نقد و بررسی سریال مهدویان در یك نشست دانشجویی

زخم کاری سریالی پرمخاطب که ماندگار نمی گردد

زخم کاری سریالی پرمخاطب که ماندگار نمی گردد

آرش فهیم بر این باور است که سریال «زخم کاری» با فیلم نامه ای که پر از حفره و ابهام است، از 10 نمره بیشتر از پنج نمی گیرد. او با مقایسه سریال مهدویان با کتاب حسینی زاد که از آن اقتباس شده است، می گوید: برخلاف کتاب نمی توانیم سریال «زخم کاری» را یک اثر اجتماعی خاصی قلمداد نماییم.


به گزارش دانلود عکس به نقل از ایسنا، سریال «زخم کاری» طی روزهای گذشته با پخش قسمت پانزدهم به فصل اول خود تمام کرد و نظرات متفاوتی هم پیرامون آن شکل گرفت. عده ای بر این باور هستند که این مجموعه اقتباسی در عرصه شبکه نمایش خانگی، به سبب توانایی بالای اش در جذب مخاطب، ماندگار خواهد شد. عده ای دیگر اما با مخالفت نسبت به این موضوع، بر این عقیده اند که هرچند جذابیت و داشتن مخاطب خاصیت مهمی تلقی می شود، اما جذب قابل توجه مخاطب، تمام اهمیت یک اثر نیست و نمی توانیم بگوییم چون یک اثر مخاطب زیادی دارد، لزوما کار خوبی است.
نشست نقد و بررسی «زخم کاری» توسط انجمن اسلامی مستقل دانشگاه خوارزمی روز سه شنبه، بیست و سوم شهریور ماه بصورت مجازی اجرا شد. در این جلسه که با حضور یک منتقد همراه بود، صحبت هایی درباره نقاط قوت و ضعف این اثر با مشارکت دانشجویان زده شد که خبرنگار ایسنا به ارائه آن خواهد پرداخت.
آرش فهیم، منتقد در نشست نقد «زخم کاری» درباره نقاط قوت این سریال اظهار داشت: «به نظر من کار جدید محمدحسین مهدویان کار خیلی مهمی است. یعنی معتقد هستم اساسا مهم ترین سریال شبکه نمایش خانگی در این یازده سالی که این عرصه دارد کار می کند.»
بگفته این منتقد «زخم کاری» به چند دلیل مهم تلقی می شود که یکی از این دلیلهای توانایی بالا در جذب مخاطب است.
به عقیده فهیم اساسا یکی از عواملی که موجب می شود یک اثر مهم و قابل ارزیابی باشد، تعداد زیاد مخاطب است که «زخم کاری» این نقطه قوت را دارد. وی به حرف هایش افزود: «دلیل دیگر نیز این است که این سریال اهتمام دارد نگاهی اجتماعی به واقعیت های روز ایران داشته باشد. بعلاوه این که از این نظر نیز مهمست که یک دفعه دیگر اقتباس از آثار ادبی در سینما اتفاق افتاده است.»
فهیم، منتقد سینما و تلویزیون که در اسکای روم حاضر شده بود، در پاسخ به پرسشی که از او درباره خاصیت های یک سریال ماندگار پرسیده شد، اینچنین پاسخ داد: «می شود طولانی صحبت کرد که چرا زخم کاری با وجود این که فروش بالایی داشته است اما در مجموع اثر باارزش و ماندگاری نیست. یکی از دلایلش این است که در مسئله فیلم نامه نویسی و متنی که تبدیل به تصویر شده است، نقاط ضعف فراوانی وجود دارد. همین طور کار حفره های زیادی در شخصیت پردازی، طرح مسئله و طرح محتوا نیز دارد.»
وی افزود: «به طور کلی ضعف های مختلفی در اجرای صحنه ها وجود داشت که می توانست خیلی تکان دهنده تر باشد و مخاطب را درگیرتر کند.»


بگفته این منتقد، سریال «زخم کاری» یک اثر اقتباسی است و آنچه سبب شده تا اثری که سریال از روی آن اقتباس شده ماندگار شود، این است که انسان قرن چهاردهم و پانزدهم اروپا و شرایط اجتماعی و اقتصادی آن زمان را به خوبی نشان داده و سبب شده این اثر برای همیشه جاودان باقی بماند.
وی درباره مشکل اصلی که سبب شده است «زخم کاری» تبدیل به یک اثر ماندگار نشود، اظهار داشت: «مشکل اصلی سریال این است که برخلاف متن اولیه اقتباسی، هیچ توانایی ای در ترسیم و بازنمایی شرایط خاص و امروز ایران ندارد و آدم هایی که ما در کار مشاهده می نماییم، خیلی شباهتی به آدم هایی که ندارند که در اطراف خود می بینیم.»
این منتقد بر این باور است که فضاسازی داخل سریال ضعیف است. او درباره این مساله افزود: «منظورمان از فضاسازی در اینجا ارتباط بین آدم ها و افراد و موقعیتی است که در آن قرار گرفتند. حتی روابط عاشقانه ای که می بینیم برایمان قابل باور نیست و این یکی از نقاط ضعفی است که فیلنامه دارد. در اجرا و کارگردانی نیز مهدویان نتوانسته این روابط را بصورت باورپذیری دربیاورد.»
این منتقد در پاسخ به سوالی که از او درباره نظرش نسبت به فلش بک ها پرسیده شد، اظهار نمود: «من فکر می کنم فلش بک ها به جز مورد مالک و منصوره که نشان داد در گذشته تعاملی بین آنها بوده است، در بقیه موارد کارکردی نداشته و به نظرم مشکل اصلی سریال همین است.»
بگفته وی در سریال «زخم کاری» ما یک درگیری را بین مالک و خاندانی مشاهده می نماییم که اصلا معین نیست که علت این درگیری از کجا نشأت می گیرد.
فهیم درباره همین مسئله اظهار نمود: «چیزی که به ما نشان داده می شود این است که مالک هر چیزی که دارد از این خانواده است اما سوالی که وجود دارد این است که چه اتفاقی رخ داده که سبب شده او بخواهد فردی را که به صورتی نقش پدرش را دارد به آسانی با دستان خود خفه کند. این بزرگترین حفره روایت سریال «زخم کاری» است که به شدت به کار زخم کاری وارد کرده است.»
این منتقد افزود: «درباره شخصیت سمیرا نیز این مشکل و ابهام وجود دارد که تبدیل به پاشنه آشیل سریال شده است. گویی کارگردان به نحوی خواسته است تا همه چیز را درباره شخصیت ها پنهان نگاه دارد. فکر می کنم با فیلم نامه ای که پر از حفره و ابهام است، از ۱۰ نمره بیشتر از پنج نمی توان به این سریال داد.»
به عقیده فهیم این پنج نمره نیز به این علت است که اولا سریال توانسته است تا مخاطب را با خود همراه کند و دوما بازی خوب بازیگران همچون جواد عزتی نقطه قوتی برای اثر شمرده می شود.


وی درباره کیفیت کار بازیگران نیز اظهار نمود: «خانم حاتمی و آقای امینی تبار یکی از نقاط ضعف کار به منزله بازیگری شان محسوب می شوند که نتوانستند با بازیگران قدیمی تر سریال کنار بیایند. کاراکتر میثم خیلی فراز و نشیب دارد و در بعضی مواقع در صورتیکه نیاز دارد فعال تر باشد خیلی منفعل و آرام برخورد می کند؛ مثل مورد خودکشی مائده که توقع می رفت حس درد و رنج را بهتر بتواند نشان بدهد.»
این منتقد همین طور ضمن اشاره به این نکته که سریال «زخم کاری» دارای خشونت زیادی است، اظهار داشت: «وقتی می گوییم سریال زخم کاری دارای جذابیت است یکی از نشانه های این جذابیت خشونت زیاد است. این روش ها شاید در کوتاه مدت مخاطب جذب نماید و فروش را بالا ببرد اما در طولانی مدت چون ذهن مخاطب به چنین صحنه هایی عادت می کند، به مرور فراموش می شود.»
فهیم در پاسخ به پرسشی که از او درباره تفاوت سریال با کتابی که اثر از آن اقتباس شده است، پرسیده شد، اظهار نمود: «متن کتاب نسبت به خود سریال خیلی رادیکال تر و بی پرواتر نوشته شده اما سریال خیلی محافظه کارانه تر تولید شده است. برخلاف کتاب نمی توانیم سریال زخم کاری را یک اثر اجتماعی خاصی قلمداد نماییم.»
این منتقد سینما و تلویزیون در آخر این جلسه ضمن اشاره به این نکته که اختتام بندی سریال نیز در ادامه اتفاقات دیگر ساده بود، افزود: «این نوع از اختتام بندی در حقیقت کار راحتی است و کارگردان می تواند با تمام کردن کار شخصیت اصلی سریال را به انتها برساند و بجای این که معمای به وجود آمده را حل کند، خود معما را بکشد.»
* در این گزارش که بوسیله اسکای روم پوشش داده شد و در دقایق اولیه با قطعی صدا همراه بوده است، برای لحظاتی امکان شنیدن نام کوچک منتقد فراهم نبوده است که خبرنگار به اشتباه از نام محمدتقی فهیم (پدر) بجای آرش فهیم (پسر) استفاده نمود. ایسنا ضمن اصلاح نام این منتقد، از مخاطبانش عذرخواهی می کند.



1400/06/25
14:51:03
5.0 / 5
247
تگهای خبر: آثار , انجمن , بازی , بازیگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
دانلود عکس