آخرین تصمیم وزارت علوم درمورد بازگشایی دانشگاه ها و واکسیناسیون دانشجویان

آخرین تصمیم وزارت علوم درمورد بازگشایی دانشگاه ها و واکسیناسیون دانشجویان

به گزارش دانلود عکس وزیر علوم با تکیه بر این که بازگشایی حضوری دانشگاه ها نیازمند تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا است، اظهار داشت: هم اکنون منتظر دستور وزارت بهداشت برای شروع واکسیناسیون دانشجویان هستیم و بعد از اتمام واکسیناسیون درمورد بازگشایی دانشگاه ها تصمیم گیری خواهد شد.


به گزارش دانلود عکس به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل با حضور در یک برنامه تلویزیونی به تشریح برنامه ها و سیاست های وزارت علوم در دولت سیزدهم پرداخت و اظهار داشت: درمورد نحوه آموزش دانشجویان همزمان با شروع سال تحصیلی جدید تصمیم گیری نهایی برعهده ستاد ملی مقابله با کرونا می باشد و ما موظف هستیم از تصمیمات این ستاد درمورد آموزش مجازی یا حضوری تبعیت نماییم.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: هم اکنون دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی که فعالیتهای آزمایشگاهی و میدانی داشتند در دانشگاه ها حضور دارند اما درمورد بازگشایی دانشگاه ها منتظر نظر ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم.
وزیر علوم از آمادگی زیرساخت های دانشگاه ها برای آغاز آموزش مجازی دانشجویان اشاره نمود و اظهار داشت: خوشبختانه در مدت انتشار کرونا دانشگاه ها آمادگی های خوبی برای عرضه آموزش های مجازی و الکترونیکی پیدا کرده اند و هم اکنون زیرساخت های این مراکز هم از نظر نرم افزاری و هم از نظر سخت افزاری برای عرضه آموزش های مجازی همزمان با شروع سال تحصیلی جدید آماده است.
زلفی گل از واکسیناسیون اغلب اعضای هیات علمی دانشگاه ها و کارمندان این مراکز اطلاع داد و اظهار داشت: برای آغاز واکسیناسیون دانشجویان منتظر دستور وزارت بهداشت هستیم و پس از واکسیناسیون دانشجویان می توانیم درمورد بازگشایی دانشگاه ها تصمیم گیری نماییم.
او همینطور به تحولات وزارت علوم طی چهار دهه گذشته اشاره نمود و اظهار داشت: وزارت علوم در چهار دهه گذشته اتفاقات خوبی را پشت سر گذاشته است و ما در دهه اول با ترویج علم، در دهه دوم با تاسیس دوره های دکتری در سال 65 و تولید علم، در دهه سوم استانداردسازی، پژوهش و در دهه چهارم هم در جهت تولید ثروت از علم و تبدیل علم به علم و فناوری حرکت کردیم.
او همینطور با تکیه بر این که نقش دانشگاه ها در رفع مشکلات جامعه و مدیریت کشور شکل گرفته است، اظهار داشت: باید نوع نگاه ما به دانشگاه ها تغییر پیدا کند و به این باور برسیم که دانشگاه ها می توانند در حل مشکلات جامعه نقش موثری ایفا کنند. به همین جهت لازم است سیستم های مدیریتی و انگیزشی دانشگاه ها مورد بازبینی قرار بگیرند تا هم بتوانیم از دستاوردهای علمی صیانت نماییم و هم این که بخشی از پتانسیل های آموزشی و پژوهشی را به سمت نیازهای جامعه هدایت نماییم تا بتوانیم به معنای واقعی در جهت تولید علم حرکت نماییم.
زلفی گل همینطور تصریح کرد: یکی از چالش های ما در سیستم مدیریت جامعه این است که موفقیت ها اغلب جنبه فردی داشته اند و ما در وزارت علوم برنامه داریم تا با ایجاد سیستمی دقیق این موفقیت ها را به جنبه جمعی تبدیل نماییم به صورتی که خروجی آن به پیشرفت های علمی کمک کنند. ضمن این که تحقیقات ما بگونه ای حرکت نماید که تا بتوانیم از دانش تولید ثروت داشته باشیم.
وزیر علوم با تکیه بر این که تحقیقات کاربردی در دانشگاه ها باید بیشتر از گذشته مورد توجه قرار بگیرد، اظهار داشت: تابحال وضعیت بگونه ای بوده است که اغلب تحقیقات ما بنیادی بوده اند که البته ما ضمن احترام به این نوع تحقیقات تلاش می نماییم سیستم مدیریتی ای ایجاد نماییم که تحقیقات کاربردی هم مورد توجه قرار بگیرند تا دانشجویان به سمت تحقیقات تکمیلی هدایت شوند که البته موفقیت در این نگاه نیازمند راه اندازی یک سیستم منسجم دقیق است.
او همینطور راه اندازی سیستم نظام پیشنهادات و بازبینی در قوانین را از مهم ترین برنامه های حوزه پژوهش در وزارت علوم عنوان نمود و اظهار داشت: امیدواریم با اجرای این دو برنامه بتوانیم به معنای واقعی در جهت تحقیقات کاربردی حرکت نماییم.
وزیر علوم با تکیه بر این که وزارت خانه های علوم و آموزش و پرورش اهمیت ویژه ای در توسعه کشور دارند، اظهار داشت: ما باید باور داشته باشیم این وزارت خانه ها یک وزارت خانه مصرفی نیستند و هرچقدر برای آموزش نسل آینده هزینه نماییم در واقع بهترین نوع سرمایه گذاری را انجام داده ایم به همین جهت لازم است نوع نگاه ما به آموزش تغییر کند و با حمایت های بودجه ای به عرصه آموزش زمینه های توسعه آینده را تقویت نماییم.
زلفی گل به برنامه وزارت علوم در جهت دستیابی به مرجعیت علمی اشاره نمود و اظهار داشت: در واقع همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید می کند آرمان های ما باید بگونه ای باشد که زبان فارسی یک زبان مرجع قرار بگیرد در عرصه علم هم باید دستیابی به مرجعیت علمی هدف ما قرار بگیرد که البته زمینه های این هدف هم اکنون مهیا است و ما تعداد زیادی مجلات علمی در کشور داریم که اگر برنامه ریزی درستی صورت بگیرد و بازبینی در کیفیت نشریات اتفاق بیفتد ما می توانیم یک پایگاه استنادی برای سایر کشورها در حوزه علم محسوب شویم.
او همینطور تصریح کرد: هم اکنون 300 دانشمند ما عضو یک درصد دانشمندان برتر دنیا هستند و لازم است از این پتانسیل ها در جهت تقویت جایگاه علمی خود استفاده نماییم. همچنان که بیشتر از 630 میلیون جمعیت در کشورهای همسایه ما وجود دارد و ما می توانیم با رفت و آمد دانشجویان، اعضای هیات علمی و تاسیس آزمایشگاه های مرجع شرایط را بگونه ای رقم بزنیم که به جای عبور سرباز از مرزهای کشورهای همسایه، دانشمند و تاجر عبور کنند.
وزیر علوم تصریح کرد: باید رویکرد دیپلماسی علمی در کنار دیپلماسی سیاسی و فرهنگی مطرح شود و از این دیپلماسی بعنوان یکی از حلقه های اساسی ارتباط گیری با کشورهای همسایه استفاده گردد تا بتوانیم به هدف مرجعیت علمی دست یابیم.
زلفی گل از کمبود سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی انتقاد نمود و اظهار داشت: هم اکنون این سهم در کشور ما به زیر نیم درصد می رسد به صورتی که گاهی حتی همین میزان از بودجه هم وقتی در دانشگاه ها تقسیم می شود روسای دانشگاه ها به سبب مشکلات بودجه ای آنرا برای سایر نیازهای جاری خود هزینه می کنند. این در حالیست که کشورهای توسعه یافته چهار درصد از تولید ناخالص خویش را به پژوهش اختصاص می دهند و تا وقتی که سهمی برای پژوهش در بودجه های کشوری در نظر گرفته نشود نمی توان انتظار تقویت این عرصه را داشته باشیم.
او در آخر به مهم ترین چالش های آموزش عالی اشاره نمود و اظهار داشت: بازگشایی دانشگاه ها یکی از این چالش ها است که با آن مواجه هستیم ضمن این که باید برنامه ریزی های اساسی برای دوران پساکرونا اتخاذ نماییم چونکه آموزش و پژوهش ما در دوران پساکرونا دیگر به وضعیت سابق برنمی گردد و ما همچنان از آموزش مجازی استفاده خواهیم کرد. همینطور بازسازی آزمایشگاه ها، کارگاه ها، مکان های رفاهی و ورزشی و همینطور تقویت ارتباطات و تعاملات بین المللی به روش هایی همچون حضور در همایش ها، سمینارها و اعطای فرصت های مطالعاتی از دیگر چالش های این عرصه است که باید مورد توجه قرار بگیرد.




منبع:

1400/06/15
11:08:41
5.0 / 5
137
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
دانلود عکس