امكان بهسازی خاك و حفظ محیط زیست با تركیب خاك و لاستیك
محققان کشور با بررسی خصوصیات مخلوط خاک و لاستیک راهکارهایی را برای بهسازی خاک و حفاظت از محیط زیست عرضه کردند.
به گزارش دانلود عکس به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر داود اکبری مهر دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «مطالعه اثر تایر لاستیکی بر خصوصیات ژئوتکنیکی خاک ریزدانه» اظهار داشت: برای اجرای پروژه های عمرانی در شرایط وجود خاک های ریزدانه، عموماً تمهیدات بهسازی مورد نیاز بوده و از سویی پلاستیک ها، لاستیک ها و سایر ترکیبات مصنوعی ساخته شده توسط بشر یکی از عوامل آلودگی محیط زیست هستند. این مواد فراوانی بالایی در جوامع مختلف دارند و احتیاج به مدیریت و کنترل دارند. نتایج این تحقیق جهت استفاده از این ضایعات در مهندسی به تبع آن کاهش انباشت آنها مؤثر است.
وی اضافه کرد: ترکیبات مصنوعی ساخت بشر طول عمر زیادی داشته و با عنایت به مدت زمان زیادی که برای تجزیه آنها لازم است، مشکلاتی زیادی را برای محیط زیست ایجاد می کنند.
وی با اشاره به اینکه تایرهای لاستیکی در مقایسه با پلاستیک ها به مراتب طول دوره تجزیه خیلی بالاتری و در حد قرن را داشته و در نتیجه مشکلات زیست محیطی ناشی از آنها چندین برابر است، اظهار داشت: تحقیقات مختلف نشان داده است شیرابه این مواد بدلیل وجود پروفیلهای فلزی موجود در آنها می تواند مقدار یون های فلزی موجود در آب های زیرزمینی را به مقداری بیشتر از مقدار مجاز برای آشامیدن برساند.
وی خاطرنشان کرد: لاستیک خرد شده و تصفیه شده از فلزات، فاقد شیرابه و آلودگی مؤثر در طبیعت است و این مورد قابل توجه است.
اکبری مهر تصریح کرد: تایرهای لاستیکی می توانند محیط خوبی برای تجمع حشرات و حیوانات موذی فراهم نموده و عامل انتقال میکروب ها و ویروس های مختلف باشند. از طرفی گاز متان یکی از مواد حاصل از فرآیندهای شیمیایی در محل های دفن زباله است و در صورت وقوع آتش سوزی در محل دفن یا جمع آوری ضایعات، علاوه بر مشکلات ناشی از آتش سوزی، دود غلیظ حاوی هیدروکربن نسوخته، گازهای سمی و خاکستری را تولید می کند که برای سلامتی انسان مضر بوده و می تواند طبیعت گیاهی و جانوری را به خطر انداخته و آب های زیرزمینی را آلوده کند.
وی اظهار داشت: با عنایت به آمارهای عرضه شده در سالیان گذشته، تنها در کشور ایران سالانه صدها هزار تن تایر لاستیکی مصرف می شود که با ورود این تایرها به بازار حجم زیادی هم از لاستیک های فرسوده از رده خارج می شوند و به ضایعات تبدیل می شوند و تنها بخش کوچکی از این ضایعات در صنعت به مختلف مجدداً مورد استفاده قرار می گیرد و بخش زیادی از آنها غیر قابل استفاده در نظر گرفته می شود.
وی با تکیه بر اینکه اگر استفاده از این ضایعات در زمینه های مهندس امکان پذیر باشد، حائز اهمیت می باشد، اظهار داشت: استفاده از ضایعات تایر در علوم مهندسی با عنایت به خصوصیت های مهندسی قابل توجه تایرهای لاستیکی همچون شکل پذیری، سبکی و مقاومت بالا و همینطور برای کمک به حل مشکلات زیست محیطی چند سالی است که مطرح گردیده است و توسط محققین استفاده از این مواد در داخل و خارج از کشور در زمینه های مختلف همچون استفاده از این لاستیک در ستونهای سنگی و به عنوان مخلوط با مصالح دانه ای مورد توجه قرار گرفته است.
این محقق با اشاره به اینکه در پروژه حاضر به صورت خاص خصوصیات مخلوط خاک ریزدانه و لاستیک مورد ارزیابی قرار گرفت و حدود مقادیر مطلوب استفاده از لاستیک در مخلوط با خاک مشخص شد، اظهار داشت: در این پروژه نشان دادیم که در ترکیب خاک ریزدانه و شکل های مختلف تایرهای لاستیکی بسته به شکل لاستیک خصوصیات متفاوتی را داریم و امکان تخمین دقیقی از خصوصیات این مخلوط در طراحی ها امکان پذیر بوده و این نتایج جهت استفاده محققین و مهندسین عرضه شده است.
به گفته وی، با عنایت به نتایج حاصل شده از این تحقیق مشخص شد استفاده از تایرهای لاستیکی سبب کاهش بخشی از نشست خاک شده و با افزایش نسبت طول به عرض لاستیک ها و همینطور افزایش اندازه لاستیک ها، افزایش مقاومت در مخلوط حاصل می شود. همینطور استفاده از لاستیک در میرایی مخلوط مؤثر بوده و شکل پذیری مخلوط به طور قابل ملاحظه ای با استفاده از انواع مختلف لاستیک افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: نتایج حاصل از این تحقیق گام مهمی در شناسایی پارامترهای مختلف ژئوتکنیکی و همینطور شناسایی رفتار این مخلوط است و به سایر محققین در شناسایی خصوصیات این مخلوط و همینطور توسعه کاربردهای این محصول یاری می رساند. همینطور امید است علاوه بر استفاده از راهکارهای جدید عرضه شده در پروژه ها و استفاده مطلوب از این ضایعات به روشی علمی و مناسب، امکان حفاظت بیشتر و بهتر از محیط زیست فراهم گردد.
وی تصریح کرد: با عنایت به این که در انجام تحقیق از خاکی با فراوانی بالا استفاده شده است، استفاده از نتایج حاصل از این تحقیق در کشور ایران و همینطور در سایر کشورها در شرایط مشابه امکان پذیر است. مقالات گوناگونی از این تحقیق در مجلات و کنفرانس های معتبر ملی و بین المللی به چاپ رسیده است.
وی اظهار داشت: با عنایت به نتایج حاصل شده از این تحقیق، استفاده از لاستیک بعنوان یک ماده مخلوط با خاک ریزدانه برای استفاده در پروژه ها به منظور اصلاح خصوصیات خاک از نظر فنی امکان پذیر می باشد. همینطور استفاده از این ترکیب علاوه بر اینکه از نظر فنی و زیست محیطی می تواند کمک قابل توجهی به پاکسازی محیط داشته باشد، از نظر اقتصادی هم به صرفه است.
وی افزود: نتایج حاصل از این تحقیق کمک قابل توجهی در شناخت بهتر رفتار این مخلوط نموده و راهگشای تحقیقات آینده در ادامه این راه است.
وی ضمن اشاره به نتیجه ادامه این پروژه اظهار داشت: با عنایت به امکان استفاده عملی از این تحقیق در پروژه های عمرانی و خصوصاً زمینه های در رابطه با مهندسی خاک و پی، زمینه های تحقیقات گوناگونی در زمینه ادامه این تحقیق وجود دارد. بعنوان نمونه می توان امکان استفاده از انواع مختلف ضایعات حاصل از تایرهای لاستیکی را به صورت خالص یا تلفیقی از مواد شیمیایی بعنوان یک ماده ترکیبی برای بهبود خصوصیات مهندسی سایر انواع خاک های ریزدانه مورد بررسی قرار داد.
وی اظهار داشت: استفاده از این مواد به شیوه مناسب می تواند ضمن بهبود خصوصیات مهندسی و صرفه اقتصادی، در کاهش ضایعات زیست محیطی ناشی از لاستیک های زائد مؤثر باشد.
اکبری مهر ضمن اشاره به خصوصیت های این طرح اظهار داشت: این طرح به صورت خاص و کاربردی بر مبنای مصالح خاکی و تایرهای لاستیکی موجود در کشور مورد اجرا قرار گرفته است. با عنایت به استفاده از این مواد و همینطور بهره گیری از آزمایش های دقیق آزمایشگاهی نتایج بدست آمده به نحو مناسبی در پروژه های اجرایی کشور با شرایط مشابه از نظر مواد و مصالح توسط محققین قابل تعمیم و استفاده است.
وی ضمن اشاره به مزیت های رقابتی طرح اظهار داشت: استفاده بهینه از یک محصول در پروژه های عمرانی همواره مورد توجه کارفرما، مشاور و پیمانکار است؛ با استفاده از راهکارهای عرضه شده در این تحقیق امکان استفاده از شکل ها و مقادیر بهینه ای از لاستیک در مخلوط با خاک ریزدانه وجود دارد و ضمن کاهش هزینه های اجرایی، با کمترین استفاده از ضایعات بیشترین بهره مندی و بالاترین عملکرد در طراحی های مهندسی مرتبط حاصل خواهد شد.
وی ضمن اشاره به کاربردهای طرح اظهار داشت: استفاده از لاستیک با عنایت به خصوصیت های فنی مناسب آن بعنوان یک ماده مخلوط با خاک ریزدانه به منظور اصلاح خصوصیات خاک و برای استفاده بعنوان خاکریز پشت دیوار حائل، خاکریزهای راه، خاک بستر، پی های در معرض بارهای سبک دینامیکی و سایر کاربردهای مرتبط در مهندسی ژئوتکنیک با در نظر گرفتن شرایط و محدودیت ها امکان پذیر است. نتایج این تحقیق در شناخت بهتر رفتار مخلوط خاک ریزدانه و لاستیک مؤثر است.
اساتید راهنمای دوره تحقیق دکتر اسماعیل افلاکی و دکتر ابوالفضل اسلامی اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده اند.
منبع: دانلود عكس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب