گلایه دانشجویان از برگزاری امتحانات مجازی؛
كرونا آمد و خیری از دانشگاه مجازی ندیدم!
دانلود عکس: کردستان بعد از گذشت یکسال از شیوع ویروس کرونا ویروس همچنان ابعاد مخرب آن نه فقط در بخش سلامت بلکه در بخش آموزش نیز تاثیرات خودرا گذاشته و می گذارد.
نخستین ترم کاملا مجازی دانشگاه های کشور به انتها خود نزدیک و امتحانات نیز بطور رسمی از روز شنبه برای دانشجویان شروع می شود اما این دفعه قضیه کاملا متفاوت بوده بطوریکه داد تعداد زیادی از دانشجویان را درآورده است.
به دلیل مشکلات سامانه مجازی و قطعی و یا ضعیف بودن اینترنت در ایام برگزاری کلاس های مجازی دانشجویان با مشکل مواجه گشتند و از طرف دیگر برگزاری مجازی خیلی از کلاس ها برای اساتید و دانشجویان طاقت فرسا بوده و حجم زیادی از مطالب تدریسی به روزهای آخر فرجه موکول شده است.
یکی از دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان به خبرنگار ایسنا اظهار داشت: حجم درس ها بسیار زیاد بوده و حتی در غیر ساعات آموزشی کلاس برگزار می گردد.
وی ادامه داد که هدف اساتید تنها گفتن مطالب است و هیچ توجهی به فهم و یادگیری خیلی از دروس که نیازمند کارهای عملی و پژوهشی است را نداشته اند.
این دانشجو بیان کرد که حتی یک روز مانده به برگزاری امتحانات نیز کلاس های درس به قوت خود باقی است و هیچ فرجه ای برای تهیه جزوات و جمع بندی درس به ما داده نشده است.
وی در آخر تصریح کرد که برخلاف اعلام تقسیم بندی نمرات در طول ترم اما خیلی از اساتید تمام بارم درسی را به نمره امتحان اختتام ترم اختصاص دادند که تنها فشار بر دانشجو را در روزهای امتحانات مجازی دوچندان کرده است.
یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه کردستان با اعلان اینکه کلاس های مجازی در ابتدا در زمان خود برگزار شده ولی بر خلاف تقویم آموزشی تا یک روز بعد از امتحانات ادامه داشته اظهار داشت: در هفته آخر که بعنوان فرجه در نظر گرفته شده بود خیلی از کلاس ها همچنان برگزار می گردند و حتی کلاس های جبرانی زیادی نیز در ایام منتهی به امتحانات تشکیل شده اند.
وی در پایان تصریح کرد که خیلی از اساتید اسرار بر برگزاری کلاس ها حتی در طول امتحانات داشتند.
یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه کردستان افزود که اساتید بر اتمام سر فصل های اعلام شده حتی در زمان فرجه تاکید زیادی دارند.
وی ادامه داد که جای سوال است چرا سرفصل دانشگاه ها در دورانی که کلاس ها مجازی شده از سرفصل دوران عادی دانشگاه که حضوری بود بیشتر شده است.
این دانشجو بیان کرد که یکی دیگر از مشکلات دانشجویان نحوه ارزشیابی هاست که برخی از اساتید بمنظور کاهش تقلب زمان کمی به آزمون می دهند و یا امکان اصلاح و تعویض گزینه انتخابی در امتحانات سامانه مجازی را لغو می کنند.
وی در آخر تصریح کرد که خیلی از اساتید با نحوه کارکرد سامانه و ابزارهای آن آشنایی ندارند و از طرف دیگر قطع و وصل اینترنت و مشکلات میکروفون و غیره از کیفیت آموزشی دانشگاه بسیار کاسته است.
این ها تنها گوشه ای از صحبت های دانشجویان در روزهای امتحانات است که تنها معطوف به نبود فرصت مطالعه و فشردگی امتحانات بود اما دانشجویان از شیوه برگزاری امتحانات نیز گلایه دارند و بگفته آنها برخی از اساتید گزینه مرور پاسخ را غیرفعال کرده اند و این مساله تنها اجازه یکبار پاسخ دهی به سوالات را به دانشجو می دهد و امکان اصلاح پاسخ وجود ندارد و یا برخی از اساتید تمامی 20 نمره را به آزمون پایانی اختصاص داده اند.
نمره امتحان پایانی باید ۵ تا ۱۰ نمره باشد
حامد قادرزاده، مدیر گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان با اشاره به جلسه اساتید با دانشجویان دانشکده کشاورزی اظهار نمود که بحث فرجه هیچ گاه مطرح نشده است ولی در روزهای عادی دانشگاه دانشجویان بنا به تصمیم خود یک تا دوهفته قبل از امتحانات، کلاس های درس را تعطیل می کردند.
وی افزود که باتوجه اعلام معاونت آموزشی در خصوص ارزشیابی مستمر در طول ترم قاعدتا حدود ۱۰ تا ۱۵ نمره از نمره نهایی دانشجو به صورت مستمر ستاندن شده و امتحانات پایانی تنها در حد ۵ تا ۱۰ نمره است.
مدیر گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان اشاره کرد که دانشجویان باتوجه به عدم ایاب و ذهاب در طول ترم زمان بیشتری برای مطالعه در اختیار داشتند و از طرف دیگر با توجه به این که کلاس های دانشجویان جدیدالورود همچنان ادامه دارد، برای اساتید نیز فرجه وجود نداشته است.
وی با اعلان اینکه دانشجویان باید خودرا با وضع موجود تطبیق دهند، عنوان نمود که رسمی کردن فرجه برای دانشجویان سبب موکول کردن درس خواندن به شب امتحان و کاهش کیفیت آموزش می شود.
به منظور حفظ کیفیت آموزشی تمامی سرفصل ها باید تدریس شود
قادرزاده با اشاره به ضرورت توجه دانشجویان به تدریس کلیه سرفصل ها، افزود: بمنظور رقابت با دیگر دانشگاه های کشور و موفقیت بیشتر دانشجویان در آزمون های استخدامی و دکتری باید تمامی سرفصل های مصوب تدریس شوند و دانشجو باید مطالبگر باشد.
وی اشاره کرد که به سبب حضور دانشجویان ورودی های متفاوت در یک کلاس و عدم هماهنگ شدن در زمان دیگر، یکی از دلیلهای سخت شدن تغییر تاریخ امتحان ها است.
مدیر گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان اظهار داشت: بیشتر دانشجویانی که درخواست تعویق امتحانات را دارند متاسفانه افرادی هستند که به کیفیت درس و حضور کامل و بموقع در کلاس ها توجه نداشته اند.
وی اظهار نمود که دانشجویی که به راستی در حال تلاش است ولی به سبب نداشتن امکانات کافی و یا قطعی اینترنت نتوانسته وارد سامانه شوند، اساتید می توانند برای جبران نمره آنها پروژه و یا امتحان شفایی در نظر بگیرند.
قادرزاده با اعلان اینکه رعایت حال دانشجویان به مدلول نمره دادن نیست، افزود که ارفاق به کسانی که برای درس خواندن زحمتی نکشیده اند با توجه به این که افرادی در روستاها با شرایط سخت، بمنظور دسترسی به اینترنت به مناطق مرتفع و یا به کافی نت ها مراجعه نموده اند و منصفانه نیست.
وی اشاره کرد که اساتید می توانند وقت بیشتری برای امتحانات در نظر بگیرند ولی برخی از سوالات متاسفانه امکان رونویسی دارند و گاهی درصد کمی از دانشجویان افرادی دیگری را بجای خود برای آزمون مجازی می فرستند که این مساله تقلب های سیتماتیک را رقم می زند.
اساتید رعایت حال دانشجویان را بکنند
مدیر گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان عنوان نمود که اساتید با معرفی منابع بیشتر، اختصاص وقت اضافی به رفع اشکال، ترغیب دانشجویان توانمند به همکاری با سایر دانشجویان در جهت یادگیری بیشتر و فرستادن فیلم های آموزشی و غیره می توانند رعایت بیشتر حال دانشجویان در این شرایط را بکنند.
وی ادامه داد که امتحانات ترکیبی شامل انجام پروژه، سوالات تشریحی و کارهای کلاسی و غیره می توانند بهترین ارزیابی برای دانشجویان در این شرایط باشد.
قادرزاده اشاره کرد که سوالات تستی که بدون بازگشت باشد دانشجویان را گرفتار مشکل خواهدنمود پس امتحانات تشریحی با مفهوم و زمان مشخص باشد و اساتید به دنبال پیچیده کردن سوالات نروند.
وی در آخر تصریح کرد که اساتید درباب تصحیح امتحانات، اگر فهم کلی سوالات توسط دانشجویان و مسیر حل درست را تشخیص دهند برای نمره دهی مناسب می باشد.
اختیاراتی برای جابه جایی امتحانات به دانشکده ها داده شده است
محمد رزاقی، معاون آموزشی دانشگاه کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به حضور نماینده دانشجویان و اعضای انجمن صنفی دانشجویان دانشگاه کردستان اظهار نمود که هر دانشگاهی وظیفه خود می داند که شرایط آموزشی را برای دانشجوان خود تسهیل کند.
وی افزود که کمک به دانشجو و رعایت قوانین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکی از اصول ستاندن تصمیمات در شورای آموزشی دانشگاه کردستان بوده است.
معاون آموزشی دانشگاه کردستان با اعلان اینکه روز چهارشنبه مشغول تصمیم گیری برای پشتیبانی از دانشجویان بوده ایم اشاره کرد که برای رعایت چهارچوب مشخص وزارت علوم هر ساله دانشگاه ها مکلف به برگزاری سه ترم با تاریخ شروع و اختتام مشخص و زمانی کوتاه بین آنها است.
وی عنوان نمود که برمبنای شرایط موجود اختیاراتی برای تغییر ساعات و روز امتحانات با رضایت استاد به دانشکده ها داده شده است.
افزایش طول ترم امکان پذیر نیست
رزاقی ادامه داد که امکان افزایش طول ترم و موکول کردن امتحانات به هفته های آتی وجود ندارد.
وی با اشاره به ضرورت مشخص بودن زمان آغاز و اختتام ترم اشاره کرد که از طرف دیگر بنا به اینکه امکان ارائه برخی از دروس عملی به صورت مجازی وجود ندارد پس زمانی نیز برای برگزاری حضور آنها البته با مجوز لازم و درنظر گرفتن شرایط کرونا در آخر ترم لازم است.
معاون آموزشی دانشگاه کردستان اظهار داشت: پیش تر به اساتید دانشگاه اطلاع داده شده که امتحان پایانی را از ۵ تا ۱۰ نمره برگزار کنند و حتی این اختیار را نیز دارند تا در صورت نیاز بعد از امتحانات ترم، امتحان دیگری از دانشجویان بگیرند.
وی اظهار نمود که این تصمیمات بمنظور کاهش استرس دانشجویان و حذف ذهنیت شب امتحانی درس خواندن و توجه به ارزیابی مستمر گرفته شده است.
رزاقی با اعلان اینکه هدفگذاری ما افزایش کیفیت آموزش است افزود که باتوجه به تجربیات این ترم امیدواریم که در آینده بتوانیم برنامه ریزی ها را بر ارزشیابی مستمر متمرکز نماییم.
قطعا آموزش مجازی کنونی برای خیلی از رشته ها مناسب نخواهد بود و تاحدود زیادی یادگیری افراد را می کاهد اما دانشگاه بعنوان یک نهاد علمی با بکارگیری امکاناتی که در اختیار دارد و برنامه ریزی درست باتوجه به تجربیات ترم تحصیلی گذشته می تواند یادگیری دانشجویان بهبود ببخشد و خیلی از مشکلات دانشجویان را رفع کند.
استفاده از آموزش مجازی به انتخاب دانشجویان و یا اساتید نبوده بلکه شیوع یک بیماری این شرایط را رقم زده است پس باید دانشگاه نیز در تسهیل شرایط همراه دانشجویان و اساتید باشد.
گروه آموزشی دانشگاه و اساتید می توانند در ترم آینده و در صورت تداوم شرایط کرونائی کشور، با حذف مطالب غیرضروری از سرفصل های درسی تاثیر به سزایی در ارتقا کیفیت آموزشی دانشجویان داشته باشند.
منبع: دانلود عكس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب