مدیركل ارتباطات و امور بین الملل شركت مخابرات:

برخورد با مخابرات متفاوت با سایر شركت ها است

برخورد با مخابرات متفاوت با سایر شركت ها است

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران اظهار داشت: مخابرات موظف است در تمامی نقاط و روستاها سرویسهای ارتباطی عرضه نماید، اما از سایر اپراتورها چنین انتظاری نیست.


به گزارش دانلود عکس به نقل از شرکت مخابرات ایران، محمدرضا بیدخام اظهار داشت: در حوزه تلفن ثابت، ۱۷ شرکت مجوز عرضه تلفن ثابت دارند، اما برخوردی که با مخابرات می شود، متفاوت با سایر شرکت ها است. وی اظهار داشت: نحوه واگذاری شرکت مخابرات ایران بر مبنای اصل ۴۴ قانون اساسی انجام و تمام فرآیندهای قانونی آن طی شده است، این فرایند توسط مراجع ذی ربط بررسی و تائید شده و تابحال گزارشی در خصوص مشکل در مورد این واگذاری دریافت نشده است و اگر مسأله ای در این خصوص وجود دارد، باید به قانون رجوع شود. به قول مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران باآنکه قرار بوده پنج میلیون پورت VDSL به مشتریان واگذار شود، اما تا زمانی که منابع لازم وجود نداشته باشد، توسعه هم به سختی انجام می شود و ازاین رو، حاکمیت باید شرکتی را که مهم ترین شرکت حوزه ارتباطات در کشور است، حمایت کند تا توسعه های لازم با عنایت به نیازهای روزمره مشتریان صورت گیرد. وی ضمن اشاره به آمار تلفن ثابت و تعداد مشترکان پهن باند قبل و پس از خصوصی سازی بیان نمود: شرکت مخابرات ایران پیش از خصوصی سازی حدود ۸۵۰ هزار مشترک پهن باند داشته و هم اکنون حدود ۹ میلیون مشترک پهن باند دارد. این آمار اصلاً قابل قیاس با پیش از خصوصی سازی نیست. آمار و ارقام نشان دهنده فعالیت مخابرات در همه حوزه های ارتباطی در سرتاسر کشور است، اما این که آیا این توسعه ها متناسب با نیاز مشترکان است یا نه، مبحث دیگری است که جای بررسی همه جانبه دارد. مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران افزود: شرکت مخابرات طبق مقررات و قوانین، تمامی زیرساخت های اپراتورهای ثابت و همراه را تأمین می کند. همه شرکتهای FCP و اپراتورهای همراه زیرساخت های مورد نیازشان را از مخابرات دریافت می کنند و در حوزه تأمین ارتباطات روستایی هم فعالیتهای شرکت مخابرات بسیار گسترده است. اگر توسعه ای نبود، نمی توانستیم زیرساخت های لازم را برای همه ذی نفعان حوزه ارتباطات فراهم نماییم. سهم بازار شرکتهای FCP و مخابرات ایران، تقریباً برابر است مهندس بیدخام درباره انتقادها نسبت به انحصار مخابرات بیان نمود: این که می گویند انحصار زیرساخت ها دست مخابرات بوده، حرف دقیقی نیست، در این حوزه اعداد و ارقام مشخص کننده است. سهم بازار شرکتهای FCP و مخابرات ایران در حوزه پهن باند تقریباً برابر است. در بحث زیرساخت هم شرکت مخابرات طبق مصوبات و قوانین ابلاغی سازمان تنظیم مقررات اقدام نموده و به شرکت ها زیرساخت و امکانات مورد نیاز را عرضه کرده است وی افزود: قراردادی که با شرکتهای FCP منعقد می شود مطابق با مقررات و مصوبات سازمان تنظیم و مقررات است و فراتر از آن نیست. ما امکاناتی که اپراتورها و شرکتهای FCP از ما خواستند، در اختیارشان قرار می دهیم و این با اشاعه بحث انحصار منافات دارد. هم اکنون در حوزه بیت استریم با پنج شرکت طبق مقررات قرارداد امضا کرده ایم. سهم بازار موجود در حوزه باند پهن بین همه اپراتورها نشان داده است آیا واقعاً انحصاری وجود دارد یا خیر. مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه عمده دلیل عدم توسعه این است که ما منابع مالی مورد نیاز برای توسعه را نداریم، اضافه کرد: در حدود ۱۲ سال گذشته، تعرفه تلفن ثابت با وجود افزایش تورم در همه حوزه های جامعه، تغییری نکرده، روند حاشیه سود شرکت مخابرات ایران در بخش ثابت به علت تورم و عدم تناسب تعرفه ها کاهشی است. سودآوری مخابرات در بخش تلفن ثابت در سال ۱۳۹۸ حدود یک درصد بوده که در سال ۱۳۹۹ تبدیل به زیان شده و ما روند کاهشی را در حاشیه سود شرکت مخابرات ایران شاهدیم. وعده پنج میلیون پورت VDSL به علت کمبود منابع، انجام نشد مهندس بیدخام افزود: قرار بوده پنج میلیون پورت ADSL و VDSL بر مبنای توافق بین شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات واگذار شود، اما مخابرات به علت نبود منابع و عدم پشتیبانی مناسب، نتوانست این کار را انجام دهد. حمایت و پشتیبانی از اپراتوری که مهم ترین اپراتور حوزه ارتباطاتی کشور به حساب می آید، امری اجتناب ناپذیر است. وی با اشاره به اینکه شرکت مخابرات در حوزه های مختلف، تسهیلات مختلفی را به شرکتهای FCP عرضه می دهد، اضافه کرد: قرارداد FCP ها در بحث رانژه (خطوط تلفن) در ارتباط با سال ۹۵ است اما آیا تورم در این سال ها افزایش پیدا نکرده؟ هم اکنون هزینه یک سیم رانژه برای ما حدود ۱۰۰ هزار تومان است، اما مبلغی که FCP ها پرداخت می کنند حدود ۱۲ هزار تومان است. برق مصرفی را با قیمت روز پرداخت می نماییم اما با قیمت پنج سال پیش برای شرکتهای FCP محاسبه می شود. به همین علل پاسخگویی به نیاز این شرکت ها عملاً گرفتار مشکل و زمان بر شده است. مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران افزود: هزینه نگهداری شرکت مخابرات ایران برای یک خط تلفن ثابت، حدود ۲۱ هزار تومان است، اما پولی که از مشترک می گیریم ۵، ۸۰۰ تومان است. ما باید به بزرگ ترین شرکت مخابراتی حداقل در حوزه ترمیم تعرفه ها کمک نماییم. ما در کنار حاکمیت هستیم اما آنها هم باید کمک کنند تا ارتباطات ثابت از این بحران بیرون برود. این که همه تقصیرات را به شرکت مخابرات ایران برگردانیم، کار صحیحی نیست. مخابرات ایران، زیربنای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات است مهندس بیدخام با اشاره به اینکه شرکت مخابرات ایران سرمایه ملی حدود ۶۵ ساله است که زیرساخت و زیربنای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور را تأمین می کند، اضافه کرد: در حوزه شبکه ملی اطلاعات، نقش شرکت مخابرات ایران در حوزه شبکه دسترسی بسیار مهم می باشد. توسعه خیلی از لایه های ارتباطی، منوط به توسعه زیرساخت های شرکت مخابرات ایران است و در غیر این صورت در عرضه فناوری های نوین هم ما توفیق چندانی نخواهیم داشت. مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به انتقادات نسبت به اختلال در حوزه ارتباطات و بروز مشکل کیفیت و سرعت، بیان نمود: در حوزه اینترنت ثابت، دو بخش حائز اهمیت می باشد، بخش داخلی شرکت مخابرات ایران و دیگری خارج شرکت است. پهنای باند مورد نیاز اپراتورها تنها به صورت انحصاری از راه شرکت ارتباطات زیرساخت تأمین می شود، در بعضی از موارد کیفیت پهنای باند افت می کند و این در کیفیت سرویس ها تأثیرگذار است و سبب می شود اینترنت ثابت گرفتار اختلالاتی شود و از آن جا که ما شرکت بزرگ تری هستیم، این مشکل بیشتر خویش را نشان داده است. برخورد با مخابرات، متفاوت با سایر شرکت هاست مهندس بیدخام با اشاره به اینکه برخوردها با شرکت مخابرات ایران بعنوان بزرگ ترین شرکت مخابراتی، در مقایسه با سایر شرکت ها متفاوت می باشد، اظهار داشت: مخابرات موظف است در تمامی نقاط و روستاهای کشور سرویسهای ارتباطی عرضه نماید، اما از سایر اپراتورها چنین انتظاری نیست. در حوزه تلفن ثابت، ۱۷ شرکت مجوز عرضه تلفن ثابت دارند، اما برخوردی که با مخابرات می شود، متفاوت با سایر شرکت ها است. وی ضمن اشاره به مشکلات داخلی شرکت مخابرات ایران بیان نمود: ما قبول داریم که در حوزه نوسازی و بازسازی شبکه اقدامات مطلوب بیشتری باید صورت گیرد، اما یکی از مهم ترین علتی که تابحال این اتفاق نیفتاده، عدم وجود منابع مالی مورد نیاز جهت پشتیبانی، نوسازی و بازسازی شبکه مخابرات ایران است و برای رفع این مشکل، باید باتوجه به تورم روزمره، ترمیم تعرفه ای برای مخابرات صورت گیرد تا بتوانیم کیفیت پشتیبانی و بازسازی شبکه اینترنت ثابت را انجام دهیم. مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه مخابرات منابعی برای توسعه ندارد، اظهار داشت: فلسفه کار ما این است که بتوانیم توسعه و پشتیبانی و نگهداری مطلوب داشته باشیم، اما هم اکنون با شرایط موجود، شرکت مخابرات ایران منابع مالی برای توسعه ندارد. ما تابع قوانین و مقررات وزارت ارتباطات هستیم، اما باید حمایت لازم صورت گیرد تا مخابرات ایران از این وضعیت بحرانی بیرون برود. مذاکرات خوبی با شورایعالی رقابت و کمیسیون تنظیم مقررات در حال انجام می باشد که امیدواریم این مذاکرات به نتیجه برسد و مشترکان و همه ذی نفعان از این امر منتفع شوند.

1400/03/15
13:00:10
5.0 / 5
1238
تگهای خبر: اینترنت , شركت , فناوری , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
دانلود عکس