معاون فرهنگی ، اجتماعی وزیر علوم در گفتگو با دانلود عكس مطرح كرد؛

دانشگاه میدانی برای اندیشه های مختلف است

دانشگاه میدانی برای اندیشه های مختلف است

به گزارش دانلود عکس، معاون فرهنگی اجتماعی با اعلان اینکه بررسی ها حاکی از آنست که کرسی های آزاداندیشی به صورت تام و کامل در دانشگاه ها اجرا نشده، اشاره کرد: به جهت این شرایط، نمی توان ارزیابی دقیقی از عملکرد این کرسی ها داشت. علاوه بر مشکلاتی که درباب اجرای کرسی های آزاداندیشی وجود دارد، باید این اطمینان خاطر را در میان دانشجویان به وجود بیاوریم که دانشگاه میدانی است که تمام اندیشه های مختلف می توانند در آن حضور داشته باشند و به تبادل آرا بپردازند و برای ابراز نظراتشان نگرانی نداشته باشند.


دکتر عبدالحسین کلانتری در گفت و گو با ایسنا، درباره ی وضعیت کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها اظهار نمود: صادقانه باید گفت باوجود تاکیدات رهبری، همتی برای برگزاری کرسی های اندیشی در دانشگاه ها وجود ندارد. خیلی از مسئولان خاص دانشگاه ترجیح می دادند که مباحثی از این دست بصورت حاشیه ای مطرح شود و دانشگاهیان در متن دانشگاه این مورد ها را پیگیری نکنند و به علت این که کرسی های آزاداندیشی بصورت تام، تمام و کامل در دانشگاه ها اجرا نشده، نمی توان ارزیابی دقیقی از این مورد داشت.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم درباره ی آزادی پس از بیان در دانشگاه ها اظهار داشت: عدم نگرانی بابت ابراز نظرات باید در جامعه بصورت عام و در دانشگاه ها باید بصورت خاص نهادینه شود. خانواده، کوچک ترین نهاد جامعه است؛ از کوچک ترین نهاد جامعه تا نهاد بزرگی مانند دانشگاه باید فرهنگ گفت و گو، تحمل، مدارا تجربه شود. ما نیز وظیفه داریم که چنین شرایطی را در دانشگاه ها فراهم نماییم و تمام اهتمام و تلاش ما این است که این مورد در دانشگاه اتفاق بیفتد.
دکتر کلانتری با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ کرسی آزاداندیشی در دانشگاه های ایران برگزار شده، خاطرنشان کرد: این مساله نشان نمی دهد که ظرفیت لازم برای گفت و گو وجود دارد و باید برای این مولفه در دانشگاه ها بسترسازی کرد. اگر این اتفاق نیفتد، بطور طبیعی اعتراضات از مسیر مدنی خود خارج می شود و ممکنست بصورت رفتارهای خارج از چارچوب، بروز کند.
وی با اشاره به اینکه "آزادی بعد از بیان" موضوع پیچیده ای نیست، تصریح کرد: ضمانت آزادی بعد از بیان باید به دانشجویان داده شود. همچنان که اگر دانشگاهیان بخاطر بیان مطلبی در کرسی های آزاداندیشی مورد پیگیر قرار گرفته اند، قطعا، معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم این مورد را پیگیری می کند.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در پاسخ به پرسش "چه سازوکاری در نظر گرفته اید که کرسی آزاداندیشی به معانی واقعی کلمه به مفهوم آزاداندیشی باشد و گرفتار آفت هم اندیشی نشود؟" اظهار داشت: بطور کلی هر نهادسازی باید یک نسبتی با دانشگاه داشته باشد و بصورت یک عنصر ارگانیک در داخل آن هضم و جذب شود. اگر این تلقی به وجود بیاید، نهادسازی در دانشگاه صورت گرفته است؛ در غیر اینصورت، یک مولفه زائد است که از بیرون به آن الصاق می شود که در نهایت در متن دانشگاه قرار نمی گیرد. ما باید به سمت و سویی پیش برویم که نهادهایی مانند کرسی های آزاداندیشی که یک نهاد درون زای دانشگاه باشند تا دانشجویان، اساتید و تشکل های دانشگاهی نسبت به آن حس داشته باشند و در آن شرکت نمایند.




منبع:

1401/09/21
15:49:42
5.0 / 5
436
تگهای خبر: دانشجو , دانشگاه , شركت , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
دانلود عکس