رئیس صندوق نوآوری خبر داد؛

اعطای وام اشتغال زایی قرض الحسنه به شرکت های دانش بنیان

اعطای وام اشتغال زایی قرض الحسنه به شرکت های دانش بنیان

به گزارش دانلود عکس، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از اعطای وام اشتغال زایی قرض الحسنه به شرکتهای دانش بنیان در ازای به کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی اطلاع داد.



به گزارش دانلود عکس به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، نشست مشترکی میان مدیران صندوق نوآوری و یک بانک قرض الحسنه برگزار گردید. در این نشست طرفین بر گسترش همکاری ها تاکید نمودند و مذاکراتی در زمینه افزایش حمایت بانک قرض الحسنه از شرکتهای دانش بنیان، اصلاح روندهای عرضه تسهیلات، اقدام مشترک برای سرمایه گذاری خطرپذیر و موضوعات دیگر صورت گرفت.
در این جلسه دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در سخنانی با اشاره به اینکه در نظام تأمین مالی نوآوری کشور، سه رکن بسیار خوشنام حضور دارند که سبب شده اند فرآیند تأمین مالی فناوری و نوآوری کشور در یک روند قابل تحسین به کار خود ادامه دهد، اضافه کرد: نخستین رکن این نظام خود شرکتهای دانش بنیان هستند که انصافاً از لحاظ عملکرد در بین اذهان عمومی، مسؤلان و جامعه نخبگان خوشنام بوده اند و در شبکه بانکی کشور هم از مشتریان خوش حساب محسوب می شوند. امروز نرخ نکول شرکتهای دانش بنیان در شبکه بانکی زیر یک درصد است. در این حوزه خود بانکها ابراز کرده اند که نسبت به گذشته تمایل بیشتری برای همکاری با شرکتهای دانش بنیان دارند.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بیان نمود: رکن دوم این نظام که بیشتر به حوزه قرض الحسنه بازمی گردد بانکهای قرض الحسنه هستند که امروز ارتباط ویژه ای با شرکتهای دانش بنیان دارند. هم اکنون ۲ بانکهای قرض الحسنه توانسته اند اتفاقات خوبی را در زمینه پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان و اعطای تسهیلات قرض الحسنه به این شرکت ها رقم بزنند.
اعطای وام اشتغال زایی به شرکتهای دانش بنیان از اهمیت بالایی برخوردار است
خیاطیان افزود: سومین رکنی که در نظام تأمین مالی نقش خویش را ایفا می کند، صندوق نوآوری و شکوفایی است که در این سال ها یکی از خوشنام ترین مجموعه های دولتی بوده و از ابتدا پایه ریزی آن با اهداف و برنامه ریزی های مترقی و متناسبی انجام شده است. صندوق نوآوری با آنکه یک نهاد حمایتی است اما با برنامه ریزی های دقیق توانسته نرخ نکول خویش را زیر یک درصد نگاه دارد و این مساله حاکی از رفتار حرفه ای صندوق نوآوری و شرکتهای دانش بنیان است.
وی با تکیه بر این که صندوق نوآوری طی سالهای اخیر نقش مهم و اثربخشی در نظام تأمین مالی فناوری کشور داشته است، اظهار داشت: در این سال ها شرکتهای دانش بنیانی وجود داشته اند که کار خویش را آغاز کردند و صندوق هم با خدمات مختلف به پشتیبانی از آنها پرداخته و با تأمین مالی بموقع این شرکت ها، کار را به جایی رسانده اند که امروز شرکتهای دانش بنیان مذکور از مجموعه های صنعتی بزرگ کشور بشمار می آیند.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در قسمت دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به این که یکی از موضوعات مهم همکاری این صندوق با این بانک قرض الحسنه بر سر تاثیرگذاری وام اشتغال است، اظهار داشت: یکی از ابعاد همکاریهای صندوق با یک بانک، اعطای وام قرض الحسنه اشتغال زایی به شرکتهای دانش بنیان است. امروز توسعه اعطای وام های اشتغالزایی از اهمیت بالایی در کشور برخوردار می باشد. از طرفی مساله اشتغالزایی هم یکی از برنامه های جدی دولت می باشد.
خیاطیان اضافه کرد: در جهت برنامه های اشتغال زایی دولت، توسعه و تسهیل روند اعطای وام اشتغال زایی به شرکتهای دانش بنیان از اهمیت بالایی در صندوق نوآوری و شکوفایی برخوردار می باشد.
روند اعطای وام اشتغالزایی در صندوق نوآوری، طرح محور است
وی تصریح کرد: در زمینه اعطای وام اشتغال زایی تمرکز صندوق نوآوری بر اینست که این وام به صورت شرکتی عرضه شود و از شیوه اعطای این وام به صورت فردی پرهیز داریم، چون که فکر می نماییم تجربه اعطای وام اشتغال به صورت شرکتی فوق العاده اثرگذارتر است، چون برای اعطای این وام ما شرکت ها را رصد می نماییم و وام اشتغال را مبتنی بر طرح های آنها عرضه می دهیم.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در قسمت دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به این که اهمیت مساله اشتغال در حوزه دانش بنیان دوچندان است، اظهار داشت: امروز بخش های مختلف می گویند که با کمبود نیروی کار مواجهیم اما در حوزه شرکتهای دانش بنیان این مساله بالعکس است چون که نیروهای شرکتهای دانش بنیان افرادی هستند که تحصیلات تکمیلی را به پایان رسانده اند اما زمینه جذب آنها در شرکتهای مبتنی بر دانش و فناوری وجود ندارد.
خیاطیان در رابطه با مبحث همکاری صندوق نوآوری و این بانک قرض الحسنه در حوزه سرمایه گذاری اظهار داشت: مبحث سرمایه گذاری و تشکیل صندوق های سرمایه گذاری در کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هرچند که چند سالی است صندوق های خطرپذیر فعالیت خویش را در کشور شروع کرده اند، اما همچنان فاصله بسیاری با نقطه مطلوب داریم و هنوز وزن تسهیلات نسبت به سرمایه گذاری در نظام تأمین مالی دانش بنیان در کشور بیشتر است.
وی اضافه کرد: تا پیش از این بانکها از سرمایه گذاری در حوزه نوآوری منع شده بودند اما در قانون جهش تولید دانش بنیان به بانکها اجازه داده شده با مشارکت صندوق نوآوری بتوانند در حوزه سرمایه گذاری خطرپذیر ورود کرده و شرکتهای مشترک ثبت کنند. در این حوزه بانک ملت فعالیت خویش را شروع کرده و با مشارکت صندوق نوآوری در شرف تاسیس یک شرکت سرمایه گذاری است.


منبع:

1402/03/19
13:33:46
5.0 / 5
307
تگهای خبر: خدمات , دانشگاه , شركت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
دانلود عکس