روز جهانی آگاهی بخشی درباره دسترس پذیری؛

مروری بر اقدامات اسنپ در راه بهبود دسترس پذیری اپ

مروری بر اقدامات اسنپ در راه بهبود دسترس پذیری اپ

دانلود عکس: پروژه دسترس پذیری در اسنپ از دهم آبان 1401 شروع شده است و مسیر توسعه و بهبود مستمر این توانایی بازهم ادامه دارد.



به گزارش دانلود عکس به نقل از مهر، از شروع شروع این پروژه تا پایان اسفند ۱۴۰۳ در مجموع ۱۰۹٬۴۶۶ نفر از کاربران راننده و مسافر نوع معلولیت خودرا در اپلیکیشن اسنپ ثبت کرده اند. قابلیت دسترس پذیری در همکاری تنگاتنگ اسنپ با افراد دارای معلولیت و با هدف ایجاد فرصت برابر در استفاده از خدمات دیجیتال برای تمام کاربران شکل گرفته است. کاربران راننده و مسافر با ثبت نوع معلولیت خود در بخش اطلاعات کاربری می توانند سفر بهتری را تجربه کنند.

اسنپ خودرو برای چه کسانی دسترس پذیر شده است؟


در حال حاضر اسنپ خودرو امکاناتی را برای کاربران مسافر ناشنوا/کم شنوا، نابینا/کم بینا و دارای معلولیت حرکتی (شامل افرادی که از ویلچر یا عصا استفاده می کنند)، و کاربران راننده ناشنوا/کم شنوا و دارای معلولیت حرکتی بمنظور دسترسی آسان تر درنظر گرفته است.
کاربران مسافر و راننده دارای معلولیت، برای داشتن تجربه کاربری بهتر در استفاده از اپلیکیشن اسنپ، می توانند به بخش «اطلاعات کاربر» در منوی اپ بروند و در بخش دسترس پذیری (پایین صفحه) اطلاعات مربوط به نوع معلولیت خودرا ثبت کنند. این اطلاعات در اپلیکیشن اسنپ ذخیره و در هر سفر به کاربر طرف مقابل ارائه می شود تا او نیز با آگاهی و دریافت آموزش های لازم همراه این سفر باشد.۱۶٬۵۸۷ کاربر راننده و ۹۲٬۸۷۹ کاربر مسافر تا پایان اسفند ۱۴۰۳ نوع معلولیت خودرا در بخش اطلاعات کاربر ثبت کرده اند.

دسترس پذیری اسنپ چه امکاناتی برای کاربر مسافر دارای معلولیت به وجود آورده است؟


اسنپ از ۱۴۰۱ قدم های مختلفی بمنظور دسترس پذیر کردن اپلیکیشن برای کاربران مسافر دارای معلولیت برداشته است:
کاربران ناشنوا و کم شنوا: با انتخاب گزینه «ناشنوا/کم شنوا هستم» در حساب کاربری مسافر، امکان تماس صوتی با این کاربران غیرفعال می شود. همین طور بوسیله پیامک به کاربر راننده اطلاع داده می شود که مسافر امکان پاسخگویی به تماس صوتی را ندارد و برای ارتباط با مسافر باید از پیام متنی داخل برنامه استفاده نماید.
کاربران نابینا و کم بینا: کاربران مسافر نابینا و کم بینا با دریافت یا بروزرسانی آخرین نسخه اندروید اسنپ بوسیله اپلیکیشن کافه بازار، مایکت یا Huawei AppGallery از قابلیت دسترس پذیری اپ بهره مند می شوند. کاربران مسافر نابینا یا کم بینا می توانند با بهره گیری از اپلیکیشن های واسط صفحه خوان درخواست سفر خودرا ثبت کنند.
کاربران دارای معلولیت حرکتی: اگر کاربر مسافر در صفحه مشخصات کاربری خود گزینه «از ویلچر استفاده می کنم» یا «از عصا استفاده می کنم» را فعال کرده باشد درخواست سفر او با نشان ویلچر یا عصا به کاربر راننده نمایش داده می شود تا کاربر راننده با آمادگی کامل این سفر را قبول کند. همچنین، پس از قبول درخواست سفر توسط کاربر راننده، آموزش های ضروری جهت همراهی بهتر با کاربر مسافر به او ارائه می شود.

اقدامات اسنپ برای کاربران راننده دارای معلولیت


کاربران راننده اسنپ نیز در نسخه اندروید اپلیکیشن اسنپ برای دسترسی بیش از امکانات زیر برخوردارند:
امکان ثبت ناشنوایی/کم شنوایی: با فعال کردن گزینه «ناشنوا/کم شنوا هستم» در حساب کاربری راننده، امکان برقراری تماس صوتی کاربر مسافر با او غیرفعال می شود. همین طور بوسیله پیامک به مسافر اطلاع داده می شود که کاربر راننده امکان پاسخگویی به تماس صوتی را ندارد و باید بوسیله پیام متنی با او ارتباط برقرار کرد. همین طور در صورتیکه کاربر مسافری از نسخه های قدیمی اپلیکیشن استفاده نماید و با کاربر راننده تماس تلفنی بگیرد، به تلفن گویا وصل شده و از ناشنوا یا کم شنوا بودن کاربر راننده باخبر می شود.
امکان ثبت معلولیت حرکتی: اگر کاربر راننده در صفحه مشخصات کاربری خود گزینه «معلولیت حرکتی دارم» را فعال کرده باشد، پس از قبول شدن درخواست سفر، پلاک ماشین همراه با ویلچر در کارت سفر به کاربر مسافر نمایش داده می شود.
همچنین اسنپ از سالیان ابتدایی فعالیت خود، طرح معافیت از پرداخت کمیسیون را برای افراد دارای معلولیت کشور درنظر گرفته است. در این طرح، کاربران راننده دارای کارت معلولیت از سازمان بهزیستی کشور، که مدارک خودرا به اسنپ ارایه داده اند، از پرداخت کمیسیون معاف هستند.

اهمیت روز جهانی آگاهی بخشی درباره ی دسترس پذیری


روز جهانی آگاهی بخشی درباره ی دسترس پذیری هر سال در سومین پنج شنبه ماه مِی (امسال مصادف با ۲۵ اردیبهشت) برگزار می گردد و هدف اصلی آن افزایش آگاهی و گفت و گو درباره ی موضوعات مربوط به دسترس پذیری در فناوری های دیجیتال است. امروزه بالاتر از یک میلیارد نفر در سرتاسر جهان با انواع مختلف معلولیت زندگی می کنند و این روز یک فرصت مهمست تا دولت ها، شرکتها و توسعه دهندگان فناوری بر اهمیت طراحی و توسعه محصولاتی تاکید کنند که به آسانی و بدون استثنا برای همه افراد قابل استفاده باشند. همچنین، این روز زمینه ای برای گفت و گو درباره ی چالش ها، موانع و راهکارهای نوآورانه در عرصه دسترس پذیری فراهم می آورد تا به سوی ایجاد فناوری های جامع و منطبق بر نیازهای همگان حرکت نماییم.
علاوه بر دسترس پذیری اپلیکیشن، لازم است که با فرهنگ سازی گسترده و آگاهی رسانی درباره ی دسترس پذیری همه کاربران راننده و مسافر از حق خود برای حضور در جامعه و استفاده از خدمات عمومی بهره مند شوند. اسنپ می داند که برای دسترس پذیری کامل اپلیکیشن راه زیادی در پیش دارد؛ اما تلاش می کند که هر روز امکانات و خاصیت های بیشتری را برای افراد دارای معلولیت به اپلیکیشن اضافه کند و در این راه بازهم به همراهی، همکاری و همفکری افراد دارای معلولیت و موسسه های فعال در این زمینه نیاز دارد.


منبع:

1404/02/29
10:11:10
5.0 / 5
9
تگهای خبر: آموزش , خدمات , دیجیتال , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
لینک دوستان دانلود عكس
دانلود عکس