دکتر لباف زاده اضافه کرد: البته زمانی همه نگاه‏ ها به اروپا و غرب بود که آورده مناسبی برای ما نداشت. اما امروز باید بی­ توجهی هشت­ ساله اخیر به کشورهای منطقه را در همه زمینه­ ها خصوصاً تبادلات علمی و فناوری جبران کرده و با تمرکز جدی بر این کشورها علاوه بر بازار اقتصادی همکاری ­های علمی و فناوری را گسترش دهیم. اساسا با توسعه همکاری علمی و فناوری بین دانشگاه ‏ها‏ و دانش ‏آموختگان کشورهای منطقه و همسایه، می‏توان ضمن ایجاد ارزش افزوده به دانش تولید شده در داخل کشور، در راه تحقق تمدن نوین اسلامی نیز گام ‏های اساسی برداریم.




منبع:

1401/07/10
11:23:08
5.0 / 5
168
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
دانلود عکس