معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خبر داد

راه اندازی مجمع های تخصصی كانون های دانشجویی در آینده نزدیك

راه اندازی مجمع های تخصصی كانون های دانشجویی در آینده نزدیك

به گزارش دانلود عکس معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از طریق اندازی مجمع های تخصصی کانون های دانشجویی در آینده نزدیک اطلاع داد و اظهار داشت: در آئین نامه این مجمع مبحث ضوابط کلی فعالیتهای کانون ها هم باید اصلاحاتی صورت بگیرد تا شاهد تسهیل فعالیت این مجموعه ها باشیم.


به گزارش دانلود عکس به نقل از ایسنا، دکتر غلامرضا غفاری در نشست خبری نهمین جشنواره ملی رویش که به صورت مجازی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، عنوان کرد: در حوزه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشجویان، کانون ها از جایگاه ممتازی برخوردار می باشند. با وجود شرایط فعلی کشور از لحاظ شیوع ویروس کرونا، شاهد فعالیتهای خوبی از جانب کانون های دانشجویی هستیم. امیدواریم در سال تحصیلی پیش رو شاهد فعالیت کنشگران و فعالان دانشجویی در سطوح مختلف دانشگاه های کشور باشیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه جشنواره ملی رویش، با رویش های تازه و جدید مواجه بوده است؛ اگر سابقه این قسم از فعالیتهای دانشجویی را بررسی نماییم، در هر جشنواره با رویش های تازه مواجه بوده ایم. در این جشنواره که به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شده است، با تنوع فعالیتهای جدید مواجه هستیم که پنجره جدیدی را به سمت دانشجویان فعال در این عرصه باز می کند.
غفاری اضافه کرد: نزدیک به ۸۰ درصد کانون های دانشجویی دانشگاه های کشور، در این جشنواره حضور دارند که نشان از روحیه مشارکت و کنش گری آنها است.
دکتر غفاری افزود: ما به دنبال دانشگاه اجتماعی هستیم چونکه جنس فعالیتهای دانشجویی و کانون ها بعنوان یک میانجی و فعالیت نهادی، تعیین کننده برای تحقق دانشگاه اجتماعی است؛ فعالیتی که از جانب دانشگاه های اجتماعی انجام می شود، فعالیت داوطلبانه و برآمده از حس مسئولیت آنها نسبت به داخل و خارج از دانشگاه است. خوشبختانه در چندسال گذشته شاهد حضور گسترده دانشگاه ها در تحولات اجتماعی جامعه بوده ایم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد بینش، بصیرت و وسعت نظر در حوزه در میان مجموعه های دانشجویی هستیم که نشان داده است زمینه مناسب برای فعالیتهای اجتماعی دانشجویان فراهم گشته است. این فعالیت ها برای غنابخشی به فضای دانشگاهی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. امیدواریم در جشنواره های بعدی، شاهد حضور هرچه بیشتر فعالان دانشجویی و کنشگران فرهنگی باشیم.
وی اظهار داشت: جشنواره ملی رویش برآمده از مجموعه فعالیتهایی است که در طول یک فرایند دراز مدت شکل گرفته است. آنچه که در نهمین جشنواره رویش مورد توجه است، حضور ۸۶ دانشگاه در این جشنواره و حضور ۵ هزار و ۲۸۵ کانون است. همینطور در بخش فعالیتهای کانونی حدود بیش ۱۵ هزار فعالیت هم از جانب کانون ها ثبت شده است.
غفاری افزود: در بخش آثار و دستاوردهای کانونی که ۱۳۶۲ اثر به صورت فردی و ۲۱۶ اثر به صورت گروهی بوده است. فرهنگ کار جمعی و گروهی یکی از نکات مهم و تعیین کننده در فعالیتهای فرهنگی است که کانون های دانشجویی توانسته اند به خوبی این مساله را نهادینه کنند. ۱۲۶ ایده دانشجویی کانونی هم تاکنوننیز به جشنواره عرضه شده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: یکی از کارهای بسیار خوبی که در این دوره انجام شده است، پاس داشتن و احترام تکریم به فعالیت افرادی است که در سالهای گذشته در این حوزه فعالیت داشته اند؛ بنابراین بخش مسؤلیت اجتماعی (جایزه جهادگر آسمانی، حسین علی مرادی) در این راستا به جشنواره سال جاری اضافه گردید.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غفاری اظهار داشت: ۶۶ داور برای ارزیابی کانون ها، ۲۷ داور برای ارزیابی آثار، ۳ داور برای ارزیابی ایده ها و ۳ داور در حوزه مسئولیت های اجتماعی در این دوره از جشنواره رویش حضور داشتند.
وی در پاسخ به سوالی «درباره اقدامات این معاونت در حوزه ارتقای فعالیتهای فرهنگی و دانشجویی در یک ساله گذشته» بیان نمود: در وهله اول تمهیداتی را برای برگزاری جشنواره ملی رویش در دستور کار قرار دادیم؛ همینطور برپایه جلساتی که فعالان فرهنگی و مجموعه های کانونی داشتیم، توانستیم نهمین دوره از جشنواره ملی رویش را برگزار نماییم. در جهت شکل گیری دانشگاه اجتماعی، نیازمند حضور میانجی هایی برای تقویت این روند هستیم که کانون های دانشجویی فرهنگی دانشجویی، جزء اصلی ترین این میانجی ها هستند.
دکتر غفاری اضافه کرد: رغبت و توجه دانشجویان به این حوزه سبب شد تا شاهد رشد قابل توجه کانون های دانشجویی در طول یک ساله گذشته باشیم. باید به این نکته توجه داشته باشیم که بخش قابل توجهی از فعالیت کانون ها در حوزه اجتماعی و کمک به نقش آفرینی دانشجویان در مسائل جامعه است. همین مبحث سبب شد تا شاهد حضور فعالانه کانون ها عرصه های مختلف اجتماعی جامعه باشیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم همینطور در پاسخ به سوالی در ارتباط با راه اندازی مجمع تخصصی کانون ها تصریح کرد: برای شکل گیری این مجمع ها باید فرآیندهایی طی می شد که البته تلاشهای خوبی هم در این حوزه انجام شد. همینطور درخواست ها و پیشنهادهای خوبی از جانب دانشجویان داده شد که مراحل تصویب آن درحال اتمام است و در آینده نزدیک شاهد تأسیس مجمع های تخصصی خواهیم بود.
وی ادامه داد: اما در آئین نامه فوق مبحث ضوابط کلی فعالیتهای کانون ها هم باید اصلاحاتی صورت می گرفت تا شاهد تسهیل فعالیت این مجمع های این مجموعه ها باشیم که مقدمات این کار با هماهنگی دانشگاه ها و معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام و در چارچوب دستور پیشنهادی به دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاه ها ارسال شده است. در حال حاضر نیازمند مصوبه شورا هستیم که البته در مراحل انتهایی و نهایی قرار دارد. بعد از پیگیری های صورت گرفته و طرح بحث در جلسات شورا، مبحث جهت بررسی بیشتر به یکی از کمیسیون های تخصصی شورای اسلامی شدن دانشگاه ها ارجاع شده است که امیدوارم این کمیسیون در بررسی خود تسریع نماید.




منبع:

1400/03/19
11:49:54
5.0 / 5
1508
تگهای خبر: آثار , آموزش , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
دانلود عکس