وزیر علوم خبر داد

تعریف پست سازمانی برای ۲۵ درصد اعضای هیأت علمی دانشگاه ها

تعریف پست سازمانی برای ۲۵ درصد اعضای هیأت علمی دانشگاه ها

وزیر علوم از تعریف پست سازمانی برای ۲۰ تا ۲۵ درصد اعضای هیأت علمی در دانشگاه ها اطلاع داد و اظهار داشت: در بازبینی و اصلاح آئین نامه جدید میتوان برای اعضای هیات علمی پست سازمانی تعریف کرد.


به گزارش دانلود عکس به نقل از ایسنا، دکترمنصور غلامی در جلسه ۳۵۷ شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ضمن بیان این مطلب اظهار نمود: بر مبنای مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی در اسفندماه، وزارتین علوم و بهداشت موظف شده اند آئین نامه ارتقا را پیشنهاد و بازبینی کرده و آنرا در شورا به تأیید و تصویب برسانند.
وزیر علوم اضافه کرد: با عنایت به این که مراکز بزرگی از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به لحاظ تخصص و تنوع رشته ای وجود دارد، تقریباً از اواخر فروردین ماه کار شروع و پیگیری ها شروع شد و نظرخواهی های جامعی از اقشار مختلف و متخصصان و اعضای هیئت علمی به عمل آمد و جمع بندی هایی انجام گردید. رویکرد وزارت بهداشت به این مورد طبعاً تخصصی تر بوده است و در این حوزه همکاری هایی با وزارت علوم داشته است. در عین حال نکته این است که باید گزارش ها تلفیق شود، چون که یک آئین نامه ارتقا وجود دارد و نباید چارچوب ها متفاوت باشد.
وی افزود: علت این که فرصت کمی برای عرضه مجموعه تهیه شده وجود داشت، این بود که پیشبینی در زمینه مدیریت زمان برای تهیه پیشنهادها با دقت همراه نبود و ما تلاش داشتیم کل اعضای دخیل در تدوین آئین نامه را به جلسه بیاوریم تا نظرات بهتر و دقیق تری دریافت شود.
دکتر غلامی بیان نمود: آنچه در پیش نویس آئین نامه عرضه شده، بعد از اعمال نظرات و پیشنهادات و تلفیق مباحث بر مبنای نظر شورایعالی انقلاب فرهنگی تبدیل به آئین نامه ارتقا می شود. حتما در نخستین فرصت جلسه ای با دانشگاه آزاد ترتیب داده می شود تا نظرات و دیدگاه ها و پیشنهادهای آنان اعمال شود.
وزیر علوم تصریح کرد: نکته دیگر این که مأموریتی برای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه وجود دارد و درحال اجراست. بازدهی بیشتر باید در آئین نامه مدنظر قرار گیرد و بهبود و توسعه مأموریت ها باید در دستور کار باشد. در این بازبینی تلاشمان این است که برای بهبود و رفع نقدها به آئین نامه قبلی، پیشنهاداتی عرضه شود.
به نقل از ایشان، در تشکیلات دانشگاه ها باید پست سازمانی تعریف شود که هر وقت این پست خالی از نیرو شد، نفر دیگری جایگزین آن شود. میتوان ۲۰ تا ۲۵ درصد تعداد اعضای هیأت علمی را به صورت پست سازمانی تعریف کرد.
به گزارش مرکز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم در این نشست در سخنانی اظهار نمود: در خیلی از جلسات در حوزه آموزش و تدوین آئین نامه ارتقا در وزارت علوم حضور داشته ام و معتقدم بسیار کار سخت، پرارزش و عمیقی صورت گرفته و جای تقدیر دارد، اما چند مساله باید مورد توجه قرار گیرد. در دانشگاه های علوم پزشکی تعداد زیادی رشته های علوم انسانی مانند روانشناسی، مدیریت اقتصاد و کتابداری عرضه می شود و هیأت علمی دارند و دانشجو تربیت می شود. نمی توان این رشته ها را با آئین نامه علوم پایه و پزشکی سنجید و باید متناسب با آئین نامه های بخش پژوهش در وزارت علوم ارزیابی شوند. نکته دیگر این که تلقی از ترفیع به معنای انجام وظایف سالیانه است. ارتقا صرفا با انجام وظایف سالیانه امکان پذیر نیست، ازاین رو یا باید معنای ترفیع را تغییر داد یا پیوند این دو را از بین برد.
وی ضمن اشاره به نکاتی در مورد ماده چهار و مبحث تجاری سازی، اضافه کرد: تجاری سازی خیلی خوب است و به دانشگاه کمک می نماید، اما در ارتقای هیأت علمی که مرتبه ای بالاتر از فرهیختگی است، نمی تواند نقش تعیین کننده و جایگزین داشته باشد. برقراری پیوند با شرکت ها نباید باعث برخورداری از مزایا شود. امتیازهای این حوزه برای ۵۰ درصد اعضای هیأت علمی کشور که در رشته های علوم انسانی مشغول خدمت هستند، قابلیت اجرا ندارد. نظریه پردازی در سه قالب نقد، نوآوری و نظریه اصیل، فعالیتی بسیار برجسته و عمیق است و نباید آنرا در حد چند مقاله پژوهشی فروکاست. کسی که نظریه اصیل و نوآوری دارد، می تواند سرآمد پژوهشی باشد، نه آن کسی که از جایی پول بیشتری جذب می کند. نباید کاسب کاری جایگزین فرهیختگی شود.
سلیمی تصریح کرد: در حوزه هنر هم باید اظهار داشت که خیلی از فعالیتهای هنری پرارزش هستند، اما کار آکادمیک نیستند که بر مبنای آنها کسی بخواهد امتیاز استادی بگیرد. اگر کار پژوهشی در این حوزه انجام شده باشد و فرد فعالیت پژوهشی خویش را دراین قالب عرضه کرده باشد، میتوان آنرا مورد توجه قرار داد.
دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم در این نشست در سخنانی اظهار نمود: اولاً در بحث روشی، به دانشگاه آزاد ابلاغ گردید که این دانشگاه اصلاحات خویش را برای درج در آئین نامه ارتقا تدوین کند. برخورد با دانشگاه آزاد در این حوزه مانند برخورد به مثابه شهروند درجه دو است. فلسفه نگاه دانشگاه آزاد، دولتی است و مأموریت دانشگاه و تناسب آن با هیأت علمی مهم نیست و حرکت دانشگاه را با مأموریت تطبیق نمی دهیم. ابتدا مأموریت گرایی و سپس ارتقا مهم می باشد و مگر می شود بدون توجه به مأموریت گرایی، در ارتقا موفق بود.
وی ادامه داد: ارتقاء فرد باعث ارتقاء سازمان نمی گردد و این اشکال در آئین نامه قبلی وجود داشت. سازمان دراین شرایط غنی تر نخواهد شد، چون هیچ ارتباطی بین ارتقای افراد و تحقق مأموریت های محول به سازمان وجود ندارد. در مساله آموزش و پاسخگویی دانشگاه هم مشکلاتی وجود دارد. بنابراین روح مأموریت بر این آئین نامه حاکم نیست. بین مأموریت و اقتصاد آموزش عالی و ارتقای سازمان و فرد باید تناسب وجود داشته باشد آنچه در این آئین نامه مورد توجه بوده، ارتقای فرد است.
طهرانچی بیان نمود: اشکال دیگر این است که آئین نامه کار تیمی را پشتوانه نمی داند. استادیار کسی است که در تیم استاد قرار می گیرد. همینطور طبق این آئین نامه، ارتقاء امری خطی است. بدون برگزاری کرسی نظریه پردازی، هیچ استایاری نباید استاد شود، بدون توجه به این مورد نمی توان جهش را شاهد بود.



1400/04/01
20:02:50
5.0 / 5
206
تگهای خبر: آموزش , دانشجو , دانشگاه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
دانلود عکس