درخواست پروفسور ثبوتی از وزیر علوم در مراسم دریافت نشان یونسکو

درخواست پروفسور ثبوتی از وزیر علوم در مراسم دریافت نشان یونسکو

به گزارش دانلود عکس پروفسور یوسف ثبوتی در مراسم دریافت نشان یونسکو اظهار داشت: اگر وزیر علوم در اینجا بود، می گفتم دانشگاهیان جوانی را با خون دل تحویل جامعه علمی می دهیم، اما متاسفانه توانایی نگهداری شان را نداریم. استاد جوان ما با حقوق ماهانه قادر به تامین مسکن نیست؛ خیلی از اساتید سه ساعت در راه رفت و برگشت به منزل خود هستند و اگر در نزدیکی دانشگاه، فضایی برای آنان فراهم می شد، می توانستند این وقت را صرف آموزش به دانشجویان کنند. آیا اینقدر ناتوان هستیم که برای افرادی که در این راه زحمت می کشند، نمی توانیم تامین می کنیم؟


به گزارش دانلود عکس به نقل از ایسنا، استاد یوسف ثبوتی در چهارمین برنامه تماشای خورشید که به همت کمیسیون ملی یونسکو-ایران با رویکرد بزرگداشت استاد یوسف ثبوتی با حضور تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار شد، اظهار نمود: حرف زیادی برای گفتن ندارم. گفته بودند مقرر است وزیر علوم در این مراسم حضور داشته باشند، اما گویا در هیات وزیران حضور دارند و نرسیدند. زلفی گل را از سالهای پیش می شناسم، بدین جهت دو مطلب را به اختصار یادآوری می کنم.
وی افزود: بر این باورم دانشگاهیان ما وظایف خودرا باتوجه به امکانات در اختیارشان خوب انجام می دهند و تا حالا فسادهای بزرگ مالی و سازمانی از دانشگاه و دانشگاهیان گزارش نشده است. بر این باورم که دانشگاه ها در درون خود آلودگی ها را از خود دور می کنند. مواردی که در دانشگاه ناهنجاری بوده، دانشگاه مجال عرض اندام به آن ناهنجاری را نداده است. دانشگاهیان بی آلایش هستند و اگر این روند در نهادهای مختلف بود، خیلی از مشکلات وجود نداشت.
این فیزیکدان اشاره کرد: یک ایراد اساسی در دانشگاه ها دیده می شود که دانشگاهیان ما خودزنی می کنند و بیش از همه به نقاط ضعف خود می پردازند و کمتر نقاط قوت شان بیان می شود.
ثبوتی تصریح کرد: سفارش من به دانشگاهیان این است که زبان به بدی نگوییم؛ انتقاد کردن لازم و خوب است اما عیب جویی انتقاد نیست. اگر وزیر علوم در اینجا بود می گفتم دانشگاهیان جوانی را با خون دل تحویل جامعه علمی می دهیم، اما متاسفانه توانایی نگهداری شان را نداریم. استاد جوان ما با حقوق ماهانه قادر به تامین مسکن نیست؛ خیلی از اساتید سه ساعت در راه رفت و برگشت به منزل خود هستند و اگر در نزدیکی دانشگاه، فضایی برای آنان فراهم می شد، می توانستند این وقت را صرف آموزش به دانشجویان کنند.
وی اظهار داشت: آیا اینقدر ناتوان هستیم که برای افرادی که در این راه زحمت می کشند، نمی توانیم تامین می کنیم؟ آنها یک سرپناه 80 متری می خواهند، آیا دانشگاه نمی تواند این سرپناه را تامین کند؟
نظام آموزشی امروز را مرهون استاد هستیم
حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو نیز در این مراسم اظهار نمود: استاد ثبوتی را با مقاله های متعدد، نشان های فراوان، مدال های ملی و جهانی می شناسیم و می شناسند. اما آن جنبه باارزش برای همه ما، تلاش این مرد بزرگ برای همگانی کردن علم و دسترسی دیگران به علم است. این مرد یک عمر کوشید و نهادهای بسیار ارجمند، ماندگار و بزرگی را تاسیس کرد.
وی ادامه داد: نظام آموزشی امروز را مرهون استاد هستیم، او نظام ترمی را راه انداخت که به ارزیابی سریع مدارک فارغ التحصیلان کمک کرد تا به گوشه گوشه جهان برای ادامه تحصیل بروند.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو تصریح کرد: استاد ثبوتی در نظام ارتقای پژوهشی، مقالات علمی پژوهشی را رسم کرد و چقدر مقالات مهمی در این سال ها تولید شد. او برای دسترسی همه به علوم، دکترای نجوم را در شیراز و انجمن نجوم ایران را تاسیس کرد تا به همه این فرصت را بدهد که از علوم استفاده کنند.
ایوبی عنوان کرد: این استاد فرهیخته از زنجان برخاست، به تهران آمد و به کشورهای مختلف رفت. برگشت و پروژه های بزرگ ملی را اجرا کرد؛ اما زادگاهش را فراموش نکرد. این صفت خوبی است که بزرگان علم و ادب و فرهنگ برگردند و زادگاه خودرا ارتقاء دهند. او این کار را به تمام انجام داد. استاد ثبوتی کارهای بزرگی در زنجان کرد و آن جا محبوب همه اقشار و لایه های اجتماعی است. امیدوار هستم که رسم شود، همه بزرگان به زادگاهشان توجهی داشته باشند و آن تجربه، علم و اندیشه را به زادگاهشان ببرند. این صفت والایی است. پرچم علم و دانش در جمهوری اسلامی ایران همیشه برافراشته است و خواهد ماند.
استادی که علمش را برای مملکتش می خواهد
غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این مراسم با اشاره به خاطرات تحصیلش در دانشگاه شیراز و مصاحبه دکتر ثبوتی با وی بیان کرد: وقتی دکتر ثبوتی وارد کلاس می شد، خیلی منظم، جدی و با پشتکار بود. از ابتدا تا آخر کلاس، تمام تخته پر از فرمول بود. یک دقیقه هم به خود تنفس نمی داد و یکسره دانشجو را در فضای علمی قرار می داد.
وی ادامه داد: ما شیرینی علم را در کلاس دکتر ثبوتی چشیدیم، مدلول علم را فهمیدیم، روش علمی را لمس کردیم و عالم را دیدیم که چگونه از دریچه فیزیک به دنیا نگاه می کند. وی در کلاس غیر از درس و بحث علمی، بحث دیگری نمی کرد و البته خیلی مهربان بود. در امتحان نیز خیلی جدی بود.
حدادعادل در بخش دیگری از سخنانش اظهار نمود: من بیشترین تاثیر را نه فقط در دوره فوق لیسانس بلکه در کل دوره فیزیک خواندنم، از نظر علمی، انضباط علمی و شخصیت علمی از دکتر ثبوتی پذیرفتم. او کاملا دانشجوپروری می کرد. همیشه در مقابل او، خودرا یک دانشجوی ساده در مقابل استاد می دیدیم و می بینم.
وی ادامه داد: اهتمام او به این بود که در ایران تحصیلات تکمیلی را در دانشگاهی خارج از سلطه اداری ملال آور دانشگاه تهرانی و امثال آن، شکوفا کند. او با هوشمندی متوجه شد که اگر بخواهد نیت خودرا در توسعه تحصیلات تکمیلی در قالب سفت و سخت اداری جاهایی مانند دانشگاه تهران اجرا کند، موفق نمی گردد و تشخیصش درست بود.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار داشت: همیشه او را دعا می کردم که علم خودرا برای مملکتش می خواهد. دکتر ثبوتی از آنها نبود که بعد از انقلاب که تغییر روشی پیدا شد، قهر کند و به یک دانشگاه خارجی برود که ما التماس نماییم که به ایران بیاید. او همین جا ماند و زحمت کشید. او علم، تحصیلات تکمیلی و دکترای فیزیک را در ایران نهادینه کرد. خیلی ها قدر او را می دانند و می دانستند.
وی ادامه داد: امیدوار هستم که برای همه کسانی که فرهنگ و تربیت اصیل و عمیق اسلامی دارند و مشتاق سرزمین مادری خویش بوده و سربلندی ایران را می خواهند برای جوانان الگویی باشد که به دور از دنیاطلبی، علم را در خدمت زندگی بهتر و انسانی تر و شرافتمندانه تر مردم ایران قرار دهند.
تحول علمی در کشور
علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم در قسمتی از سخنان خود با اشاره به کوشش های دکتر یوسف ثبوتی در راه توسعه علم، بیان کرد: خدارا شاکریم که خداوند به ما این لطف را کرده است که از الطاف استاد و شاگردانشان برخوردار شویم. پروفسور ثبوتی دانشگاهی را ساخت که دیوار نداشت و بر این اصل معتقد بود که دانشگاه نباید دیوار داشته باشد.
وی با اشاره به سجایای اخلاقی استاد ثبوتی عنوان کرد: ای برادر تو همه اندیشه ای، ما بقی خود استخوان و ریشه ای. این رصدخانه ملی، ایجاد فیزیک نوین در ایران، تحول علمی در کشور، مطرح کردن به روز مسائل علمی برای دانشجویان و شخصیت های بزرگی چون حدادعادل، نصیری قیداری و دیگر دانشمندان را تحویل جامعه دادن، نمادی از اندیشه یک مرد بزرگ مانند پروفسور یوسف ثبوتی است.
وی ادامه داد: او احترام همسرش را دارد و وابستگی خود به خانواده اش را نشان میدهد. یعنی همه حرکات این مرد بزرگ برای ما درس زندگی است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما شخصیت های علمی فراوانی در کشور داریم که باید حق شان ادا شود. دکتر ثبوتی برای گرفتن بودجه برای مراکز تحقیقاتی بسیار زحمت کشید تا بلکه بتواند این مراکز را به روز کند و ارتقا دهد. ما توانمندی معرفی چنین شخصیتی را نداریم.


رونق علم
همین طور علی اکبر صالحی، معاون پژوهشی فرهنگستان علوم در این جلسه درباره سه مفهوم علم، عالم و بستر علم اظهار داشت: علم ارزش دارد، اما به تنهایی نمی تواند منتشر شود و به عالم احتیاج دارد. عالم هم ارزش دارد، اما اگر زیر ساخت ها و امکانات نباشد، نمی تواند کاری کند. علم مقوله ای در رابطه با خالق است و او آفریننده علم است.
وی عنوان کرد: یکی از مهم ترین ارزش های علم این است که اگر انسان به علم واقعی نائل شود و بفهمد، آن زمان به مبدا هستی و خالق ارادت بیش از پیش پیدا می کند. علم شناخت پدیده ها و رموز طبیعت و خلقت است. عالم کسی است که به دنبال علم می گردد، اما علمی که برای رضای او باشد و نفعی به مردم برساند. ارزشمندترین انسان ها کسی است که اعلم ترین باشد. عالم یک جایگاه ویژه اجتماعی دارد، اگر منشا علم را درک کند.
معاون پژوهشی فرهنگستان علوم بیان کرد: ما فقط دنبال پروراندن نوابغ علم نیستیم، علم زمانی رونق پیدا می کند که تبدیل به یک امر جمعی شود. وقتی به زیرساخت های علم نگاه می نماییم، دربرگیرنده حکومت و عالم و تمامی مؤسساتی است که به نحوی می توانند در خدمت علم قرار بگیرند. خادمین علم نیز به اندازه عالم در بسط و گسترش علم قابل تقدیر هستند.
صالحی درباره خصوصیات دکتر ثبوتی اظهار نمود: او انسانی پی گیر، خیر اندیش، دوراندیش و دلسوز است و قلب سلیم دارد. او به اندازه ای که نیاز است صحبت می کند، نه از کسی بدگویی می کند، غلو و مداهله نمی نماید. انسانی مستغنی از هر حیث و متکی به خود است.
وی ادامه داد: انسانی که در چنین شرایطی قرار می گیرد و تمام هم و غمش را در خدمت به خلق می گذارد، یعنی در تمام طول زندگی اش عبادت می کند. عبادت به جز خدمت خلق نیست. چه عبادتی برتر از اینکه هم علم را آموزش دهی و هم زمینه ها و زیرساخت های گسترش آنرا فراهم کنی؟ او دارای دو بال علم و باورمندی است و اگر باورمندی را دین تعریف نماییم، او دارای دو بال علم و دین است. انسان زمانی می تواند اوج بگیرد که دو بال سالم داشته باشد.
امیدبخشی به جوانان
در ادامه این برنامه سعداله نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: دکتر ثبوتی پدر معنوی من است و همیشه به ۴۴ سال شاگردی او افتخار کرده، می کنم و خواهم کرد. بودن با دکتر ثبوتی، هر وقت که امکانپذیر باشد، برای من بهترین لحظات است.
نصیری قیداری عنوان کرد: استاد برای هر کار نوآورانه خود در زندگی علمی اش، یک هدف مطلوب برمبنای لطمه شناسی وضعیت موجود و دیدگاه آینده نگر خاص خود ترسیم کرده و با عزمی استوار و اراده ای خلل ناپذیر بر هر مانعی در رسیدن به آن فائق آمد. اقداماتی مانند تاسیس رصدخانه ابوریحان بیرونی، همکاری در راه اندازی کتابخانه منطقه ای در دانشگاه شیراز، راه اندازی مقاطع فوق لیسانس و دکترای فیزیک، راه اندازی انجمن نجوم ایران، احیای کارهای انجمن فیزیک ایران، تدوین درسنامه های جدید، اجرای نظام ترمی واحدی در دانشگاه ها، تاسیس پژوهشکده تغییرات اقلیم و... قسمتی از کوشش های او برمبنای نیازسنجی، داشتن طرح و سماجت در رسیدن به آنست.
وی ادامه داد: توجه به کمیت با حفظ کیفیت، توجه به ارزشیابی و رقابت، واقع بینی، اعتماد به درون، استفاده از تجربیات بین المللی، مدیریت علمی، تواضع در کنار تخصص، متدولوژی آموزش و پژوهش و اهمیت همزمان علوم نظری و تجربی، خوش بینی و امیدواری، امید دادن و.. همیشه مد نظر استاد بوده است. او بجای خالی کردن دل جوانان، به آنان سفارش های رفتاری و امیدبخش می کند.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: یکی از وجوه بارز و کم نظیر استاد، کار علمی مداوم است که هیچ گاه و در هیچ شرایطی تعطیل نبوده است.
سعادت حق شناسی
سید محمود دعایی، سرپرست مؤسسه اطلاعات نیز در این مراسم اظهار داشت: من استثنایی در این جمع هستم چون نه دانشگاهی هستم و نه توفیق بهره گیری علمی از محضر بزرگان داشتم، اما سعادت حق شناسی داشتم. آن زمان که عده ای استاد ثبوتی را به انزوا برده بودند، آیت الله یحیی عابدی سفارش او را به ما کرد. ما کوشیدیم دستاوردهای ارجمند و باارزش او را انعکاس دهیم. بعد از آن من به او ارادت پیدا کردم و فهمیدم که از تبار مرحوم روزبه است. من توفیق داشته ام که حق و حرمت بسیاری از بزرگان را نگه دارم.
وی ادامه داد: گاهی توفیق دارم که در مراسم های فرهنگستان علوم حضور پیدا کنم، آن جا تعدادی از دانش آموختگان پروفسور ثبوتی را می بینم که به شایستگی از آنان تجلیل می شود. موجب غرور و افتخار ما است که در میهنی هستیم که بزرگانی با دستاوردهای این چنینی دارد.
اهدای نشان یونسکو توسط همسر شهید شهریاری
در ادامه این مراسم بهجت قاسمی، همسر شهید شهریاری که شاگرد استاد ثبوتی بوده است، عنوان کرد: برای من اینجا ایستادن و درباره استاد ثبوتی گفتن بسیار سنگین است. مصاحبه ای از استاد خوانده بودم و ندیده بودم کسی اینطور بگوید که فداکاری و از خودگذشتگی ارزش است و استاد از این ارزش بعنوان ارزش بازدارنده یاد کردند. از جوانان نمی توانیم انتظار داشته باشیم در وضعیت عادی از خودگذشتگی داشته باشند و نمی توانیم از جوانان بخواهیم درس بخوانند و پیشرفت کنند و وقتی به جایی برسند مسکن نداشته باشند. خیلی از اساتید جوان و جوانان دانشجو که دکتر شدند، مشکل مسکن دارند و امیدوار هستم فکری به حال این عزیزان شود.
وی ادامه داد: دکتر شهریاری نیز اهل زنجان بودند و موجب افتخار است که من نیز از دیار استاد ثبوتی هستم. پشت هر مرد موفقی زنی فداکار ایستاده است و به دکتر ثبوتی برای داشتن چنین همسری تبریک می گویم.


به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو-ایران، در ادامه نشان تماشای خورشید کمیسیون ملی یونسکو-ایران به پاس یک عمر فعالیت علمی از طرف همسر شهید شهریاری به استاد یوسف ثبوتی اهدا شد. همین طور با حضور چهره های فرهنگی و اساتید دانشگاه ها از تمبر استاد ثبوتی رونمایی گردید.




منبع:

1400/08/18
11:15:35
5.0 / 5
1017
تگهای خبر: آموزش , اقلیم , انجمن , دانشجو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
دانلود عکس