مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیك تهران اعلام كرد

بازبینی جدید در طرح ترافیک پایتخت و اجرای آن از سال آینده

بازبینی جدید در طرح ترافیک پایتخت و اجرای آن از سال آینده

دانلود عکس: به گزارش دانلود عکس، مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در مورد شاخصهای مطالعاتی طرح ترافیک جدید پایتخت توضیحاتی عرضه کرد و اظهار داشت: طرح فعلی از نظر اقتصادی، عملکردی، قیمت گذاری و... مورد بررسی قرار می گیرد.


شهریار افندی زاده در گفتگو با ایسنا، در مورد آغاز بررسی طرح ترافیک تهران با اشاره به اینکه طرح ترافیک تهران پس از چند سال احتیاج به بازبینی داشت، اظهار داشت: بر همین مبنا تلاش داریم صدمه شناسی در حوزه های ترافیکی، اقتصادی، اجتماعی، آلودگی هوا و... طرح ترافیک داشته باشیم و مقرر شد امسال طرح ترافیک فعلی را از راه فراخوان مورد بازبینی قرار دهیم.
وی با اشاره به اینکه مقرر شد تا اجرای این مطالعات به پژوهشگران دانشگاهی داده شود تا با ابعاد پژوهشی به بررسی ابعاد مختلف اجرای طرح ترافیک در تهران بپردازند، اظهارکرد: بر همین مبنا از ۲۸ دانشگاه برتر در کشور که دارای گرایش حمل و نقل و راه و ترابری بودند، فراخوان داده شد و بعضی از دانشگاه ها در مناقصه شرکت نمودند و در نهایت مشاور این طرح انتخاب گردید.
افندی زاده با تاکید بر این که ده محور در این طرح مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: در وهله اول کلیات طرح بررسی می شود که بازبینی بر روی محدوه اجرای طرح، تعریف مساله و افق زمانی مورد توجه قرار خواهد گرفت و پس از آن هم پیشینه طرح ترافیک در شهر تهران و تجربیات سایر کشورها بررسی خواهد شد. طراحی و پرسشگری برای تعیین نیازها از افراد مختلف، ارزیابی عملکرد طرح ترافیک بر روی موضوعات مختلف همچون بهبود آلودگی هوا، بهبود جریان ترافیک، آثار اقتصادی و... هم از موارد دیگر مورد بررسی است.

بررسی تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین باری در محدوده طرح ترافیک در بازبینی جدید
وی با اشاره به اینکه در گذشته به تحلیل و ارزیابی تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین باری در محدوده ترافیک توجه چندانی نشده بود و در بررسی های جدید در دستور کار قرار دادیم، اظهار نمود: کالاها با وسایل نقلیه مختلف سبک و سنگین در ساعات مختلف برای توزیع وارد محدوده طرح می شود و باید این مهم بررسی شود. همینطور در مطالعات جدید مساله حمل و نقل بار را هم وارد کردیم و نگاه کامل تری به مقوله بار در مطالعات جدید خواهیم داشت.

در محدوده آلودگی هوا میتوان تغییراتی داد؟
مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران یکی دیگر از محورهای بازبینی مطالعات طرح ترافیک را شناسایی عوامل موثر در عملکرد عنوان نمود و در توضیح بیشتر اظهار داشت: طرح فعلی از نظر اقتصادی، عملکردی، قیمت گذاری و... مورد بررسی قرار می گیرد و پس از آن امکان سنجی محدودیت طرح ترافیک هم یکی دیگر از محورهای بررسی تعیین شده است که تلاش می شود به این سؤال که آیا میتوان محدوده ها را تغییر داد؟ پاسخ داد. البته دقت داشته باشید که طرح ترافیک در محدوده اولیه، ضریبی از کل شهر است؛ اما در محدوده آلودگی هوا میتوان تغییراتی داد که باید این مهم بررسی شود.

تصمیم در مورد خودرو های برقی و قیمت گذاری تردد وسایل باری در بازبینی جدید
افندی زاده افزود: بحث قیمت گذاری، شاخص مهمی در کاهش تقاضاست که باید در بازبینی طرح ترافیک بررسی شود و دقت داشته باشید که در طرح ترافیک فعلی به سه محدود زمانی پیک صبح، غیرپیک و پیک عصرگاهی تقسیم شد که در نحوه قیمت گذاری تأثیر داشت و در این بازبینی باید در مورد خودرو های برقی هم تصمیم گیری شود. همینطور قرار شد به صورت ویژه تر قیمت گذاری تردد وسایل باری دیده شود و در نهایت جمع بندی به ما عرضه شود تا ببینیم در وهله اول تأثیرات اجرای طرح در صدمه شناسی به چه نحوی بوده و چه تغییراتی می تواند با توجه پارامترهای عنوان شده، در اجرای طرح ترافیک موثر باشد.

طرح ترافیک جدید را برای سال آینده اجرایی می کنیم

جمع بندی ابعاد مختلف طرح ترافیک جدید تا دیماه و عرضه به شورای شهر
وی با اشاره به اینکه هم اکنون مشاور دانشگاهی انتخاب شده و شرح مطالعات تدوین شده و جلسات اولیه برای صدمه شناسی انجام شده است، اظهار داشت: بر مبنای برنامه ریزی های انجام شده در نظر داریم طرح ترافیک جدید را برای سال آینده اجرایی کنیم؛ اما اجرای این مهم احتیاج به بررسی در شورای شهر و شورای ترافیک تهران دارد و امید است حداکثر تا دی یا بهمن ماه سالجاری جمع بندی ها در مورد ابعاد مختلف طرح ترافیک صورت گیرد تا بتوانیم به شورای شهر برده و تا بهمن ماه تعیین تکلیف شود تا در سال آینده در سطح شهر طرح ترافیک جدید اجرایی شود.

اعمال تغییرات محدوده در طرح ترافیک سخت است

در محدوده آلودگی هوا یا زوج و فرد قابلیت تغییرات وجود دارد
افندی زاده در مورد کوچک یا بزرگ شدن محدوده اجرای طرح ترافیک با تاکید بر این که در تعیین حدود محدوده اول ضابطه شهری داریم که بر مبنای آن حداکثر ۵ درصد محدوده شهر تهران را تشکیل بدهد، افزود: در مورد محدوده آلودگی هوا یا زوج و فرد قابلیت تغییرات وجود دارد و باید مشاور بررسی های لازم را انجام دهد و در بازبینی طرح هم بطور قطع این مورد را مورد توجه قرار می دهد؛ البته اعمال تغییرات محدوده در طرح ترافیک سخت است؛ اما در محدوده آلودگی هوا قابل انعطاف است که هنوز بررسی ها در این حوزه نشده است.
وی در پاسخ به این سؤال که با بزرگ و شلوغ شدن شهر تهران و توسعه مراکز خرید و تقاضای سفر آیا امکان دارد که محدوده ها زیادتر شود؟ اظهار داشت: در دنیا هم طرح های ترافیکی عموما در محدوده های مرکزی شهر اجرایی می شود؛ اما این مهم می تواند شعاع مختلف داشته باشد و یا زون بندی داشته باشند. حتی در شهر های بزرگ تر و شلوغ تر از تهران مدیریت شهری به سمت پیاده محوری می روند تا با مدیریت تقاضا، سطح سرویس را بالا برند، نه این که تعداد زون های اجرای طرح را بالا برند.




منبع:

1403/03/25
13:03:04
5.0 / 5
251
تگهای خبر: آثار , خرید , دانشگاه , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
دانلود عکس