تقی پور خبر داد؛

ارائه الحاقیه چهار ماده ای هوش مصنوعی در قانون برنامه هفتم

ارائه الحاقیه چهار ماده ای هوش مصنوعی در قانون برنامه هفتم

به گزارش دانلود عکس، رییس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده از استخراج پیوست چهار ماده ای هوش مصنوعی برای الحاق به قانون برنامه هفتم توسعه آگاهی داد و اظهار داشت: امروزه در بحث سرمایه گذاری در عرصه هوش مصنوعی عقب هستیم.


به گزارش دانلود عکس به نقل از خانه ملت، رضا تقی پور، نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده گزارشی از عملکرد این فراکسیون و فعالیتهای انجام شده و همینطور استخراج پیوست ۴ ماده ای هوش مصنوعی برای الحاق به قانون برنامه هفتم توسعه ارائه نمود. چرایی و چگونگی شکل گیری فراکسیون هوش مصنوعی وی ضمن اشاره به چرایی و چگونگی شکل گیری فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده، اظهار داشت: امروزه هوش مصنوعی کاربردهای متنوع و وسیعی دارد که دراین میان خیلی از کشورها از دهه های گذشته برای توانمندی سازی خود در این عرصه سرمایه گذاری بسیاری انجام داده اند. بعنوان مثال هم اکنون چین و ایالت متحده در رده های اول و دوم این حوزه هستند و کشورهای فعال در این حوزه امروزه توانسته اند به کاربردهای این فناوری در زمینه های مختلف مانند حوزه های تجاری، توسعه، تولید، نظامی، امنیتی و اجتماعی برسند. تقی پور ضمن اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۱ که ما باید در زمینه فناوری های نو بخصوص هوش مصنوعی جزو ۱۰ کشور اول دنیا باشیم؛ افزود: در کشور ما باوجود این که در جامعه دانشگاهی اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده، در سطح ملی اقدام منسجم و یکپارچه ای که نشان دهنده برنامه برای آینده باشد، انجام نشده است. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم در ادامه اظهار داشت: بسیاری مواقع در دانشگاه ها اقدامات پراکنده علمی صورت می گیرد، اما این اقدامات الزاماً منجر به نتیجه عملیاتی و تجاری نمی گردد، بنابراین با همکاری جمعی پنجاه نفره از همکاران در مجلس، فراکسیونی تحت عنوان «هوش مصنوعی و حکمرانی داده» تشکیل شد و اولین جلسات آن در دیماه ۱۴۰۱برگزار و در رابطه با اهداف فراکسیون تبادل نظر انجام گرفت. تقی پور در بیان علت انتخاب نام این فراکسیون هم اظهار داشت: ورودی اصلی هوش مصنوعی داده ها است، اگر داده های درست، جامع، کامل و با کیفیت نداشته باشیم، نمی توان به درستی به مبحث هوش مصنوعی پرداخت؛ به صورت مثال اگر مواد اولیه معیوب و فاسد به کارخانه ای داده شود، خروجی و محصول مناسبی به دست نمی آید؛ ازاین رو نام این فراکسیون «هوش مصنوعی و حکمرانی داده» انتخاب گردید. اهداف فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده وی ادامه داد: در جلسات نخست فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده، در مورد اهداف تشکیل فراکسیون بحث و تبادل نظر شد و محورهایی نظیر همکاری و کمک فراکسیون به کمیسیون ها و مجلس به منظور تبیین کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در زمینه های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. به صورت مثال هوش مصنوعی کاربردهای بسیاری در صنعت، کشاورزی، مسائل عمرانی، اجتماعی و سایر حوزه ها ادامه دارد. اگر بخواهیم گامهای محکم، زیربنایی و هدفمند برداریم باید به تدوین قوانین و مقرراتی مربوط، توجه بیشتری بشود. رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده در بیان دیگر اهداف این فراکسیون، اظهار داشت: نظارت، تحقیق و پژوهش و رصد جایگاه فعلی کشور در مقوله هوش مصنوعی و حکمرانی داده، پشتیبانی از لوایح مرتبط و کوشش برای طرح و تصویب در مجلس و حتی پیشبینی کاربردهای هوش مصنوعی در لوایح ارسالی به مجلس از دیگر اهداف فراکسیون است. به صورت مثال مبحث تنقیح قوانین در مجلس را میتوان با استفاده از هوش مصنوعی بهتر و با کیفیت بالاتری انجام داد. تقی پور ضمن بیان این که تلاش می شود استفاده عملیاتی از هوش مصنوعی در حل مسائل و مشکلات پیچیده در سطح ملی محقق شود، تبادل نظر و تجمیع ظرفیت ها در جهت نگارش طرح های مرتبط و تصویب و بروزرسانی قوانین و فرهنگ سازی، گفتمان سازی و تبیین جایگاه هوش مصنوعی، مطالبه گری از مسؤلان سایر نهادها، رسیدگی به مطالبات مراکز، شرکتهای دانش بنیان استارتآپ ها را از دیگر اهداف فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده اعلام نمود. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم با تکیه بر این که در حوزه فناوری نوین و پدیده ها باید کشور را به سمت داشتن یک برنامه ملی پیش ببریم و دست به فرهنگ سازی بزنیم، افزود: بایستی مواجهه ای فعال و مبتکرانه با این پدیده ها داشته باشیم تا جامعه از فرصت های این فناوری های نو بهره گیرد؛ در این صورت می توانیم تهدیدها را مهار نماییم. رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده اظهار داشت: ما در مجلس فراکسیونی تشکیل دادیم و اگر احساس می شود در بعضی زمینه ها همچون فناوری نو، فرصتی برای کسب و کار در اختیار نیست، باید سریعاً دست به کار شد. در بحث سرمایه گذاری در حوزه هوش مصنوعی عقب هستیم تقی پور با تکیه بر این که امروزه در بحث سرمایه گذاری در حوزه هوش مصنوعی عقب هستیم، اظهار داشت: چارچوب ها مشخص نیست؛ مثلا بخش خصوصی برای سرمایه گذاری باید حق وحقوق خویش را بشناسد و بتواند کسب درآمد کند؛ ولی در این حوزه خاصه در حوزه هوش مصنوعی و داده ها با خلأ روبه رو هستیم. وی اظهار داشت: در جهت رفع همین نیازها با دعوت از متخصصان، صاحب نظران، مسؤلان و مدیران اندیشکده ها، پژوهشکده ها و دانشکده های فعال در این عرصه نشست های تخصصی با موضوعات «حکمرانی بر هوش مصنوعی»، «حکمرانی تحولات برآمده از هوش مصنوعی در حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی-اجتماعی، نظامی، زیست محیطی، سلامت و صنایع»، «حکمرانی هوشمند و داده محور» و «مواجهه فعال و مبتکرانه با هوش مصنوعی» به میزبانی فراکسیون هوش مصنوعی مجلس شورای اسلامی برگزار و مباحث تخصصی، نکات و نقطه نظرات کارشناسان این حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده ها با تکیه بر اهمیت بحث هوش مصنوعی و مسائل و مباحث پیرامون آن، خاطرنشان کرد: در نشست هایی که جهت بررسی ابعاد مختلف و تاثیرات هوش مصنوعی بر جامعه، اقتصاد، فرهنگ، بهداشت، امنیت و... برگزار شد، خویش را محدود به سازمان ها و نهادهای دولتی نکردیم و تلاش کردیم همه فعالان و متخصصان این حوزه -چه در قسمت خصوصی و چه در قسمت دولتی- شناسایی، نمایندگانی از آنان را دعوت و نکات و نطرات آنان را بشنویم. تقی پور در ادامه میزان مشارکت و همکاری دستگاههای مختلف فعال در حوزه هوش مصنوعی و نهادهای مرتبط در نشست های تخصصی فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده ها را خیلی خوب توصیف کرد و اظهار داشت: در این جلسه ها علاوه بر برخی اعضای فراکسیون، نخبگان و فرهیختگان دانشگاهی، نمایندگان نهادهای دولتی نظیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، شورایعالی انقلاب فرهنگی، مرکز ملی فضای مجازی، اندیشکده ها و فعالان بخش خصوصی حضور خوب و موثری داشتند. الحاقیه ۴ ماده ای هوش مصنوعی به قانون برنامه هفتم چه می گوید؟! او همینطور از استخراج پیوست ۴ ماده ای هوش مصنوعی برای الحاق به قانون برنامه هفتم توسعه اطلاع داد و اظهار داشت: در انتها این چهار جلسه که مردادماه سالجاری و به میزبانی مجلس برگزار شد، الحاقیه قانون برنامه هفتم توسعه - پیوست هوش مصنوعی- در چهار ماده استخراج و عرضه شد. رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده ها اظهار داشت: طبق ماده ۱ این الحاقیه پیشنهاد شده است مرکز ملی فضای مجازی با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و اندیشکده ها و سازمان های مردم نهاد مرتبط، مکلّف است ظرف مدت یک سال از ابلاغ این قانون «برنامه ملی هوش مصنوعی» را به منظور تعیین چارچوب ها، ساز و کار تعامل تمامی ذینفعان، فراهم کردن دانش و زیرساخت های پایدار فنی، اجتماعی، اخلاقی و حقوقی و افزایش آگاهی نسبت به کارکردها و مخاطرات هوش مصنوعی در زمینه های مختلف، تدوین و به تصویب شورایعالی فضای مجازی برساند. وی افزود: اهم مؤلفه های این برنامه مشتمل بر - و نه محدود به – موارد زیر است: - اصول و راهبردهای اصلی محافظت از داده و اطلاعات شخصی - راهبردهای تدوین اصول اخلاقی استفاده از هوش مصنوعی - اصول و راهبردهای انتشار داده های عمومی (داده باز) با فرمت های ماشین خوان جهت توسعه هوش زیست بوم کسب و کارها در کشور - تسهیل دسترسی پژوهشگران، دانشگاه ها، مؤسسات پژوهشی و شرکتهای فعّال به داده های بومی جهت توسعه الگوریتم های هوش مصنوعی برای توسعه خدمات در ارتباط با آن - ترویج و آگاهی بخشی عمومی در مورد مواجهه و استفاده از محصولات هوش مصنوعی - توسعه آموزش ها و پژوهش های پایه و کاربردی در سطوح متعدد آموزشی کشور - تقویت تحقیق و توسعه هوش مصنوعی از راه فراهم آوری زیرساخت های تحقیقاتی، مالی و فناوری، همچون صندوق های تأمین مالی، تضمین حقوق مالکیت فکری، تقویت شبکه توسعه دهندگان هوش مصنوعی، کاهش خطرپذیری برای شرکتهای فعال در این عرصه - تقویت بنیه دفاعی کشور از راه توسعه فناوری های هوش مصنوعی - گسترش همکاریهای بین المللی در زمینه هوش مصنوعی به منظور تنظیم گری صلح آمیز بین المللی در این عرصه - اتخاذ تدابیر امنیتی لازم توسط دستگاههای ذی ربط تقی پور اظهار داشت: در تبصره ۱ ماده ۱ هم اشاره شده سازمان برنامه و بودجه موظف است سند سیاست اجرایی شامل: تحلیل مسایل حوزه مربوطه، طرح سیاست، برنامه و بودجه عملیاتی و نظام پایش و ارزیابی را با همکاری دستگاههای مربوطه تدوین و ابلاغ کرده و نسبت به فرایند قانونی بودجه اقدامات لازم را در بودجه سنواتی به عمل آورد. وی افزود: در تبصره ۲ این ماده هم سازمان ملّی فناوری اطلاعات مکلف شده است تا پایان برنامه، حداقل ۵۰ درصد از داده های باز دستگاههای اجرایی کشور را در پرتال داده باز data.gov.ir با فرمت های مختلف ماشین خوان بروزرسانی کند نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: برپایه ماده ۲ این الحاقیه وزاتخانه های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلّفند به منظور ارتقای دانش و سواد هوش مصنوعی در بین دانش آموزان و دانشجویان، اقدامات زیر را انجام دهند: - تدوین سرفصل ها و محتوای آموزش هوش مصنوعی و کاربردهای متعدد آن منطبق با سطح فهم دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی - به کار بردن ابزارهای هوشمند به منظور ارزیابی تحصیلی دانش آموزان - تدوین محتوا و برگزاری دوره های تخصصی مهارتی هوش مصنوعی با هدف تربیت متخصصان کاربردی در رشته مهندسی هوش مصنوعی - پشتیبانی از اجرای طرح ها و پروژه های میان رشته ای به منظور استفاده بهینه از ظرفیتهای هوش مصنوعی در سایر حوزه ها - فراهم آوردن امکانات استفاده از ابزارهای هوشمند و به روز برای دانش آموزان و دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی به قول تقی پور طبق ماده ۳ این الحاقیه هم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور مکلّف است با اهداف: تأمین زیرساخت یکپارچه مورد نیاز در جهت بهبود زیست بوم فناوری در حوزه های حیاتی و اقتدار آفرین که سبب جریان سازی صنایع و اقتصاد آینده می شود، جذب و توانمندسازی نخبگان در حوزه های مدنظر و همینطور ارتقای سطح حکمرانی در جهت سیاستگذاری و تدوین و پیاده سازی برنامه های دراز مدت و شکل گیری تعاملات بین المللی مؤثر که باعث تسریع در روند توسعه فناوری می شود، با همکاری بخش خصوصی و استفاده از ظرفیتهای قانون جهش تولید دانش بنیان، علاوه بر راه اندازی مرکز ملی هوش مصنوعی در این معاونت، اقدامات ذیل را در این خصوص در طول مدت برنامه به اجرا گذارد: - هدایت کارشناسی دستگاههای اجرایی برای تحلیل و بروزرسانی دائمی داده های سازمانی خود - هدایت، تقویت و تسهیل فعالیتهای بخش خصوصی و شرکتهای دانش بنیان در حوزه هوش مصنوعی برای عرضه راهکارهای نوآورانه جهت ارتقا و بهبود کارآمدی نظام ادرای در دستگاههای اجرایی از راه هوش مصنوعی - تهیه گزارش های دوره ای از پایش استراتژیک هوش مصنوعی در جهان و فاصله سنجی ایران وی ادامه داد: طبق تبصره ماده ۳ هم سازمان ملی بهره وری ناظر ارتقای بهره وری و کارآیی در سازمان های اجرایی با استفاده از هوش مصنوعی خواهد بود و هر سال گزارش میزان پیشرفت کارآمدی و بهره وری دستگاههای اجرایی از راه هوش مصنوعی را به رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی عرضه خواهد کرد. رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده ها اظهار داشت: برپایه ماده ۴ این الحاقیه، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری مکلّف است جهت حفظ مبانی اسلامی و اصول اخلاقی در توسعه هوش مصنوعی و فناوری های در رابطه با آن، با همکاری مرکز مدیریت حوزه های علمیه سراسر کشور، اندیشکده ها، پژوهشگاه ها و سایر مؤسسات حوزوی، پیوست های فرهنگی برنامه های توسعه هوش مصنوعی را تولید نماید، برای این منظور اقدامات ذیل لزوم دارد: - تشکیل ستاد همکاریهای حوزوی هوش مصنوعی با حضور حداکثری حوزه های علمیه و مراکز و مؤسسات پژوهشی حوزوی به منظور بررسی فناوری های هوش مصنوعی و تدوین مستندات دینی مورد نیاز در تولید پیوست فرهنگی هر فناوری، جهت تصویب در شورایعالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ به نهادهای ذیربط. - همکاری با معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه سراسر کشور در جهت آموزش اصول و مبانی هوش مصنوعی به طلاب و روحانیون سراسر کشور، به صورت فراگیر و گسترده - پشتیبانی از راه اندازی فصلنامه ای با عنوان «اخلاق هوش مصنوعی» تحت نظارت معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه سراسر کشور، جهت ترویج نگارش و نشر مقالات در رابطه با مبحث نقش اخلاق و معنویت در توسعه فناوری های هوش مصنوعی - بهره گیری از توانمندی های معاونت بین الملل مرکز مدیریت حوزه های علمیه سراسر کشور برای توسعه ارتباطات و تعاملات بین المللی با هدف تنظیم سندهای همکاری در توسعه فناوری های هوش مصنوعی میان کشورهای اسلامی در جهت تأثیرگذاری در تدوین اسناد و سیاست های جهانی هوش مصنوعی

1402/06/12
14:43:31
5.0 / 5
315
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
دانلود عکس