رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام كرد

نظام رتبه بندی ۲6 گانه دانشگاه آزاد تدوین شد

نظام رتبه بندی ۲6 گانه دانشگاه آزاد تدوین شد

به گزارش دانلود عکس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از تدوین نظام رتبه بندی 26 گانه در این دانشگاه آگاهی داد و اظهار داشت: تا زمانی که نظام رتبه بندی ملی دانشگاه ها در کشور انجام نشود، موضوع هم ترازی دانشگاه ها و رعایت حقوق مردم در این مورد اجرا نخواهد شد.


به گزارش دانلود عکس به نقل از ایسنا، دکتر محمد مهدی طهرانچی در جلسه ۲۶۱ هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزشی با اعلان اینکه موضوع هم ترازی دانشگاه ها به لحاظ حقوقی و حق الناس حائز اهمیت می باشد، اضافه کرد: هم ترازی دانشگاه ها باید در هیأت های اجرائی و مرکزی جذب باتوجه به قوانین بررسی شود.
وی با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری «مدظله العالی» برای رتبه بندی دانشگاه های کشور برمبنای نظام رتبه بندی ملی، اضافه کرد: هم اکنون نظام رتبه بندی ملی برای دانشگاه های کشور وجود ندارد.
دکتر طهرانچی افزود: تا زمانی که نظام رتبه بندی ملی دانشگاه ها در کشور انجام نشود، موضوع هم ترازی دانشگاه ها و رعایت حقوق مردم در این مورد اجرا نخواهد شد.
رئیس دانشگاه آزاد اشاره کرد: ضریب معدل و ضریب تأثیر برای همه دانشگاه ها در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به صورت رشته به رشته توسط سازمان سنجش آموزش کشور تهیه شده است.
ایشان سپس با اشاره به وجود ۲۷۶ واحد دانشگاه آزاد، از تدوین نظام رتبه بندی ۲۶ گانه برای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی آگاهی داد.
همین طور دکتر جواد محمدی دبیر هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه ها با اشاره به اینکه برمبنای مصوبات، هیأت های اجرائی جذب برای اعضای هیأت علمی می توانند تا مقطع رسمی آزمایشی رسیدگی کنند، پیشنهاد داد: با توجه به این که هیأت های اجرائی جذب نمی توانند به پرونده و بررسی صلاحیت علمی و عمومی متقاضی برای تبدیل وضعیت از مرتبه رسمی آزمایشی به رسمی قطعی رسیدگی کنند و این مساله موجب ایجاد مشکلاتی در روند بررسی پرونده متقاضی شده است، این اختیار به هیأت های اجرائی جذب واگذار شود.

بعد از بحث و بررسی اعضا، قرار شد این مساله ضمن رجوع به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیأت عالی جذب از لحاظ حقوقی بررسی شود و در صورت تأیید مجوز رسیدگی به پرونده های تبدیل وضعیت از مرتبه رسمی آزمایشی به رسمی قطعی توسط کارگروه هیأت عالی جذب بررسی و سپس در هیأت عالی جذب بررسی و تصویب شود.
در ادامه دکتر محمدی با اشاره به دستور اول جلسه که بررسی معیارهای هم ترازی دانشگاه ها در جذب وزارت علوم و بهداشت اختصاص داشت، اشاره کرد: پیشنهادهای وزارتین علوم و بهداشت برای معیارهای هم ترازی دانشگاه ها در هیأت عالی جذب بحث و بررسی شده است، البته این مساله نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد.
وی دبیر هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزشی با اعلان اینکه در مصوبه آمایش آموزش عالی بر ماموریت گرایی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی تاکید شده است، اضافه کرد: ضرورت دارد ماموریت گرایی دانشگاه ها برمبنای نیازهای منطقه تعیین شود و همین طور ستاد نقشه جامع علمی کشور این مصوبه را به دانشگاه ها ابلاغ و پیگیری کند.

همین طور دکتر محمدعلی کی نژاد رئیس هیأت عالی جذب اعضای هئیت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزشی در این نشست گفت: هدف از هم ترازی دانشگاه ها در کشور، بررسی معتبر بودن یا نبودن دانشگاه ها نیست.
وی با اعلان اینکه متقاضیان دارای وضعیت علمی مناسب پس از جذب در دانشگاه ها نیز عملکرد خوبی داشته اند، اضافه کرد: در موضوع هم ترازی دانشگاه ها باید به صورت شفاف عمل شود و نیاز است که یک جدول به صورت رشته به رشته برای این مساله و به صورت موقت برای حفظ حقوق مردم تنظیم شود.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه دکتر سید صدرالدین صدری نوش آبادی، معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به تفاوت سطح دانشگاه ها، اشاره کرد: هم ترازی دانشگاه ها برای رعایت حق الناس هر چه زودتر باید اجرائی شود.
ایشان سپس با اعلان اینکه انجام هم ترازی دانشگاه ها به صورت رشته به رشته کار بسیار مشکلی است، پیشنهاد داد: معیارهای هم ترازی دانشگاه ها برمبنای گروه علمی و گروه بندی مانند گروه هنر، گروه علوم پایه و... تعیین شود.
بعد از بحث و بررسی اعضا پیرامون این مساله مقرر شد؛ جدولی از تلفیق ضریب معدل دانشگاه ها تهیه شده توسط سازمان سنجش آموزش کشور و معیارهای وزارتین بهداشت و علوم برای هم ترازی دانشگاه ها تهیه و طی جلسه ای با حضور نمایندگان وزارتین بهداشت و علوم و دانشگاه آزاد اسلامی بررسی و پس از نهایی سازی در جلسه هیأت عالی جذب برای تصویب ارائه شود.
دکتر محمدرضا رضوان طلب رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم نیز با اشاره به دستور بعدی جلسه که به بررسی فهرست انطباق نیازهای دانشگاه ها برمبنای آمایش آموزش عالی در فراخوان جدید اختصاص داشت، اظهار داشت: تطبیق بر آمایش آموزش عالی از وظایف مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم است.
وی با اعلان اینکه هم اکنون به اشتباه مفاهیم «آمایش آموزش عالی»، «ساماندهی دانشگاه ها» و «رتبه بندی دانشگاه ها» معادل یکدیگر تلقی می شوند، بر لزوم تبیین و شفاف سازی این مفاهیم تاکید کرد.
رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم اشاره کرد: در ساماندهی مناطق ده گانه وزارت علوم، دانشگاه های اقماری و کوچک حذف و با دانشگاه های بزرگ ادغام می شود.
در ادامه دکتر کی نژاد با اشاره به سیاست ها و ضوابط اجرائی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد: اعلام نیاز جذب شامل بورسیه، جذب جدید، نقل و انتقال و... به وسیله هیأت اجرائی جذب انجام می شود.
وی با اعلان اینکه ادغام و ساماندهی دانشگاه ها برمبنای آمایش آموزش عالی انجام می شود، افزود: تاکید داریم که فراخوان امسال نیز باید برمبنای آمایش صورت گیرد و ضرورت دارد که گزارش آن توسط وزارت علوم به هیأت عالی جذب ارائه شود.
رئیس هیأت عالی جذب بر لزوم اعلام نیاز هیأت های مرکزی جذب برمبنای آمایش آموزش عالی تاکید کرد و اضافه کرد: هم اکنون ساماندهی دانشگاه ها توسط وزارت علوم به صورت استانی انجام می شود و باید این مسیر اصلاح و به صورت منطقه ای صورت گیرد.
دکتر کی نژاد با اشاره به کاهش دانشجو و استاد رشته کشاورزی تاکید کرد: با وجود چندین دانشگاه معتبر و دارای سابقه طولانی در حوزه کشاورزی در کشور، ضرورت دارد این دانشگاه ها حمایت و تقویت شوند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در آخر جلسه نیز گزارش سامانه جذب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شد و در این گزارش تاکید شد که هم اکنون تمامی پروسه جذب هیأت علمی در وزارت بهداشت به صورت الکترونیک انجام می شود.




منبع:

1399/10/30
11:03:04
0.0 / 5
1165
تگهای خبر: آموزش , دانشجو , دانشگاه , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
دانلود عکس