معیارهایی كه در نظام های رتبه بندی دانشگاه های جهان اهمیت دارد

معیارهایی كه در نظام های رتبه بندی دانشگاه های جهان اهمیت دارد

پژوهشگران با بررسی نظام های رتبه بندی دانشگاهی ملی در 27 کشور جهان، برترین، معیارها و فاکتورهای دانشگاه برتر را مشخص کردند.



به گزارش دانلود عکس به نقل از ایسنا، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی برمبنای شیوه ها، شاخص ها و معیارهای مختلفی طبقه بندی می شوند و هر سازمانی برمبنای روش شناسی و فاکتورهای خود لیستی از دانشگاه های برتر در سطح ملی، منطقه ای یا بین المللی ارائه می کند. بنا بر این بررسی این ملاک ها و معیارها برای قضاوت درباب اثربخشی سیاست گذاری ها، استانداردها و قوانین در دانشگاه ها اهمیت زیادی دارد.

نظام های رتبه بندی دانشگاهی ملی فقط مختص یک کشور هستند و فقط به مقایسه و ارزیابی دانشگاه های همان کشور می پردازند. شاخص ها و معیارهای این رتبه بندی های دانشگاهی در جهت برآوردن اهداف آموزش عالی آن کشور تعیین می شوند، ولی مطالعه رتبه بندی دانشگاه های سایر کشورها نیز می تواند به برنامه ریزان و سیاست گذاران در بهبود نظام های رتبه بندی داخلی کمک نماید.

با توجه به این موضوع، پژوهشگران علم اطلاعات و دانش شناسی، وضعیت معیارها و فاکتورهای رتبه بندی های ملی دانشگاه های ۲۷ کشور جهان را بررسی کردند. در این مطالعه کشورهای آمریکا، سوئد، آلمان، اسپانیا، چین، شیلی، ژاپن، کلمبیا، لهستان، برزیل، هنگ کنگ، فرانسه، رومانی، انگلستان، مجارستان، روسیه، کانادا، هند، کره جنوبی، ترکیه، ایرلند، استرالیا، مالزی، مکزیک، اسلواکی، چک و ایتالیا، ارزیابی شدند.

در این مطالعه با بررسی فاکتورهای رتبه بندی دانشگاه ها، ۱۷ معیار و یک هزار و ۷۷۴ شاخص استخراج شد.

بررسی ها نشان داد که معیار «آموزش» با حضور در ۷۱ رتبه بندی، «دانشجویان» با حضور در ۶۲ رتبه بندی، «عوامل مالی» و «فارغ التحصیلان» با حضور در ۶۰ رتبه بندی، «پژوهش» با حضور در ۵۰ رتبه بندی و «اعضای هیئت علمی» با حضور در ۴۵ رتبه بندی، جایگاه های اول تا پنجم را به خود اختصاص داده اند.





در معیار «آموزش»، مقوله های کیفیت آموزش (بیشترین تکرار)، برنامه تحصیلی، ارائه و عرضه دوره های تحصیلات تکمیلی، بازار کار و جهت گیری حرفه ای دانشجویان، تاثیر آموزش دانشجویان و دستاوردهای حاصل تز آن، محیط یادگیری، اصلاحات آموزشی و آموزش الکترونیکی و آنلاین، وضعیت آموزشی و یادگیری مادام العمر وجود داشت که در این میان «کیفیت آموزش» با حضور در ۴۵ رتبه بندی در صدر قرار داشت.

در بین شاخص هایی که در رتبه بندی دانشگاه های کشورها بررسی شده بود؛ فاکتورهای «نرخ دانشجویان بین المللی»، «کیفیت پردیس دانشگاهی جهت زندگی دانشجویان»، «نمرات کسب شده داوطلبان پذیرفته شده در دانشگاه در آزمون ورودی دانشگاه»، «یارانه ها، کمک هزینه ها، گرنت ها و بورس های تحصیلی اعطاشده به دانشجویان»، «نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو»، «تعداد مقالات دانشگاه»، «مبادله دانشجو» و «نرخ اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه» و... بیشترین فاکتورهای مطرح شده بودند.

در بررسی های این پژوهش مشخص شد که توجه به مسائلی نظیر آموزش و رفاه دانشجویان، وضعیت اقتصادی فارغ التحصیلان دانشگاه و تعامل دانشگاه با جامعه همچون مواردی هستند که در رتبه بندی های ملی بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند.

در این مطالعه، فریده عصاره، عبدالحسین فرج لو، فرج اله رحیمی و پرستو پارسائی محمدی؛ پژوهشگران گروه علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز مشارکت داشتند.

یافته های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «مطالعه معیارها و فاکتورهای موجود در رتبه بندی های دانشگاهی ملی» در دوفصل نامه علمی پژوهش نامه علم سنجی دانشگاه شاهد، انتشار یافته است.






1400/01/07
14:34:54
5.0 / 5
216
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
دانلود عکس