وزیر علوم در جمع خبرنگاران تأكید كرد

تقویت نقش نظارتی هیأت امنای دانشگاهها نخستین و فوری ترین برنامه من خواهد بود

تقویت نقش نظارتی هیأت امنای دانشگاهها نخستین و فوری ترین برنامه من خواهد بود

به گزارش دانلود عکس وزیر علوم با تاکید بر این که نقش نظارتی هیأت های امنا در دانشگاه ها مغفول مانده است، اظهار داشت: از آنجا که دانشگاه ها مستقل هستند و مجلس به آنها اجازه داده است که هیأت های امنا داشته باشند تا بر طبق شرایط وضعیت و مزیت های نسبی خود قوانین و مقررات تعیین کنند اما نقش نظارتی این هیأت ها مغفول مانده که تقویت این نقش نخستین و فوری ترین برنامه من در وزارت علوم خواهد بود.


به گزارش دانلود عکس به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل در آیین تحویل مسند وزارت علوم در جمع خبرنگاران به با اهمیت ترین اولویت خود در وزارت علوم اشاره نمود وگفت: نخستین نکته ای که ما در وزارت علوم باید به آن دقت کنیم این است که آینده سازان و آینده داران کشور تحت مدیریت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای آموزش پژوهش محور و پژوهش آموزش محور قرار دارند و اعضای هیأت علمی باید بدانند در کلاس آنها دانشمندان، اندیشمندان، متفکران، روسای جمهور، وکیلان، هنرمندان، ورزشکاران و همه بزرگان آینده کشور حضور دارند ؛پس اول باید قدر سرمایه هایی که در وزارت علوم با آن سروکار داریم، بدانیم و تلاش نماییم که آنها قدر بینند و بر صدر بنشینند.
وی در ادامه تاکید کرد: نهایت تلاش خودرا خواهیم کرد که آموزش پژوهش محور را سرلوحه کار خود در آموزش عالی قرار دهیم و پژوهش ما نیز آموزش محور باشد؛ یعنی در پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری باید شیوه پژوهش به دانشجویان آموزش داده شود و تلاش مان را خواهیم کرد تا نقش دانشگاه ها در مدیریت جامعه بیشتر بوده و اثرگذاری بالاتری داشته باشد و مردم ما احساس کنند که نقش دانشگاه ها در پیشرفت کشور جدی است.
وزیر علوم اشاره کرد: برنامه مدونی که در وزارت علوم خواهم داشت و جزو اهداف من می باشد این است که تحقیقات را در دانشگاه ها کاربردی نماییم. همانطور که می دانیم تحقیقات به سه دسته "بنیادی"، " کاربردی" و "بنیادی، کاربردی و توسعه ای "تقسیم می شوند که هم اکنون بیشتر برای تحقیقات بنیادی برنامه ریزی شده است و نظام سنجشی و انگیزشی تدوین شده است، اما من تلاش خواهم کرد که ضمن حفظ موقعیت و جایگاه علمی کشور که رتبه اول رشد علمی در منطقه را داریم که در نتیجه تحقیقات بنیادی به دست آمده است؛ نهایت تلاش خودرا خواهم کرد که سیستم جدید انگیزشی و سنجشی ایجاد کنم که تحقیقات کاربردی بروز و ظهور بیشتری داشته باشد و بخش قابل توجهی از پتانسیل های تحقیقاتی کشور به این سمت سوق پیدا کند.
دکتر زلفی گل به برنامه وزارت علوم درباب توسعه آموزش عدالت محور اشاره نمود و اظهار داشت: خوشبختانه وزارت علوم در دوره مدیریت قبلی برای دوران پساکرونا مطالعات خوبی را انجام داده است و ما از این مطالعات استفاده خواهیم کرد اما با باز شدن دانشگاه ها اهتمام خواهیم کرد از تجربه دوران کرونا در حوزه آموزش استفاده نمائیم. بطورمثال وقتی اساتید ما در کلاس تدریس می کنند ما سیستم انگیزشی، سنجشی و ترغیبی راه اندازی خواهیم کرد که اساتید بصورت آنلاین و مجازی هم برنامه ای برای دانشجویانی که در کلاس حضوری حاضر نبودند، استفاده کنند. بدین سبب از تجربیات دوره کرونا بعنوان بسته تکمیلی در جهت تقویت آموزش مجازی استفاده خواهیم کرد.
وزیر علوم اشاره کرد: ما می توانیم با بهره گیری از تجربیات دوره کرونا و آموزش مجازی برای حضور مجازی در سمینارها، همایش ها و نشست های علمی استفاده نمائیم و از افراد بصورت مجازی در این برنامه های مجازی حضور پیدا کنند و در امتداد دیپلماسی علمی نیز می توانیم از دانشمندان بین المللی بصورت مجازی در برنامه ها دعوت به عمل بیاوریم. بدین سبب ما قسمتی از آموزش مجازی که منجر به تقویت آموزش عدالت محور شده است را با یک سیستم انگیزشی استفاده خواهیم کرد.
وی در آخر اشاره کرد: یکی از فوری ترین برنامه هایی که از ابتدا در آموزش عالی انجام خواهم داد این که با وجود این که دانشگاه های ما مستقل هستند و مجلس شورای اسلامی به آنها اجازه داده است که هیأت امنا داشته باشند و هر دانشگاهی بر طبق قوانین و مقررات خود و باتوجه به سلیقه ای که دارد و همین طور با تاکید بر شرایط و مزیت های نسبی، قوانین و مقررات خاص خودرا پیاده کند، اما نقش نظارتی هیأت های امنا در دانشگاه ها مغفول مانده است. پس اهتمام می کنم در نخستین فرصت این نقش را اصلاح کنم و از این پتانسیل برای راندمان علوم آموزش و پژوهش استفاده کنم.




منبع:

1400/06/09
10:05:33
5.0 / 5
966
تگهای خبر: آموزش , دانشجو , دانشگاه , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
دانلود عکس