ورود آقایان ممنوع
به گزارش دانلود عکس، سالهاست که یک و نیم واگن ابتدایی و انتهایی هر قطار مترو به بانوان اختصاص دارد تا بانوان بتوانند بدون دغدغه مسیرشان را به دور از حضور آقایان طی کنند؛ اما در این بین برخی آقایان با نادیده گرفتن این حق، باعث بروز نارضایتی بانوان شده اند، بگونه ای که طبق اعلام متروی تهران حجم بالایی از تماسهای مردمی در مورد مترو به سامانه نظارتی، انتقاد از ورود آقایان بوده است و حالا هم مدتی است که طرح ممنوعیت ورود آقایان به واگن بانوان در ایستگاه های شلوغ، اجرا می شود.
به گزارش دانلود عکس به نقل از ایسنا، مدتهاست که متروی تهران واگن های اول و آخر هر قطار را به بانوان اختصاص داده و با نصب علایم و برچسب های مختلف دیواری و زمینی، اهتمام کرده تا اختصاصی بودن این واگن ها را به مسافران یادآوری کند؛ اما در این بین برخی آقایان بنا بهر دلیلی همچون ناآگاهی و یا سرعت در سوار شدن به قطار، حریم اختصاصی بانوان در واگن های مخصوص را با حضورشان رعایت نکرده و سبب بروز انتقادات و اعتراضاتی از طرف بانوان شده اند، بگونه ای که سوده نجفی عضو هیات رئیسه شورای شهر در صحن علنی شورای شهر به این مساله متذکر شده و اظهار داشته بود: بانوان اعلام نمودند که آنقدر آقا در واگن است که نمی توانند وارد شوند و وقتی به مسئولان سکو اعتراض شده است آنها می گویند که نمی توانیم تذکر بدهیم و نمی توانیم آنها را بیرون نماییم، این درحالیست که در کشورهای پیشرفته و نه اسلامی واگن ویژه بانوان وجود دارد و آیا این خواسته ناچیزی است و چند بار باید آنرا تذکر بدهیم تا درست شود؟
همین طور مهدی اقراریان عضو کمیسیون حقوقی شورای شهر تهران نیز در این زمینه تذکری در صحن شورای شهر داده و اظهار می کند: یک خلائی در عدم کنترل این مساله وجود دارد، به شکلی که من خودم شخصا وقتی با مترو تردد می کنم بارها در برخورد با این مساله به سراغ پلیس مستقر روی سکو رفته ام و آنها گفته اند که به ما مربوط نمی شود و وقتی که به مسئول ایستگاه گفته ام هم او پاسخ داده که من یک نفر هستم و گوش نمی کنند.
وی با اشاره به اینکه وقتی می گوییم شهرداری و شورا انقلابی است و یا صحبت از کار جهادی می نماییم، توقع این است که موضوع حل شود، می گوید: اگر مقرر است کسی در آنجا بایستد، برود بایستد. در صورتیکه در بعضی از واگن های بانوان در کشورهای دیگر فضای پوشیده وجود دارد و ما خودمان را جای مادری بگذاریم که بچه اش نیاز به شیر یا تعویض پوشاک دارد و کرامت انسانی رعایت نمی گردد. باید کار ویژه ای در این خصوص انجام گیرد و گزارش آنرا به شورای شهر ارائه بدهند.
این تذکرات در حالی عنوان شده بود بود که بنا بر اعلام مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران ۴۰ درصد تماسهای مردمی با مترو در عرصه درخواست ها و انتقادات، در مورد ورود آقایان به واگن بانوان است و این درخواست در رتبه اول فراوانی شکایات مردمی قرار دارد.
به گزارش دانلود عکس به نقل از ایسنا، شرکت بهره برداری متروی تهران مدتی اهتمام کرد با جوش دادن درهای آهنین و یا طراحی درهای جداگانه شیشه ای بزرگ، فضای واگن بانوان را اختصاصی نگه دارد؛ اما آنطور که باید نتیجه ای حاصل نشد و به همین دلیل با ورود یگان حفاظت مترو، طرح ممنوعیت ورود آقایان به واگن بانوان را به گونه ای جدید در ایستگاه های منتخب و شلوغ اجرائی کرده است. اجرای این طرح سبب رضایت مترو سواران شده، بگونه ای که در مصاحبه با مسافران زن مترو آنها با استقبال از اجرای این طرح، خواهان ادامه اجرا شدند و در این بین هم برخی از بانوان نیز نظر متفاوت داشته و ضمن ابراز نگرانی از معیشت دستفروشان نسبت به حضور آقایان در واگن های بانوان بی تفاوت بودند.
یک دختر دانشجو با اشاره به این که از هفت واگن مترو، تنها دو واگن مخصوص بانوان است و پنج واگن برای تردد آقایان آزاد است، می گوید: این که تعدادی از آقایان باز هم وارد واگن بانوان می شوند برای من تعجب دارد چونکه پنج واگن دیگر برای آقایان است هرچند که ممکنست تعدادی از آقایان به اشتباه یا برای سرعت در سوار شدن به واگن بانوان بیایند؛ اما در حالت عادی، این سوار شدن سوال برانگیز است.
وی ادامه می دهد: خیلی از خانم ها مایل نیستند در یک فضای شلوغ و محدود واگن، در نزدیکی مردی غریبه باشند و نیامدن به واگن مخصوص بانوان به صورتی احترام گذاشتن به حریم آنهاست.
یکی از بانوان دیگر نیز با اشاره به این که وقتی آقایان وارد واگن می شوند، معذب می شویم، می گوید: شاید بخواهیم داخل واگن روسری یا لباس مان را درست و مرتب کنیم؛ اما خب با حضور آقایان نمی شود و در مورد دستفروشان مرد ماشاءالله که واگن بانوان به نام آنها سند خورده و کلا باید یک گوشه خودمان را جمع نماییم که به آنها نخوریم.
به گفته ی ایشان، دستفروشان یکی دو نفر که نیستند، روز به روز هم تعدادشان افزایش می یابد؛ اما یکی از چالش های اصلی این است که عمدتاً آقایانی هستند که در ایستگاه های خلوت روی صندلی می نشینند و تا رسیدن به مقصد هم از جایشان بلند نمی شوند و بانوان در واگن بانوان باز هم باید بایستند چونکه آقایی روی صندلی نشسته است.
البته در این بین برخی از بانوان نیز نسبت به این مساله بی تفاوت بودند و می گفتند که آقایان نیز مانند سایر مسافران هستند و می توانند وارد واگن ها شوند.
طرح ممنوعیت وورد آقایان به واگن مخصوص بانوان در مدت زمان اجرائی شدن سبب رضایت بانوان مترو سوار شده که در مورد جزییات آن با دستیار ویژه شهردار تهران به گفت و گو نشسته و ابعاد مختلف آنرا بررسی کردیم.
داوود گودرزی دستیار ویژه شهردار تهران در گفت و گو با ایسنا، در خصوص ورود آقایان به واگن بانوان و راهکارهای شهرداری تهران در این موضوع، اظهار می کند: در ابتدا و انتهای هر قطار، واگن های دارای برچسب اختصاصی واگن بانوان است. این واگن های ویژه از سال ها قبل با هدف سفر آسان تر مسافران و رعایت حقوق زنان در استفاده از امکانات شهری لحاظ شده است.
وی با اعلان اینکه عدم رعایت این حریم توسط برخی آقایان، اعتراض خیلی از بانوان را به همراه داشته است، می افزاید: این انتظار از مدیریت مترو وجود داشت که حفظ حریم واگن ویژه بانوان که در بیش از ۳۰ کشور دنیا نیز مشابه آن وجود دارد را با جدیت دنبال کند. از همین رو در چند ماه اخیر یگان حفاظت مترو را در سکوها مستقر کردیم تا به اجرای این رفتار قانونی در واگن ها کمک نماییم.
دستیار ویژه شهردار تهران با اعلان اینکه در ابتدا و انتهای هر سکوی ایستگاه، یکی از اعضای این یگان حضور دارند، می گوید: هم اکنون این طرح در ۶۰ ایستگاه پرتردد مترو در حال انجام است و بیشتر مسافران مترو نیز از اجرای این طرح حمایت کرده و هم در پیام ها و هم در مواردی حضوری با پلیس و همکاران ما در مترو از حرکت سیستم به سمت یک نظم، تشکر می کنند ؛ البته یگان حفاظت مترو و انتظامات مترو از گذشته وجود داشتند و انجام وظایف مختلفی برعهده آنهاست.
گودرزی تصریح می کند: بخش عمده ورود آقایان به واگن ویژه بانوان بواسطه غفلت و عجله برای ورود به قطار است.
دستیار ویژه شهردار تهران ادامه می دهد: ما در صورت تامین نیرو بدنبال توسعه این طرح در تمام ایستگاه ها هستیم؛ ولی درعین حال معتقدیم که بیشتر مردم تهران قانون مدار هستند و در صورت فرهنگ سازی این امر در چند ایستگاه و شنیدن تذکرات، این مساله خودبه خود در سایر ایستگاه ها نیز رعایت می شود.
ساماندهی دست فروشی در مترو
وی درباب دست فروشی در مترو نیز می گوید: به جهت اینکه معیشت این افراد لطمه نبیند برنامه ما مشخص کردن مکان هایی برای دست فروشان در داخل و خارج از ایستگاه هاست تا فروشندگان سیار و دست فروشان ساماندهی شوند.
بگفته گودرزی، بعد از تشخیص هویت با کمک وزارت اقتصاد و درگاه ملی مجوزها، می خواهیم تا به درستی مشخص نماییم که این افراد شغل اصلی شان همین است و شغل دومی ندارند یا خدایی ناکرده توسط افراد یا گروه هایی اجیر نشده اند. بعد از تعیین این محل ها در متروی تهران، هرگونه دست فروشی در سایر اماکن مترو همچون سکوها و خصوصاً واگن ها، ممنوعست.
وی با تکیه بر این که همکاران ما در یگان حفاظت مترو از ورود آقایان به واگن بانوان تحت هر عنوانی همچون دست فروشی و فروشندگی ممانعت خواهند کرد، می افزاید: ما بدنبال آن هستیم که در عین درنظر گرفتن مکان هایی برای فروشندگان سیار در مترو، اجازه حضور دست فروشان در واگن ها را ندهیم تا به یک نظم دقیق در انضباط شهری برسیم، چونکه هم اکنون دست فروشی داخل قطار ممنوعست و در صورت عدم رعایت این مساله و تکرار آن، حتما مسئله به پلیس اطلاع داده می شود تا برخورد جدی تری صورت بگیرد.
دستیار ویژه شهردار تهران با اعلان اینکه لازم است مردم برای رسیدن به این هدف به ما کمک کنند، خاطرنشان می کند: عدم همکاری مردم در هر موضوعی، امکان اجرائی شدن هر قانونی را نا ممکن می سازد.
گودرزی اضافه می کند: اهمیت همکاری مردم در عرصه حجاب نیز قابل توجه است؛ در عرصه حجاب نیز، محمل ورود ما همین موضوع اجرای قانون در جامعه است و همه ما موظف به رعایت این قانون هستیم. طبق قانون پشتیبانی از آمران به معروف و ناهیان از منکر هم مدیریت مترو و هم سایر گروههای مردمی می توانند تذکر دهند؛ چونکه این رفتار، یک رفتار برخلاف قانون است و قرار نیست هرکسی یک قسمتی از قانون را رعایت کند و بخش دیگر را قبول نداشته باشد و آنرا زیر پا بگذارد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب