سالار آملی مطرح كرد

پیشنهاد راه اندازی مجمع دانشگاه های كهن جهان و اعطای بورس سالیانه جندی شاپور

پیشنهاد راه اندازی مجمع دانشگاه های كهن جهان و اعطای بورس سالیانه جندی شاپور

به گزارش دانلود عکس رئیس مرکز همکاریهای علمی بین المللی وزارت علوم خطاب به سازمان دهندگان کنگره بین المللی جندی شاپور و مسؤلان این دانشگاه درخواست نمود که راه اندازی مجمع دانشگاه های کهن جهان، اعطای بورس تحصیلی سالیانه تحت عنوان بورس جندی شاپور و اعلان آن از راه یونسکو، اعطای فرصت مطالعاتی به اساتید دانشگاه های کهن جهان برای گذراندن دوره های چند ماهه در این دانشگاه را بعنوان گام های اولین مورد توجه قرار دهند.


به گزارش دانلود عکس به نقل از ایسنا، دکتر حسین سالارآملی در سومین کنگره بین المللی جندی شاپور که روز گذشته چهارشنبه، 20 اسفند در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، اظهار داشت: تمدن ها در دل خود مدام در حال تغییر و دگرگونی هستند، زایش و میرایی در دل تمدن ها به علل و عوامل گوناگونی ارتباط دارد که محققان تاریخی بر روی برخی از آن محورها دست گذاشته اند. آزادی در بیان عقاید، رشد تفکر، تضارب آراء و تحمل پذیری دیگران یکی از محورهای اساسی زایش تمدن ها بشمار می رود. به عبارت دیگر تمدن سازی ناشی از عقاید و تفکر مستحکمی است که خویش را در مقابل دیگر عقاید برتر می داند و از اینرو ابایی از رودرویی تفکرها ندارد.
وی افزود: در کنار آزادی بیان، توجه به علم و دانش، محور بنیادین دیگری است که یک تمدن را پایه ریزی می کند. در دنیا تمدنی به وجود نیامده مگر آنکه دانش در آنجا رشد کرده باشد از تمدن آزتک ها در آمریکای مرکزی تا تمدن اسلامی که اوج رشد خویش را در قرون ۴و۵ هجری مشاهده بوده تا تمدن اروپایی پس از قرون وسطی، با تکیه بر علم و دانش توسعه یافتند.
سالار آملی اظهار نمود: مرکز علمی _ پزشکی جندی شاپور هم در اوج تمدن دوره ساسانی شکل گرفت. این تمدن که ۴۳۷ سال طول کشید، اثر عجیبی بر فرهنگ روم، اعراب و هندی ها باقی گذاشت. این مرکز در زمان ساسانیان حتی با معیارهای امروزی نیز، یک مرکز علمی بین المللی بود که خدماتش به داخل کشور خلاصه نمی شد.
رئیس مرکز همکاریهای علمی بین المللی وزارت علوم همینطور اظهار نمود: مورخان تاکید کرده اند که بهره گیری از دانش دیگر کشورها در دستور اقدامات شاه خسرو یکم وجود داشته است. او خواهان آن شد تا آثار دانشمندان همچون افلاطون و ارسطو را به پهلوی ترجمه کرده سپس این آثار در جندی شاپور تدریس شد. میزبانی اندیشمندان دیگر کشورها هم در تاریخ ذکر شده که ژوستینیان یکم خلیفه روم شرقی، درب مکتب های مختلف را بر روی اندیشمندان رومی بسته و آنان راهی به جز هجرت به ایران زمان ساسانی نداشتند.
وی افزود: دانشگاه جندی شاپور نه تنها پذیرای اساتید برجسته رومی بلکه پذیرای نخبگانی از هند و مصر و دیگر کشورها هم بود که این خود بر شکوفایی دانش و تمدن سازی سلسه ساسانی اثر مستقیم داشت. به گواهی مورخان، پذیرش دانشجو بدون توجه به نوع مذهب، ملیت، نژاد و خواستگاه طبقاتی از دیگر خصوصیت های تائید شده دانشگاه جندی شاپور بود که در توسعه علم و اثرگذاری منطقه ای و جهانی این دانشگاه مؤثر بوده است.
بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، رئیس مرکز همکاریهای علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: اعتقاد دارم اگر دانشگاه جندی شاپور بین المللی نبود، امروز نامی هم از او در بین نبود و در این ایام هم اگر دانشگاهی، عظمت و پویایی علمی میخواهد راهی جز باز نگاهداشتن درب دانشگاه به سمت داوطلبان ملت های مختلف، تبادل دانش در سطح منطقه و بین الملل و جابه جایی دو طرفه دانشجو و استاد و انجام کارهای پژوهشی مشترک ندارد. در دنیای آتی علم و دانش، قرار داشتن در چرخه دانش جهانی تنها با بین المللی سازی مراکز تحقیقاتی و آموزشی میسر است.



1399/12/23
12:20:42
0.0 / 5
209
تگهای خبر: آثار , آموزش , خدمات , دانشجو
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
دانلود عکس