از سوی كمیسیون تنظیم مقررات؛
شرایط صدور مجوز برای دفاتر پیشخوان خدمات تصویب گردید
به گزارش دانلود عکس کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اصول حاکم بر صدور پروانه دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی و هم دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) روستایی را تصویب کرد.
به گزارش دانلود عکس به نقل از مهر، این مصوبه به دنبال بازخوردها و اعتراضاتی که به مصوبه ۲۸۹ سال ۹۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مورد صدور مجوز فعالیت برای دفاتر پیشخوان شده بود، به تصویب رسیده و جایگزین مصوبات قبلی شده است. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۳۱۷ با تصویب مقررات و شرایط حاکم بر صدور پروانه دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی و هم دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) روستایی، هدف از این مصوبه را ساماندهی، تسهیل و شفافسازی امور در ارتباط با دفاتر پیشخوان خدمات عنوان کرده است. مطابق با این مصوبه دستگاههای خدمات دهنده به دفاتر پیشخوان، دستگاههای اجرایی مبحث ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری با رعایت ماده ۱۱۷ آن قانون و ماده ۵ قانون محاسبات عمومی کشور هستند و علاوه بر عرضه خدمات قابل واگذاری یا برون سپاری این دستگاه ها به دفاتر پیشخوان، خدمات دارندگان پروانه پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات هم در قالب موافقت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، از راه این دفاتر قابل عرضه خواهد بود. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات حق امتیاز صدور پروانه برای دفاتر جدید پیشخوان را به شرح زیر تعیین کرده است. - کلان شهرها: مبلغ ۵۰۰، ۰۰۰، ۰۰۰ ریال (پانصد میلیون ریال) - مراکز سایر استان ها به استثنای کلان شهرها: مبلغ ۳۰۰، ۰۰۰، ۰۰۰ ریال (سیصد میلیون ریال) - شهرهای با جمعیت بیشتر از ۵۰.۰۰۰ نفر به استثنای مراکز استان ها و کلان شهرها: مبلغ ۱۵۰، ۰۰۰، ۰۰۰ ریال (یکصد و پنجاه میلیون ریال) - سایر شهرها: مبلغ ۵۰، ۰۰۰، ۰۰۰ ریال (پنجاه میلیون ریال) - روستاها: مبلغ ۵، ۰۰۰، ۰۰۰ ریال (پنج میلیون ریال) منظور از کلان شهر، شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم و اهواز است. البته مبالغ اعلام شده بعنوان حق امتیاز صدور پروانه در ارتباط با سال ۱۳۹۸ بوده و این ارقام برای سالهای بعد، به صورت سالیانه و مطابق نرخ رسمی تورم اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط، افزایش خواهد یافت. طبق این مصوبه، حق امتیاز تجدید صدور پروانه هم به میزان یک دهم مبلغ حق امتیاز صدور پروانه جدید، خواهد بود. تعرفه عرضه خدمات دستگاههای خدمات دهنده در قالب تعرفه های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات خواهد بود و خدماتی که تعرفه آنها در قانون مشخص شده یا مرجع قانونی دیگری برای تعیین تعرفه آنها وجود داشته باشد از این بند مستثنی هستند. مدت اعتبار مجوز برای خدمات دفاتر پیشخوان دولت پنج سال است و سازمان رگولاتوری می تواند در صورت درخواست دارنده پروانه، در قالب مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و هم مقررات اجرایی تعیین شده در این مصوبه، آنرا برای دوره های پنج ساله تجدید کند. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، صدور پروانه راه اندازی دفاتر پیشخوان خدمات را صرفا برای اشخاص حقوقی و با رعایت مقررات اجرایی مدنظر، مجاز اعلام نموده است. در همین حال صدور، انتقال امتیاز و تجدید پروانه خدمات ICT روستایی برای اشخاص حقیقی حائز شرایط در این مصوبه بلامانع است. در این مصوبه شرایط برای تجدید پروانه اشخاص حقیقی که پیش از تاریخ ۱۹/۱۲/۱۳۹۷ از رگولاتوری، پروانه دریافت کرده اند و همینطور اشخاص دارای مجوز دفاتر دیگر دستگاههای اجرایی که دفاتر آنها قبل از لازم الاجرا شدن مصوبه سال ۹۶ هیئت وزیران ایجاد و به راه افتاده است و در زمان عرضه درخواست تجدید، فعال می باشند، توضیح داده شده است. طبق ضوابط در ارتباط با امنیت ملی، دارنده پروانه باید برای رعایت مقتضیات دفاع ملی و امنیت عمومی و اعمال اختیارات دستگاههای قضائی، وزارت اطلاعات و سایر مراجع قانونی، کلیه تدابیر لازم را اتخاذ و تسهیلات لازم را ایجاد نماید. به این منظور تمامی موارد نیاز این مراجع که به دارنده پروانه ابلاغ می شود بدون هیچ ادعایی توسط دارنده پروانه لازم الاجرا خواهد بود. سقف جریمه تخطی از هر یک از تعهدات دارنده پروانه دفتر پیشخوان خدمات برای هر سال، مبلغ یک میلیاردریال تعیین شده که مطابق با نرخ رسمی تورم افزایش خواهد یافت و در صورت تکرار هر یک از تخلفات، میزان حداقل جریمه متعلقه، دو برابر جریمه وقوع تخلف در مرحله قبل است. عدم اشتغال در دستگاههای اجرایی مبحث ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، هر دستگاه دیگری که از بودجه عمومی کشور استفاده می نماید یا هر مؤسسه یا شرکت دیگری که بیشتر از ۵ درصد سهام آن متعلق به دولت یا مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی باشد، همچون شرایط متقاضیان دریافت پروانه دفاتر پیشخوان است. حداقل فضای مورد نیاز برای ایجاد دفتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی هم ۵۰ مترمربع و برای ایجاد دفتر خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی ۲۰ مترمربع در نظر گرفته شده است. نظارت تخصصی بر خدمات واگذار شده به دفاتر پیشخوان بر عهده دستگاه خدمت دهنده است و تعداد خدماتی که هر دفتر می تواند عرضه نماید، با عنایت به تعداد خدمات قابل عرضه در محدوده شهر یا روستا تعیین می شود. در این مصوبه، مقررات اجرایی در ۶ پیوست شامل شرایط متقاضیان دریافت پروانه، وظایف و تعهدات دارنده پروانه، ضوابط صدور، تجدید، انتقال امتیاز، تعلیق و لغو پروانه و تغییر نشانی دفتر و هم شرایط و ضوابط اعمال مقررات و رسیدگی به تخلفات آمده است که جزئیات کامل آن در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دسترس می باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب