رئیس مركز مشاوره دانشگاه تهران هشدار داد

افزایش مراجعه به مراكز مشاوره در صورت بازگشایی دانشگاه ها

افزایش مراجعه به مراكز مشاوره در صورت بازگشایی دانشگاه ها

به گزارش دانلود عکس رییس مرکز مشاوره دانشگاه تهران از افزایش مراجعه به مراکز مشاوره در صورت بازگشایی دانشگاه ها آگاهی داد و اظهار داشت: اگر کلاس های حضوری دانشگاه ها با حضور دانشجوها تشکیل گردد تصورم این است که ما با مراجعه حضوری بیشتری مواجه خواهیم بود و ممکنست در زمینه نیروی انسانی مشکل پیدا نماییم.


به گزارش دانلود عکس به نقل از ایسنا، دکتر حمید پیروی به تشریح کارهای مرکز مشاوره دانشگاه تهران پرداخت و اظهار داشت: یکی از اقدامات متمایز دانشگاه تهران که در ارزیابی مراکز مشاوره مورد توجه قرار گرفت طرح همدلی بود که بعد از تصویب در هیأت رئیسه دانشگاه، ما با بیش از ۲۰ هزار دانشجو مصاحبه تلفنی انجام دادیم و نیازهای جدی این دانشجویان را بررسی کردیم و دانشجویانی که نیاز به حمایت داشتند تحت پوشش قرار دادیم و خدمات مختلف روانشناختی ارائه دادیم و خوشبختانه این یکی از طرح های بسیار موفق بود و تا اختتام شهریور ۱۳۹۹ ادامه داشت که با رضایت دانشجویان نیز مواجه گردید. پس از اختتام طرح همدلی بلافاصله ما طرح «خوش آمد گویی» به دانشجویان ورودی جدید را داشتیم که اثرات خوبی ایجاد کرد. همچنین ما از فرودین ما ۱۳۹۹ بعنوان نخستین دانشگاهی در سطح کشور بودیم که وبینارهای با موضوعات بهداشت روانی را برگزار کردیم و برمبنای همان مسئولیت اجتماعی این وبینارها منحصر به دانشجویان دانشگاه تهران نبود و تمام دانشجویان از سراسر کشور در این وبینارها شرکت کردند.
ایشان در ادامه اشاره کرد: در حالی که خیلی از مراکز مشاوره دانشگاه ها تعطیل بودند، ما وبینارهای تخصصی ویژه کارشناسان و کارکنان مراکز مشاوره را داشتیم و این مساله را ادامه دادیم و در حقیقت هر هفته یک نشست تخصصی جدی را در کنار سایر کارهای مرکز برگزار کردیم.
پیروی اظهار نمود: انعطاف، سرعت عمل و پیشگام بودن در ارائه خدمات را از خاصیت خدمات ارائه شده در سال ۱۳۹۹ و همزمان با همه گیری کووید ۱۹ برشمرد و اصرار کرد که مجموعه کارهای مرکز در سال ۱۳۹۹ هم باکیفیت و هم با سرعت انجام شد و این مساله انعطاف مرکز را در این ایام نمایان کرد.
رییس مرکز مشاوره دانشگاه تهران ضمن اشاره به اهمیت ارائه خدمات در زمینه بهداشت روان، تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا قابلیت های حوزه بهداشت روان را نشان را داد که اولا نباید از اهمیت حوزه بهداشت روان غافل بشویم، دوم فضای مجازی فرصت بسیار خوبی داد تا ما بتوانیم با استفاده از قابلیت های فضای مجازی خدمات بیشتری ارائه بدهیم. بعنوان مثل ما قبلاً حداکثر یک یا دو کارگاه برگزار می کردیم با حضور تعداد محدود به علت این که فضای آموزشی نداشتیم ولی امروز با استفاده از فضای مجازی هر روز یک کارگاه های آموزشی (با حضور ۶۰۰-۷۰۰ نفر) برگزار می گردد و حتی گاهی اوقات دو برنامه در یک روز برگزار می گردد که در برگزاری کارگاه های حضوری، این امکان وجود نداشت. از طرفی قبلاً وقتی دانشجویان تحصیلشان اختتام می یافت پس از رفتن از مجموعه دانشگاه، ارتباطی با آنها نبود، ولی امروز مزیت استفاده از فضای مجازی این امکان را در اختیار دانشجویان از سراسر ایران و حتی از خارج از کشور قرار داده تا بتوانند در وبینارهای رایگان ما شرکت نمایند.
وی با تکیه بر این که ما در مرکز مشاوره هیچ گاه این اقدامات را برای کسب امتیاز انجام ندادیم تصریح کرد: حتی اگر این فعالیت ها هم را انجام نمی دادیم، دانشگاه تهران به لحاظ گستردگی و ساختاری که به لحاظ نیروی انسانی (مرکز مشاوره) که دارد و خدماتی که ارائه می کند بازهم می توانست در این رتبه قرار بگیرد و اقداماتی انجام شده، کارهایی بود که ما معتقد بودیم باید صورت بگیرد و صورت گیرد و در هیچ سالی در انجام فعالیت ها به هیچ وجه به فکر کسب امتیاز نبودیم و حتی ما معتقدیم این فعالیت ها کافی نیست و مجموعه مشکلات بیشتر از برنامه های است که ما انجام می دهیم و امیدوارم با فعالیت بیشتری انجام وظیفه کنیم؛ چونکه حوزه بهداشت و سلامت روان یکی از چالش های جدی تمام دنیاست و مجامع بین المللی، WHO و همه بر مساله بهداشت روانی تاکید دارند و به ویژه بر سلامت نوجوانان و جوانان تاکید دارند و نگران شرایط سلامت روانی بوِیژه پس از پاندمی کرونا هستند.
رییس مرکز مشاوره دانشگاه تهران اظهار داشت: هم اکنون بیشترین خدمات (۸۵ تا ۸۷ درصد) به دانشجویان ارائه می شود و تقریباً ۱۲ درصد از مراجعان مرکز کارکنان و مراجعان آزاد هستند که از خدمات مرکز استفاده می نمایند ولی این که از اپلیکیشن استفاده بکنند این اتفاق نیفتاده است ولی در برنامه جدید این مساله مد نظر هست که اعضای محترم هیأت علمی و کارکنان خدمات الکترونیکی دریافت نمایند و ما اعلام کردهایم که نیاز است خدمات ویژه ای به اعضای هیأت علمی، کارکنان و اعضای خانواده آنها داده بشود و تاکید هم دارم که در زمینه سلامت روانی اعضای هیأت علمی و کارکنان و خانواده آنها باید کار ویژه ای صورت بگیرد و امیدوارم حوزه های مربوطه مثل معاونت اداری مالی و مدیریت منابع اهتمام ویژه ای روی سلامت (جسم و روان) اعضای هیأت علمی و کارکنان داشته باشند که بطور قطع با تضمین و تامین سلامت جسمی و روانی کارکنان، کارایی و راندمان سازمان نیز افزایش خواهد یافت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر پیروی در پاسخ به این پرسش که در صورت بازگشایی دانشگاه ها و برگزاری کلاس های حضوری، آیا این آمادگی در مرکز مشاوره برای ارائه خدمات مشاوره ای به ویژه در ارتباط با مسائل ناشی از همه گیری ویروس کرونا وجود دارد، اظهار داشت: در طول این مدت تمام مراکز و شعبات مرکز مشاوره فعال بودند و دورکاری با حداقل نفرات صورت گرفت، پس آمادگی که از پیش از کرونا بوده است وجود دارد و حتی توانمندی کارشناسان ما در طول این مدت ارتقا پیدا کرده و از جانب دیگر در فضای مجازی هم تسلط خوبی پیدا کردیم و اگر دانشگاه ها با حضور دانشجوها تشکیل گردد تصورم این است که ما با مراجعه حضوری بیشتری مواجه خواهیم بود که شاید در زمینه نیروی انسانی مشکل پیدا نماییم که البته خوشبختانه دانشگاه به این جمع بندی رسیده است که این حوزه به خصوص باتوجه به حضور دانشجوها باید تقویت بشود و اقداماتی هم در این حوزه صورت گرفته است.

وی در انتهای سخنان خود ضمن اشاره به اجرای برنامه دانشگاه بدون دخانیات، اظهار داشت: چندسالی بود که دانشگاه تهران با تصویب مصوبه ای در شورای فرهنگی و هیأت رئیسه، مصمم بود به سمت دانشگاه بدون دخانیات برود که در این رابطه جلسات متعدی با حضور تشکل ها و استادان و مسئولان انجام شد و کارهای پژوهشی و علمی از سال ۹۴ آغاز شد و اجرای آن هم از خرداد ۱۴۰۰ شروع شد.




منبع:

1400/04/02
22:35:49
5.0 / 5
942
تگهای خبر: آموزش , خدمات , دانشجو , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
دانلود عکس