جهش پست ایران با هوشمندسازی و رشد ۱۴ پله ای در رتبه جهانی
دانلود عکس: معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست از رشد ۱۴ پله ای رتبه ایران در میان ۱۷۴ کشور عضو اتحادیه پستی جهانی آگاهی داد.
به گزارش دانلود عکس به نقل از شرکت ملی پست، شرکت ملی پست در یک سال اخیرِ فعالیت دولت چهاردهم شاهد تحولات زیادی در حوزه های مختلف شامل استقرار سیستم های برنامه محور، گسترش زیرساخت ها، تداوم هوشمندسازی، بهبود تجربه مشتریان از دریافت خدمات پستی و ایفای نقش مؤثرتر در توسعه اقتصاد دیجیتال کشور و برقراری عدالت ارتباطی، در کنار توجه به بهبود جایگاه و معیشت کارکنان با هدف گسترش عدالت در پرداختی ها بوده است.
محمد احمدی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به ترافیک مرسولات پستی بعنوان یکی از شاخصهای مهم پست و ملاک سنجش بهبود عملکرد گفت: در یک سال دولت چهاردهم، ترافیک کل مرسولات به ۳۰۲ میلیون و ۹۵۷ هزار و ۳۹۶ مرسوله رسیده که نسبت به ۲۸۲ میلیون و ۷۳۸ هزار و ۲۹۰ مرسوله در مدت مشابه قبل، نشان از رشد ۷.۲ درصدی دارد.
به گفته احمدی، در این زمان، ترافیک مرسولات ثبتی رشد ۳.۲ درصدی، ترافیک مرسولات تجارت الکترونیک رشد ۲۱ درصدی و ترافیک مرسولات خدمات الکترونیکی رشد ۳۸.۶ درصدی داشته است.
پیشرفت پروژه ملی جی نَف
محمد احمدی با اشاره به تأکیدات ویژه رئیس جمهوری بر مبنای تکمیل داده های پروژه ملی جی نَف تا انتهای سال ۱۴۰۴ اشاره کرد: ظرف یک سال اخیر، مختصات جغرافیایی ژئوکده شده بالاتر از ۳۰ میلیون نقطه شهری و ۷۰ هزار نقطه روستایی انجام شده است و تا انتهای سال ۱۴۰۴ داده های این پایگاه اطلاعاتی در تمامی نقاط شهری و نقاط روستایی بالای ۲۰ خانوار با پیشرفت ۹۵ درصدی تکمیل خواهد شد.
هوشمندسازی فرآیندهای پستی
وی استقرار سیستم های سورتینگ هوشمند به منظور تجزیه خودکار مرسولات بجای تجزیه دستی در سالهای اخیر را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: در آغاز دولت چهاردهم ۸ سوتر در ۵ استان کشور دایر بود که ظرف یک سال قبل این تعداد به ۱۲ سوتر و ۸ استان بالا رفته است.
احمدی درباره ی قابلیت های سورتینگ های هوشمند اظهار داشت: پیشرفت بهره وری برمبنای اطلاعات اخذشده از سیستم، افزایش نقاط تجزیه و امکان خوانش آدرس های دست نویس، کاهش تعداد و هزینه نیروی انسانی در بخش تجزیه و آماده سازی، کاهش بی نظمی ناشی از خطای انسانی در تجزیه مرسولات و کاهش صدمه دیدگی مرسولات همچون مزایای استقرار این سیستم ها در مراکز تجزیه و مبادلات پستی کشور است.
وی اضافه کرد: در این راستا، با اجرای سه پروژه بر روی دستگاه های پردازش مرسولات پستی در مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور در چهارراه لشکر و با سودجستن از فناوری هوش مصنوعی (AI) شامل خوانش نشانی روی پاکات، تحلیل نشانی و تجزیه مرسولات به گشت نامه رسانی، افزایش تعداد خروجی ها از ۷۰ به ۱۵۰ نقطه در سورتینگ جوف و افزایش تعداد خروجی از ۳۶ به ۱۲۰ نقطه در سورتینگ پاکت توسعه یافته است.
وی همینطور به پیاده سازی خدمات (L2L) یعنی قبول و توزیع مرسولات در صندوق های پستی هوشمند (لاکر) اشاره نمود و اظهار داشت: این اقدام گامی مهم در امتداد پیشرفت کیفیت خدمات پستی و پاسخگویی به نیازهای مشتریان است. خدمات «قبول و توزیع مرسولات در صندوق های هوشمند» و «بازتوزیع مرسولات معطله» با تمهیدات مدیریتی، فنی و عملیاتی در دسترس مشتریان قرار گرفته است. این خدمات خصوصاً در شرایطی که مشتریان در محل حضور ندارند، می تواند راه حل مناسبی برای توزیع مرسولات باشد.
احمدی از هوشمندسازی نظام کسب و کار شرکت بعنوان یکی دیگر از اولویت های توسعه راهبردی نام برد و اضافه کرد: شناسایی و استخراج اطلاعات کمی و کیفی از مرحله قبول تا توزیع مرسولات، تولید نرم افزار داشبورد مبتنی بر هوش تجاری، تحلیل فرآیندهای عملیاتی مبتنی بر نظام BPM (فاز اول) و اجرای فازهای اول و دوم پروژه استقرار BI در شرکت برای عرضه داشبوردهای مدیریتی با هدف شناخت نقاط ضعف و قوت، پیشرفت سرعت و دقت عملیاتی، کاهش هزینه ها و بهبود تصمیم گیری ها در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به توزیع بالاتر از ۳۲۰۰ دستگاه گوشی هوشمند در میان پستچی های روستایی برای توسعه ی تجهیزات نوین ثبت اطلاعات مرسوله اضافه کرد: این گوشیها از محل حمایت های صندوق کیفیت اتحادیه پستی جهانی تهیه شده و قابلیت نصب نرم افزارهای کاربردی اختصاصی را دارند تا بعنوان زیرساخت هوشمندسازی پروسه توزیع در مناطق روستایی و کم برخوردار به کار گرفته شوند.
وی اضافه کرد: راه اندازی سامانه احراز هویت مکانی یکی دیگر از پروژه های اجرائی در حوزه گسترش زیرساخت های اقتصاد دیجیتال است. طراحی و پیاده سازی سرویس احراز یا عدم احراز اقامت اشخاص حقیقی یا حقوقی، بررسی صحت نشانی اقامت مشتریان، تعریف کاربران سطح استانی و شهرستانی و همینطور ناظران ستادی، افزایش سرعت سامانه در دریافت گزارشات و ساده سازی گزینه ها همچون دستیافته های این پروژه است.
توسعه و تقویت مکانیزم های مشتری مداری
معاون وزیر ارتباطات اظهار داشت: در امتداد بهبود رضایت مردم و تسهیل خدمات امور مشتریان (CRM) علاوه بر توسعه و بازنویسی برنامه های کاربردی نظیر «پستخونه» و سامانه احراز نشانی، بروزرسانی سامانه های مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) در دستور کار قرار گرفت. در این حوزه، علاوه بر نوسازی ساختمان و تجهیزات و استانداردسازی مرکز پاسخگویی، از فناوری چت بات آنلاین هم برای افزایش سرعت پاسخگویی استفاده شد.
وی اضافه کرد: مجموعه ای از خدمات امور مشتریان و خدمات الکترونیکی و ترکیبی بر بستر پیام رسان ها و اپلیکیشن های بومی نظیر بله، آپ و آی گپ با عنوان «دستیار پستی من» پیاده سازی شده است.
احمدی به اپلیکیشن «پستخونه» با هدف پیشرفت مشتری مداری و تسهیل دسترسی به انواع خدمات پستی اشاره نمود و اظهار داشت: این اپلیکیشن بعنوان کانال ارتباطی برای مشتریان طراحی شده است.
وی استفاده از «بارکدهای رهگیری و اعتبارسنجی از پیش چاپ شده» را یکی دیگر از اقدامات پست در امتداد تسهیل خدمات دانست و اظهار داشت: این بارکدها امکان ایجاد باجه قبول پستی برای کسب وکارهای آنلاین را فراهم می کنند تا تنها با یک گوشی هوشمند، بسته های خودرا وارد چرخه عملیات پستی کرده و بصورت ایمن و قابل رهگیری مدیریت کنند.
پروژه های زیرساختی و خدمات نوین
احمدی به استقرار سامانه عملیاتی Core Posting برای عرضه یکپارچه خدمات پستی هم اشاره نمود و اظهار داشت: این سامانه که از شروع دولت چهاردهم شروع شده و تا حالا بالاتر از ۴۰ درصد پیشرفت داشته، اهدافی چون تسهیل خدمات ترکیبی بین اپراتوری، یکپارچگی فرآیندهای پستی و عرضه خدمات ارزش افزوده را دنبال می کند.
مدیرعامل شرکت ملی پست همینطور به راه اندازی سرویس «پست عشایری» با هدف ایجاد نمایندگی پستی سیار در مناطق عشایری اشاره نمود و اظهار داشت: این نمایندگی ها خدمات پستی مانند قبول و توزیع مرسولات را برای کوچ نشینان عرضه خواهند داد. تخصیص کدپستی به استقرارگاه های عشایری و عرضه خدمات مکان محور مانند احراز نشانی، صدور گواهی کدپستی و ژئوگواهی از دیگر خدماتی است که به زودی به جامعه عشایری عرضه می شود.
گسترش زیرساخت های شبکه
معاون وزیر ارتباطات اقدامات کلیدی در گسترش زیرساخت های شبکه پستی را یادآوری کرد و اظهار داشت: افزایش خطوط حمل و نقل، خرید ۶ دستگاه کامیون فورس ۸.۵ تن، ۶ دستگاه کامیون فورس و ۲ دستگاه کشنده زاگرس قسمتی از اقدامات برای افزایش توان عملیاتی شرکت در یک سال گذشته بوده است.
وی به ادامه همکاری با شرکتهای دانش بنیان خصوصاً اعضای مرکز نوآوری پست هم اشاره نمود و اضافه کرد: با عقد قرارداد و سودجستن از توان شرکتهای داخلی موفق به توسعه خدمات خصوصاً در بخش هوشمندسازی شده ایم.
ارتقای رتبه بین المللی پست ایران
مدیرعامل شرکت ملی پست از رشد ۱۴ پله ای رتبه ایران در میان ۱۷۴ کشور عضو اتحادیه پستی جهانی اطلاع داد و اظهار داشت: رتبه ایران که قبل از دولت چهاردهم ۵۲ بود، در این دولت به ۳۷ ارتقا یافت.
مدیرعامل شرکت ملی پست تثبیت نگاه برنامه محور، تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی با افق ۱۴۰۷ را از اقدامات مهم یک سال گذشته دانست و بیان نمود: بازبینی چشم انداز و مأموریت شرکت برمبنای تحولات دیجیتال، پیاده سازی نظام هدایت عملکرد سه سطحی با همکاری سازمان اداری و استخدامی، پیشرفت معیشت کارکنان، نوسازی فضای عملیاتی و اجرای پروژه های زیرساختی همچون برنامه های اصلی بوده است.
وی اضافه کرد: پرداخت عادلانه، تشویق کارکنان به انجام درست وظایف، افزایش شفافیت در نظام پرداخت مزایا و انگیزه بخشی به کارکنان در راستای توسعه فردی و سازمانی از اهداف اصلاح نظام ارزیابی عملکرد بوده است. بگفته او، سال جاری اصلاح نظام ارزیابی و اجرای هدایت عملکرد سه سطحی با کمک سازمان اداری و استخدامی برای پرداخت برمبنای عملکرد (PFP) در دستور کار قرار گرفته است.
به قول احمدی، در این زمان، ترافیک مرسولات ثبتی رشد ۳.۲ درصدی، ترافیک مرسولات تجارت الکترونیک رشد ۲۱ درصدی و ترافیک مرسولات خدمات الکترونیکی رشد ۳۸.۶ درصدی داشته است. محمد احمدی با اشاره به تأکیدات ویژه رییس جمهور بر اساس تکمیل داده های پروژه ملی جی نَف تا انتهای سال ۱۴۰۴ اشاره کرد: ظرف یک سال گذشته، مختصات جغرافیایی ژئوکده شده بالاتر از ۳۰ میلیون نقطه شهری و ۷۰ هزار نقطه روستایی انجام شده است و تا انتهای سال ۱۴۰۴ داده های این پایگاه اطلاعاتی در تمامی نقاط شهری و نقاط روستایی بالای ۲۰ خانوار با پیشرفت ۹۵ درصدی تکمیل خواهد شد. وی افزود: در این راستا، با اجرای سه پروژه بر روی دستگاه های پردازش مرسولات پستی در مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور در چهارراه لشکر و با سودجستن از فناوری هوش مصنوعی (AI) شامل خوانش نشانی روی پاکات، تحلیل نشانی و تجزیه مرسولات به گشت نامه رسانی، افزایش تعداد خروجی ها از ۷۰ به ۱۵۰ نقطه در سورتینگ جوف و افزایش تعداد خروجی از ۳۶ به ۱۲۰ نقطه در سورتینگ پاکت توسعه یافته است.
منبع: imgdl.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب